Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1198035
Jag tyckte också det lät hårt men det är vad Zimmerman skriver på sin hemsida.

När jag kört in Biltemas som saknar instruktion har jag snarare bromsat mellan 50 och 30.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1198119
Absolut ska man bromsa in/baka nya belägg och framförallt skivor långsamt, annars är det nästan garanterad att skivorna slår sig. Kan bli lite småjobbigt när man byter både fram och bak samtidigt, då man lär bromsa rejält hårt för att bakbromsarna ska ta, och då är risken att framskivorna slår sig. Så det man bör göra är att baka in framskivorna först innan man börjar bromsa hårdare för att baka bakskivorna.

Sen är det ju så att orginalbromsarna är rent av skräp. 2-3 hårda inbromsningar så börjar dom tappa effektivitet häftigt, bromsvätskan börjar koka och beläggen blir stenhårda. Inte mycket att göra åt det utan att byta till bättre och betydligt dyrare belägg, typ "racing belägg", men då tar dom sämre dom första 2-3 inbromsarna istället.
Vätskan går inte göra mycket åt, mer än att se till att den är nybytt och alla rör och slangar är fräsha(stålomspunna slangar hjälper rätt mycket).

... Men för vardaglig körning spelar det ingen större roll så länge man inte kör som en rallyförare :lol: Men man bör givetvis vara medveten om hur bromsarna fungerar och hur mycket dom pallar, samt hur lång tid det tar för dom innan dom återhämtat sig.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1198201
Jag kör ju inte rally så ur det perspektivet är original gott nog när det är fräscht.

Jag tänker att det ger sig med inkörningen. Bak tar ju alltid mindre så det blir nog good enough.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1200297
Nu är ett stormek med kamrem och bromsar runt om påbörjat. Ska ge mig på vevhusventilationen också om jag når skruvarna på grenröret. Mjukstarta med att hissa upp bilen fram, ta av hjulen och ta ur innerskärmarna. Ville kolla efter rost. Fanns en gnutta ytrost så nu står bilen och torkar efter att hjulhusen fått sig en omgång rostskydd. Var för mörkt för att ta en efter-bild så det blir bara före idag.

Imorgon tänkte jag fortsätta med kamremmen. Börjar med det som känns svårast så får det ta den tid det tar.
Bilagor
PSX_20170926_200611.jpg
PSX_20170926_200611.jpg (574.91 KiB) Visad 791 gånger
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1200535
Idag blev det först en kontroll med en handske att det är ordentligt undertryck såväl i oljestickans hål som i påfyllningshålet.

Sedan kamremsbyte. Gick bra och motorn startade igen utan ventilsallad. Tog det lugnt och metodiskt, tog ca 3,5 timme. Rätt OK timpeng på det. Jobbigast var nog att få på multiremmen igen, jäklar vad tight den sitter till och med med spännaren maximalt vriden.

Imorgon bromsarna och om jag hinner torkarmotorerna till strålkastarna, har fått den bättre begagnade jag beställde nu.
IMG_20170927_170829454.jpg
Gammal kamrem
IMG_20170927_170829454.jpg (949.32 KiB) Visad 786 gånger
IMG_20170927_190706065.jpg
Avplockade delar
IMG_20170927_190706065.jpg (937.86 KiB) Visad 786 gånger
IMG_20170927_200310269.jpg
Stämningsbild
IMG_20170927_200310269.jpg (1.37 MiB) Visad 784 gånger
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1200613
Upptäckte också att jag behöver byta lagret i kompressorns frihjul när jag kände på grejerna. Kändes inte helt slut men på gång. Ska bara lista ut vilken storlek jag ska ha.

Ska komma ihåg att montera klisterlappen med datum för kamremsbyte också :-)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1200775
Bromsskivorna bytta runt om. Tog ett par bilder på gamla skivor. Kommer sen. Ny olja och filter blev det också.

Misstänker att jag behöver byta de tre bromsok jag inte bytte i somras om de nya skivorna ska hålla sig fina. Dels kändes de inte jättefräscha att arbeta med dels kan jag se efter en kort provtur att endast det nya oket bromsar över hela skivans bredd på utsidan på ett bra sätt. En ny punkt på att-göra-listan alltså. Men jag har rivit av två punkter nu och bara hittat en ny så det är ändå positivt :)
Användarvisningsbild
av frasse4
#1200842
Ja det är bu surt att byta skivor och så ligger oken på så de slår sig direkt...
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1200848
Jo. Fast det kändes snarast som att problemet var det motsatta, att det tog för lite :-)

Har inga längre resor planerade så det blir inte så många mil den närmaste tiden. Ok blir från Biltema så det är bara att jag får hitta en lämplig tid att göra det.
av Schmoyoho
#1201024
Hur ser skivorna ut på de tre oken där de inte tar helt jämnt? Jag bytte skivor och klossar runtom förra hösten. Minns inte exakt hur det ser ut men har tänkt på att det ser ut som att skivorna bak inte ser helt jämna ut. Har man bromsat hårdare ser det bra ut men vid normal körning har jag för mig det ser ut som att de slits mest i mitten, hur det nu går till...
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]