SBergdahls V70N 2.5T

Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer


Re: SBergdahls V70N 2.5T

Inläggav SBergdahl tis 05 sep 2017, 19:15

Jag tackar och bockar för de utförliga tipsen!

Nästa sommars semester är oklar än så länge men jag har någon sorts förhoppning att kunna få till tre-fyra veckor nere på kontinenten nästa gång vi åker ner så då känns det lockande att ta sig sin tid.
Nu: V70N 2.5T -04 ~31000 mil Bild
Tidigare: S80 2.4i -00, 855 GLT -97, 854 GLT -95, 745 GL -87, 744 GLT 16v -88
Användarvisningsbild
SBergdahl
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1790
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 14:39
Ort: Göteborg
Kör: V70N 2.5T -04



Re: SBergdahls V70N 2.5T

Inläggav andersuw tis 05 sep 2017, 22:46

Hoppas det går i lås! Och som sagt, det område ni nu åkte igenom, som om man vidgar perspektivet en aning bortom de specifika vindistrikt jag nämnde kallas Langhe efter de tungliknande åsryggar som formar landskapet, är en mycket trevlig del av Italien även om här finns mindre av anrika lämningar från fornstora dar (romarrike, renässans) än på andra håll.

Även om många av invånarna numera har det mycket gott ställt tack vare bl.a. vin-, hasselnötsodling (Nutella ligger i/vid Alba och hasselnötterna i området betingar tack vare sin kvalitet höga priser) och till någon del kanske även den berömda vita Albatryffeln (som mer eller mindre bokstavligen är värd sin vikt i guld) var det länge ett rätt fattigt område. De priser man kunde ta ut för sitt vin var länge mycket lägre än idag och många var också småskaliga vinbönder som tvingades sälja sina druvor till låga priser och under riskabla förhållanden till det fåtal större vinhus som hade den tekniska utrustningen, det tekniska kunnandet och det kontakt- och distributionsnät, nationellt och internationellt, som krävdes för att producera och marknadsföra vinet.

Idag gör många av dem sitt eget vin men har förblivit små familjeföretag. Det här gör området lite speciellt i jämförelse med andra delar av Italien. Feodalismen har historiskt varit ovanligt svag i Piemonte och man har, precis som i Sverige, haft en stor andel fria om än relativt fattiga bönder, med den skillnaden att de odlat druvor istället för brödsäd.

Kanske är det också av den anledningen som Piemonte framstår som mer välordnat än andra delar av Italien, fast med bibehållen italiensk charm. Folk tenderar att vara rättframma, generösa, humoristiska och inte ett dugg fisförnäma men också ambitiösa, envetna och välorganiserade. Det var också härifrån initiativet till Italiens enande kom på 1850-talet och den som då höll i trådarna bakom kulisserna, Camillo Cavour, premiärminister i dåvarande konungariket Sardinien-Piemonte och slottsherre i byn Grinzane i Barolodistriktet (numera kallad Grinzane Cavour efter honom) var också indirekt pappa till det Barolovin vi idag kan glädja oss åt. Om du tittar runt i vilken italiensk stad som helst, oavsett var i Italien du befinner dig, kommer du därför också att med största sannolikhet hitta en Via Cavour uppkallad efter honom, liksom förstås en Via Vittorio Emanuele II (efter dåvarande kungen av Sardinien-Piemonte som vid enandet blev Italiens förste kung) samt Via Garibaldi (efter den man som utgjorde Cavours och kungens "torped" när det gällde de militära operationerna).

Langheområdet, liksom Piemonte i stort, var också ett styrkebälte i motståndet mot Mussolini och därefter mot den tyska ockupationen i slutet av andra världskriget. Den motståndsman vid namn Luigi Einaudi som så småningom blev Italiens förste president, efter att man efter kriget även gjort sig av med kungen på grund av hans eftergivenhet mot fascismen, kom också han följdriktigt från en av byarna i området, närmare bestämt Dogliani. Även han var förstås vinmakare vid sidan av allt annat (professor i juridik, sedermera rektor vid universitetet i Turin, journalist och politiker) och den firma han grundade tillhör numera de större och mer välkända vinhusen i området.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
andersuw
Volvonörd
 
Inlägg: 7488
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 23:27
Ort: Uppsala
Kör: V70 T5 -02 G-tronic, V70 D4 -15 G-tronic

