Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1199480
Köpte ett par nya goodyear efficientgrip performance 225 45 17 och var inne på en verkstad för att få däcken bytt och balanserade.

Jag var med vid balanseringen och killen visar mig att på balanseringsmaskinen att däcken inte rullar rakt.
Tittar man efter en linje på däcket mönster kan man se att däcket går lite så här ~
Det är inte mycket men tillräckligt att anmärka på. Snurrar däcket bara förhand.

Jag fråga vad det berodde på men fick ingen förklaring.
Firman provade att lägga om däcken och använde även vatten med såpa denna gång men det blev inte bättre.

Vad ska jag göra nu?
Är det ett problem som måste kollas upp?
Behlver råd och hjälp.
#1200071
Jag börjar tro att det är fälgen som är dålig. Fälgen är ganska kantstött sedan tidigare ägare.
Kan man kolla upp fälgen på något enkelt och bra sätt utan att lämna in?
#1200344
mena skrev:Jag börjar tro att det är fälgen som är dålig. Fälgen är ganska kantstött sedan tidigare ägare.
Kan man kolla upp fälgen på något enkelt och bra sätt utan att lämna in?
Det går, men kan vara lite krångligt.

Hissa upp bilen, ställ den på en pallbock i det hörnet där hjulet i fråga är - Be någon snurra på hjulet, och håll din tumme ett par mm från fälgkanten. Du bör då se ganska snabbt om fälgen är "vind" eller inte. Kantstötningar gör sällan något, men har fälgen fått sig en kyss, kört ned i en djup grop eller kört på någon sten eller så, kan det absolut påverka. Finns firmor lite här och var som kan rikta och renovera fälgar om det skulle vara fallet

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?