Diskutera kommande modeller och/eller EVOLVE

Moderator: Moderatorer

av oykkh
#1199395
tuuurbo skrev:Fina bilen till tjejer/frugor.

Ingen manlig bil direkt.

Men säkert den bästa SUVEN vintersäkra bilen till kvinnor denna.

Själv har jag svårt för XC60 även.-
XC90 är maffigt och manligt.

Jag är MAN, bara, säger som jag tycker :)
Hoppas ingen tar illa upp.
Helt ok. Jag är man men kommer beställa en xc40 med röd lack och vitt tak. Det får bli min feminina sida som väljer denna gång. Kul med lite roliga färger. Starka..

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
#1199625
ja passa på att köpa en innan 1 juni/juli nästa år, läste att dumhuvudet stefan löven o co när dom höjer skatten så kommer t5an kosta över 6000 i skatt ,jävligt roligt att pröjsa 20 k dom första 3 åren och sen efter det vetefan vad det kommer kosta
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1199711
wetterstrom skrev:ja passa på att köpa en innan 1 juni/juli nästa år, läste att dumhuvudet stefan löven o co när dom höjer skatten så kommer t5an kosta över 6000 i skatt ,jävligt roligt att pröjsa 20 k dom första 3 åren och sen efter det vetefan vad det kommer kosta
Tanken är väl bra att få första köparen att överväga el istället. De hade dock behövt göra elbilarna mer attraktiva med ytterligare subventioner, så det inte bara är företag som kan räkna hem dem någorlunda.

Istället för att betala 20.000 i skatt under tre år, så får du 60.000 kr av staten om du köper en elbil. Det är en skillnad på 80.000 kr.

De som inte har råd med helt nya bilar, kommer fortfarande kunna handla 3 år gamla bilar på begagnatmarknaden och ha råd med skatten.

Som sagt, för miljöns skull tycker jag upplägget är bra, men att man måste göra elbilsägandet ytterligare attraktivt.

80.000 kr + bränslebesparing på ca 60.000 kr på tre år (2000 mil om året) täcker tyvärr inte upp tillräckligt mycket för att välja en elbil bland dagens modeller.

Den måste ju ha samma storlek, i alla fall nästan, som en vanlig bruksbil och nästan lika lång räckvidd och då hamnar priset närmre miljonen, vilket inte går att räkna ihop med totalt 140.000 kr besparing i subvention, skattevinst och bränslebesparingar.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1199712
mikebike skrev:
Torp142 skrev:Någon som har koll på hur stort bagageutrymmet är?
De säger "bland de största i klassen" i liter räknat, men vad är måtten på bottnet mellan hjulhusen och till uppfällt baksäte. Det kan jag inte hitta.
Det verkar vara en lasttröskel, som vanligt på Volvos mindre modeller.
Dessutom är baksätet bara tvådelat, som på alla nyare Volvo (förutom XC90).
Enligt Vi bilägare, är måttet mellan hjulhusen 100 cm, jämfört med 110 för en xc60.
Användarvisningsbild
av Derank
#1199713
om skatten kostar 3k el 6k per år är knappast avgörande för nybilsköparen som lägger 4-500k på en bil, och tjänstebilsåkarna skiter ju fullständigt i om så skatten kostar 15k per år. och merparten av alla nya bilar är just, tjänstebilar.
Användarvisningsbild
av joel80
#1199718
Ilduce77 skrev:
wetterstrom skrev:ja passa på att köpa en innan 1 juni/juli nästa år, läste att dumhuvudet stefan löven o co när dom höjer skatten så kommer t5an kosta över 6000 i skatt ,jävligt roligt att pröjsa 20 k dom första 3 åren och sen efter det vetefan vad det kommer kosta
Tanken är väl bra att få första köparen att överväga el istället. De hade dock behövt göra elbilarna mer attraktiva med ytterligare subventioner, så det inte bara är företag som kan räkna hem dem någorlunda.

