Vevhusventilationsbyte. Del 1.
Gav mig på bytet av vevhusventilationen i fredags. Det är egentligen ganska straight-forward procedur, men det fanns ett par moment som strulade såklart. Tänkte att jag skulle gå igenom kortfattat det som jag minns.
Ryck säkringen till bränslepumpen och kör motorn tills den dör.
Lossa minuspolen på batteriet.
Bort med överliggande staget.
Bort med tryckröret över motorn.
Av med ventilkåpor.
Ta bort kontakterna på spridarna.
Töm ur det bränsle som går via ventilen på sidan av spridarbryggan. Det kommer antagligen finnas kvar en skvätt i vilket fall.
Sedan bort med spridarbryggan.
Här hade jag problem med att lossa bränsleröret för man ska trycka in två clips och samtidigt lyfta/dra bort bryggan. Bilar från 2005 har tydligen en annan lösning på detta.
Sen bort med oljeröret, det sitter hårt.
Bort med slangar och anslutningar på insuget, lossa slang på gasspjället.
Ta bort de övre bultarna på insuget, lossa på de undre men ta inte bort.
Här var det otroligt drygt att komma åt bulten som sitter vid termostathuset. Jag hade dock en specialhylsa (kråkfot) som jag skruvade med men fan va dum placering.
Lyft upp insuget och lossa kontakt på gasspjället.
Jag tog bort luftfilterboxen och inloppsslangen efteråt för en del som ska bytas i den här satsen är ett vattenkylningsrör som går från termostathuset bort till andra sidan motorn, och då ville jag ha mer plats.
Nu har man mycket plats att meka på och kan lätt byta vevhusventilationen.
Så bort med det gamla..
..och in med det nya.
När den gamla burken kom loss så såg det ut såhär inuti.
Ser ut som vatten blandat med olja men på oljestickan ser oljan ok ut, så jag antar att det är kondens som inte hunnit förångas. Det försvinner inget kylarvatten iaf. Återstår att se.
Med så mycket plats runtom så passade jag på att borra ur den avdragna bulten till generatorn. Det gick över förväntan bra!
Fick kapa en borr på hälften så att borrmaskinen fick plats och sen borrade jag ett par millimeter i bulten och slog in en flatmejsel och kunde efter det skruva ur bulten.
Nya bultar ligger och väntar vid återmontering.
Det står "del 1" i början av inlägget och det är för att jag har hittat ett par tryckslangar som ska bytas ut. Tänkte köpa bränsleslang på biltema, de duger väl?
Sen så läckte det såklart ut en del kylarvatten vid bytet av röret jag skrev om, så då får det bli ett fullständigt byte av kylarvatten när jag ändå är igång.