Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1197753
joel80 skrev:Bra vridmoment sliter däck... :/
Eller dålig AWD ;)

Att köra slut på en uppsättning sommardäck på 3000mil med en AWD om man kör som folk är ju riktigt dåligt tycker jag.
#1197755
Jag kör oftast med RWD.. (pure-läget) och elmotorn med bra vrid från 0 blir det lätt att man accelererar lite snabbare än man har gjort med tidigare bil.

AWDn i den är bättre(snabbare) än på andra Volvos... men då under förutsättning att man har förbränningsmotorn redan igång. Det är elmotorn som kan gå in blixtsnabbt och hjälpa till då. Är förbränningsmotorn avstängd tar det ju en halv sekund till en sekund innan man får kraft från den efter att man tryckt ner pedapen förbi den gräns man ser att pure-läget klarar av. (Man kan alltså tvinga igång AWDn även i Pure-läge om man bara trycker lite extra på gasen... men det gör jag sällan, bara om man verkligen "behöver" dra någon. :D


På förra bilen.. en V70 D3 bytte jag sommardäck efter ca 4000 mil.
Jag byter gärna så fort dom hamnar under 3mm.. Dom jag hade nu var nere på 2mm, så jag kände att det var dumt att vänta till vintern. Det är ju nu på hösten man oftast behöver bäst sommardäck.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
#1197759
Vet inte, men jag har märkt att eftersom man inte "vrålar" i motorn eller liknande blir det lätt att man utnyttjar full acceleration från elmotorn vid nästan varje rödljusstart... man bara gasar och bilen glider iväg.

Alltså det är inte så att man precis slirar däck med elmotorn.. men den ger rätt bra acceleration från 0-60km/h för att bara vara på 70hk.

Men jag hade förväntat mig att däcken skulle hålla lite längre... 1000 mil kortare och 1mm mindre känns inte helt okej trots att man accelererar snabbare nu än tidigare.
#1197760
Jag står också i begrepp att byta sommardäck och kikade på priserna på primacy 3 på däckonline. Har 245/40-18 (men kikade på 235 mm samt 45 i profil) och priserna var ju typ samma som för en uppsättning pilot sport 4? Fick du något superpris eller varför väljer man inte pilot sport 4, Continental premium-/sportcontact 5/6 eller liknande?
#1197762
Primacy 3 har fått väldigt bra resultat i de tester jag kollat, samt är skapligt tysta vilket är skönt när man ibland inte har nån motor som låter.

Jag hamnade på 4984kr för 4st inkl frakten.
#1197790
Med vanliga haldex behöver du vänta längre för att den ska gå in och hjälpa till. Finns några trådar här om att det blev lite sämre (menar inte att den är dålig, men lite långsammare) när dom gick över till haldex 5.

Elmotorn däremot kan du styra på millisekunden och den har som sagt bra vrid från 0. Det behövs inga "laddtider" utan den kan gå in och hjälpa direkt.

Du har också möjligheten att på en hybrid välja att köra i AWD-läge och då få driving på alla fyra hjul hela tiden.
#1197796
Det låter mest som dina subjektiva bedömningar Joel. För Haldex gen 4 handlar all fördröjning om den tiden det tar att identifiera slip, och den är den samma på en laddhybrid. Tiden det tar att låsa en Gen4 koppling är i princip omedelbar.

Möjligen är dina synpunkter om laddhybridens förträffligheter korrekta i låga hastigheter med lågt effektuttag. I högre hastigheter och/eller vid stora effektuttag handlar det om att fördela(!) kraften mellan fyra hjul. Det du har i laddhybriden är en effekt på framhjulen och en på bakhjulen, helt oberoende av varandra och helt olika maxeffekter.
#1197802
Gen 4 har jag inte kört, och hört att den är snabbare än gen 5.

Det är troligt att man inte då skulle märka någon skillnad mot hybridens AWD.

Hybriden följer 50/50 kraft på bak och framhjulen upp till ett uttag av ca 140hk. Över det blir det mer på framhjulen.
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 32

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]