Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1198560
Kände inte att det behövdes någon egen tråd men idag utökades vagnparken med ny bil till sambon. Eftersom det värsta barnstolseländet är bakom oss numera och andrabilen bara åker runt i och omkring stan så satsade vi på något lite mindre den här gången. Blev en A1 1.2 TFSI och jag måste säga att det är en oerhört trevlig bil. Trots minsta motorn känns den helt okay rapp upp till 100 km/h och att svänga med den är ett sant nöje. Som en liten gocart!
Bild
Då bilen är i princip ny förväntar jag mig inga överraskningar vilket var det andra av målen med bilen. Peugeoten rullade precis förbi Maskinskadeförsäkringens utgång och en snart 10 år gammal turbo-Peugeot - nej jag vill sova bättre om nätterna än så.
#1198564
Sedärja! Något kul i bilen eller är det en snik-edition?
Satt själv och funderade på det häromdan, om leasing av en mindre bil (som andrabil) vore något för framtiden. Får hela tiden reklam på Instagram om att leasa en Fiat 500 Abarth för 1990:- i månaden men inte hittat mer info om det. Vore ju kul extrapulka. :lol:
#1198567
Det är en SportEdition+Teknikpaket så lite grejer finns. Xenon, Bluetooth, MMI, Xenon osv.

Var också inne på privatleasing först (det kommer aldrig bli billigare än nu) men jag ogillar inlåsningen i 3 år. Har ingen aning om hur bilbehovet ändras över tid. Har historiskt bytt bil ofta, minst varje år, så det kändes som ett lite för stort steg att låsa upp sig i 3år och till en viss körsträcka.
#1198569
Ok! Dubbel-xenon också, inte illa! ;) Skämt åsido, vettiga prylar att ha för trivseln ändå.
Köper tanken om inlåsningen, sambon pekar lite på att vi kanske bör leasa huvudbilen också nu när vi är i bytar-taget medan jag vägrar. Jag kan ju inte låta bilarna vara.

Vad ligger förbrukningen på? Historiskt sett vet vi ju att du skiter fullständigt i det och det gör jag också, men den där kan ju omöjligt vara törstig med den spisen?
#1198579
Ingen aning vad den drar. Men noterade att efter en veckas användning hade nålen inte ens rört sig :)
#1199801
Försökte mig på lite bättre LED-backljus som jag hade liggande. Gick åt skogen. Visst blev ljuset bättre (men inte tillräckligt) och bilen varnade direkt för lampfel :( Trist för vi behöver verkligen ordentligt backljus eftersom vi måste backa uppför en riktigt brant och mörk backe.
IMG_1190.jpg
IMG_1190.jpg (234.71 KiB) Visad 1806 gånger
#1199861
Mellansteget är nog försöka hitta ett par som inte larmar. Men det stod det faktiskt på dessa också :(

Såga stltfångare och sätta riktiga lampor vore förstås det bästa men jag vet ärligt inte om jag fixar det. Nånstans vid att klippa i originalkablaget börjar jag bli orolig...
#1205529
Verkar trots allt bo en del spännande buggar i mjukvaran på Passaten. Det som är så konstigt är att alla fel bara dyker upp 1 gång. Sen är det lugnt. Men det kryddar ju dagarna måste man säga:

- Larmsiren startat när bilen är igång. Blev lagom pinsamt i köerna. Bara hänt 1 gång.
- Bilen vägrar starta. Omstart hjälper inte. Ringer bärgare. Testar en sista gång. Bilen går igång och problem har inte återkommit.
- Backkameran hänger sig (fälls alltså inte in). Spännande att se motorvägen baklänges i 110km/h. Bara hänt 1 gång.
- Pre.crash systemet utlöst i konstant fart 30 km/h. Känns som att få en spark i magen ska ni veta. Bara hänt 1 gång.

Problemen påminner lite om det man kan få efter dålig batterispänning men det känns inte rimligt. Bilen körs nästan bara långsträckor och använder inte parkeringsvärmaren eftersom bilen står i garage.

Då problemen inte är konstanta kommer jag inte ödsla tid med att åka till verkstad i dagsläget. Vet redan vad de kommer säga liksom...
#1205536
Oj, den sista punkten låter inte speciellt trevlig alls.
Vad säger internet om fenomenen då? Eller tänker bilen att den bara spontant ska testa lite saker så de funkar vid behov? En AI-bil under uppbyggnad? :shock: :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]