Re: SBergdahls V70N 2.5T

Inläggav SBergdahl tor 07 sep 2017, 15:07

Idag skickades mina paket så nu väntar jag på upp mot 70 kg reservdelar i olika kollin.. Rätt ok kilopris på grejerna om inte annat :-)
Nu: V70N 2.5T -04 ~31000 mil Bild
Tidigare: S80 2.4i -00, 855 GLT -97, 854 GLT -95, 745 GL -87, 744 GLT 16v -88
Användarvisningsbild
SBergdahl
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1790
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 14:39
Ort: Göteborg
Kör: V70N 2.5T -04

Re: SBergdahls V70N 2.5T

Inläggav SBergdahl lör 09 sep 2017, 20:16

Tvättat lite klädsel idag. Vattnet både i dammsugaren och det jag kramade ur mirakelsvampen såg ut såhär.. Ska bli intressant att se hur det ser ut imorrn när allt torkat helt, bilen står med en stor torrboll i nu.
Bilagor
PSX_20170909_211244.jpg
Nu: V70N 2.5T -04 ~31000 mil Bild
Tidigare: S80 2.4i -00, 855 GLT -97, 854 GLT -95, 745 GL -87, 744 GLT 16v -88
Användarvisningsbild
SBergdahl
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1790
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 14:39
Ort: Göteborg
Kör: V70N 2.5T -04

Re: SBergdahls V70N 2.5T

Inläggav frasse4 sön 10 sep 2017, 06:01

Ja då väntar vi spänt på lite bilder på resultatet :)
Kör nu: Volvo 940 2,3 -93 Bild -> Garagetråd! <-
Tidigare bilar: Volvo 240 -89, Volvo 960 -94, Volvo V70n 2.5T -05
frasse4
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 888
Blev medlem: sön 15 jul 2012, 17:58
Ort: Hua Hin, Thailand
Kör: Volvo 940 högerstyrd

Re: SBergdahls V70N 2.5T

Inläggav SBergdahl sön 10 sep 2017, 09:16

Före /efter kommer. Ösregnade när jag satt i bilen förut så kände inte för att stanna och fota. Men det blev stor skillnad, särskilt på förarsätet och ratten. Har en del jobb kvar på diverse vinylpaneler men de jag tog fick också en helt annan finish efteråt. Låg säkert nån gammal vinylglans på en del.
Nu: V70N 2.5T -04 ~31000 mil Bild
Tidigare: S80 2.4i -00, 855 GLT -97, 854 GLT -95, 745 GL -87, 744 GLT 16v -88
Användarvisningsbild
SBergdahl
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1790
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 14:39
Ort: Göteborg
Kör: V70N 2.5T -04

Re: SBergdahls V70N 2.5T

Inläggav SBergdahl sön 10 sep 2017, 11:05

Lite bilder också. Inte perfekt men mycket bättre än tidigare.
Bilagor
PSX_20170910_120314.jpg
Efter
PSX_20170910_120326.jpg
Efter
PSX_20170910_120343.jpg
Före.
Nu: V70N 2.5T -04 ~31000 mil Bild
Tidigare: S80 2.4i -00, 855 GLT -97, 854 GLT -95, 745 GL -87, 744 GLT 16v -88
Användarvisningsbild
SBergdahl
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1790
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 14:39
Ort: Göteborg
Kör: V70N 2.5T -04

Re: SBergdahls V70N 2.5T

Inläggav SBergdahl mån 11 sep 2017, 17:30

Nu kom det lite delar också. Bromsarna och oljebyte blir rätt snart. Kamremmen räknar jag med tar en heldag så det får vänta tills det är fint väder, har ju tusen mil på mig.
Bilagor
PSX_20170911_182727.jpg
PSX_20170911_182707.jpg
PSX_20170911_182651.jpg
PSX_20170911_182625.jpg
PSX_20170911_182610.jpg
Nu: V70N 2.5T -04 ~31000 mil Bild
Tidigare: S80 2.4i -00, 855 GLT -97, 854 GLT -95, 745 GL -87, 744 GLT 16v -88
Användarvisningsbild
SBergdahl
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1790
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 14:39
Ort: Göteborg
Kör: V70N 2.5T -04

Re: SBergdahls V70N 2.5T

Inläggav SBergdahl mån 11 sep 2017, 17:31

Finishen på Zimmermanskivorna är f ö något heeelt annat än Biltemas :-)
Nu: V70N 2.5T -04 ~31000 mil Bild
Tidigare: S80 2.4i -00, 855 GLT -97, 854 GLT -95, 745 GL -87, 744 GLT 16v -88
Användarvisningsbild
SBergdahl
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1790
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 14:39
Ort: Göteborg
Kör: V70N 2.5T -04

Re: SBergdahls V70N 2.5T

Inläggav SBergdahl tor 14 sep 2017, 22:24

Och där slog den över till 31000 mil.

