Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av LJN
#1198421
Har lagt på Aquapeel på framrutan och det blev inte bra! Rutan är svagt dimmig och i mörker så blir alla motljus som "solar" Hur tar jag bort behandlingen bäst eller är det bara att byta ut rutan?
#1198424
Ta en microfiberduk och polera med den, låter bara som att du har rester kvar sedan du applicerade först
av LJN
#1198430
Tack för svar, ska testa i kväll:)
av LJN
#1198516
Hittade en ny fin Turtle Microfiberduk hemma och satte igång och det var inte lätt. Tog fram polermaskin för att få ut och undan det värsta och för att sedan gå på med microfiberduk med rejäl kraft. Tog en dryg halvtimme och nu är nog rutan helt OK. Får testa i morgonbitti i mörkret för att se om rutan blev "klar"

Så för mig blir ingen mer AquaPeel behandling... Kan det vara att jag inte skakade ampullen innan jag knäckte den?
#1199538
Har haft samma problem på dom senaste två bilarna.

Har provat med allt.

Aquapels egen rengöringsduk
Sprit
Avfettning
Keramisk glaspolermedel och maskin
Amoniak

Resultatet blir att det sitter kvar.

Aquapel är en flurlösning som tränger in i rutan och gör den slätare och mer kompakt.
Det är inget som ligger på rutan och går att polera bort utan det är i rutan.

Jag svor massor över denna gråa hinna innan jag fick stenskott och bytte ruta.
Aldrig mer aquapel på min bil.

Googlar
Man så hittar man massor med
Folk med samma problem ”gray haze”.
Ingen har någon lösning.

Jag maskerade mitt problem med turtle rainx varje vecka men det hade kort livslängd sammolikt för att aquapel gjorde att det inte fäste riktigt.
#1199558
Jag använder aldrig aquapel på vindrutor, av flera olika anledningar, däribland att det finns ljus/regn-förhållanden som gör att rutan blir ”brytande”. Att en ruta blir grå har jag aldrig upplevt, men är man inte snabb nog kan jag tänka mej att det kan hända grejer.
Tror inte många tänker på att det binder kemiskt till rutan, gör man fel kan man förstöra den.
#1199772
Jag har lagt på olika varianter av vattenavvisande medel. Aquapel också. Vid nått tillfälle har jag upplevt den hinna ni pratar om och en flammig ruta men då gjorde jag om behandlingen igen och fick till det som det ska vara.

Jag tycker det är extremt stor skillnad, speciellt i mörker och blött väder då det verkligen blir jobbigt om man inte har en behandlad ruta.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]