Istället för att betala 20.000 i skatt under tre år, så får du 60.000 kr av staten om du köper en elbil. Det är en skillnad på 80.000 kr.

De som inte har råd med helt nya bilar, kommer fortfarande kunna handla 3 år gamla bilar på begagnatmarknaden och ha råd med skatten.

Som sagt, för miljöns skull tycker jag upplägget är bra, men att man måste göra elbilsägandet ytterligare attraktivt.

80.000 kr + bränslebesparing på ca 60.000 kr på tre år (2000 mil om året) täcker tyvärr inte upp tillräckligt mycket för att välja en elbil bland dagens modeller.

Den måste ju ha samma storlek, i alla fall nästan, som en vanlig bruksbil och nästan lika lång räckvidd och då hamnar priset närmre miljonen, vilket inte går att räkna ihop med totalt 140.000 kr besparing i subvention, skattevinst och bränslebesparingar.
Börjar komma rätt intressanta val.. och kollar du bland hybriderna som också kommer ha viss subvention finns det redan många.

Om man tänker på tråden här så är en av de intressanta bilarna som kanske kommer konkurrera med XC40 Hyundai Kona.
https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... a-suv-2018

Den ska ha en räckvidd på nära 40 mil. :)

Om man kollar på deras prissättning just nu på Hyundai Electric där man efter subvention med dagens 40k kan få den för 300 000kr och hur pass mycket utrustning det är med i den så bådar det rätt gott för Kona också. Ioniq kommer också med en ny version under 2018 enligt tidigare uppgifter med utökar räckvidd till +35 mil av vad jag läst.

Nu hoppas jag Volvos alternativ också blir prisvärt som dom lovat, men vi får väl se.

Derank
Du läste kanske inte inläggen innan, men det handlar inte bara om en skatt på 3 eller 6k. Det handlar om en ägandekostnad som kan öka med över 100 000kr jämfört med motsvarande elbil. En klar viktig del att räkna på när man leasar en ny bil på företaget.
#1199737
Ilduce77 skrev:
wetterstrom skrev:ja passa på att köpa en innan 1 juni/juli nästa år, läste att dumhuvudet stefan löven o co när dom höjer skatten så kommer t5an kosta över 6000 i skatt ,jävligt roligt att pröjsa 20 k dom första 3 åren och sen efter det vetefan vad det kommer kosta
Tanken är väl bra att få första köparen att överväga el istället. De hade dock behövt göra elbilarna mer attraktiva med ytterligare subventioner, så det inte bara är företag som kan räkna hem dem någorlunda.

Istället för att betala 20.000 i skatt under tre år, så får du 60.000 kr av staten om du köper en elbil. Det är en skillnad på 80.000 kr.

De som inte har råd med helt nya bilar, kommer fortfarande kunna handla 3 år gamla bilar på begagnatmarknaden och ha råd med skatten.

Som sagt, för miljöns skull tycker jag upplägget är bra, men att man måste göra elbilsägandet ytterligare attraktivt.

80.000 kr + bränslebesparing på ca 60.000 kr på tre år (2000 mil om året) täcker tyvärr inte upp tillräckligt mycket för att välja en elbil bland dagens modeller.

Den måste ju ha samma storlek, i alla fall nästan, som en vanlig bruksbil och nästan lika lång räckvidd och då hamnar priset närmre miljonen, vilket inte går att räkna ihop med totalt 140.000 kr besparing i subvention, skattevinst och bränslebesparingar.
säger inte det är dåligt att dom försöker få bort bensin och diesel så mycket som möjligt men det drabbar fruktansvärt mer folk att dom höjer skatterna än dom som har råd att köpa en hybrid/elbil idag, sen har ju häflten av alla som har möjlighet att köpa nya bilar ingen plats att kunna ladda bilar så därför köper man inte sånt man inte har använding av
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 39

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]