Känns att bromsarna är slut nu när jag kört med passagerare och cykelhållare så bilen väger lite. Får planera in byte snart går ju rätt fort. Men att fullfölja Zimmermans inkörningsinstruktion kräver ju i princip att man är ute tre på natten på nån öde väg..
Nu: V70N 2.5T -04 ~31000 mil Bild
Tidigare: S80 2.4i -00, 855 GLT -97, 854 GLT -95, 745 GL -87, 744 GLT 16v -88
Användarvisningsbild
SBergdahl
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1790
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 14:39
Ort: Göteborg
Kör: V70N 2.5T -04

Re: SBergdahls V70N 2.5T

Inläggav Schmoyoho fre 15 sep 2017, 00:51

Hur känns bromsar som är slut? Är det metall mot metall förstår jag, men annars borde det väl inte kännas?

Vet inte hur zimmermans instruktioner ser ut men jag körde in mina bromsar på tom landsväg en ljus sommarkväll efter jag bytte förra året. Främst åka och mjukbromsa, baka belägg och skivor om jag minns rätt?
"Car was dusty and dirty yet he cleaned it without using any water. It scared me and I am afraid of nothing " - CrossingCountries
Användarvisningsbild
Schmoyoho
Volvotok
 
Inlägg: 3228
Blev medlem: tor 26 dec 2013, 02:26

Re: SBergdahls V70N 2.5T

Inläggav SBergdahl fre 15 sep 2017, 07:10

Det vibrerar och hugger. Det är nog skivorna bak främst där jag kan se att ytan inte är jämn och fin även om belägget tagit mot hela bredden. Men fram är det en kant på skivan så jag byter allt när jag ändå håller på.

Bromsa först 100-50 på 3s 15 ggr sedan 100 till 25 15 ggr. Gäller ju att vara hyfsat ensam ute då och det är man sällan I stan :-)
Nu: V70N 2.5T -04 ~31000 mil Bild
Tidigare: S80 2.4i -00, 855 GLT -97, 854 GLT -95, 745 GL -87, 744 GLT 16v -88
Användarvisningsbild
SBergdahl
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1790
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 14:39
Ort: Göteborg
Kör: V70N 2.5T -04

Re: SBergdahls V70N 2.5T

Inläggav frasse4 fre 15 sep 2017, 08:19

Har de gamla beläggen gått varma kan de ju bli glaserade och då saknas bettet. Svårt att förklara men man saknar liksom att bromsen tar direkt, man måste trampa på hårt även för liten bromsverkan...
Kör nu: Volvo 940 2,3 -93 Bild -> Garagetråd! <-
Tidigare bilar: Volvo 240 -89, Volvo 960 -94, Volvo V70n 2.5T -05
frasse4
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 888
Blev medlem: sön 15 jul 2012, 17:58
Ort: Hua Hin, Thailand
Kör: Volvo 940 högerstyrd

Re: SBergdahls V70N 2.5T

Inläggav SBergdahl fre 15 sep 2017, 08:45

Inte omöjligt. Fram bytte jag belägg eftersom jag råkade ha liggande och jag tyckte det bet dåligt. Det blev mycket bättre. Så bak kan ju också ha varit dåliga hela tiden med fula skivor som resultat.
Nu: V70N 2.5T -04 ~31000 mil Bild
Tidigare: S80 2.4i -00, 855 GLT -97, 854 GLT -95, 745 GL -87, 744 GLT 16v -88
Användarvisningsbild
SBergdahl
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1790
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 14:39
Ort: Göteborg
Kör: V70N 2.5T -04

Re: SBergdahls V70N 2.5T

Inläggav Schmoyoho fre 15 sep 2017, 17:27

100-50 på 3 s lät som en ganska hård inkörning. Ska man inte börja mjuuukt och sen trappa upp det, något om att baka beläggen som sagt? Och värma upp skivorna sakta för att de inte ska slå sig.
"Car was dusty and dirty yet he cleaned it without using any water. It scared me and I am afraid of nothing " - CrossingCountries
Användarvisningsbild
Schmoyoho
Volvotok
 
Inlägg: 3228
Blev medlem: tor 26 dec 2013, 02:26



Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster