...

Moderator: Moderatorer

av NilsO
#1197423
Korsningen byggdes om för tre–fyra år sedan, och bilden på Google Streetview stämmer inte. Men jag ska se om jag kan ta ett foto.

Det har nog inte funnits ett övergångsställe där tidigare, korsningen är nyanlagd. Men det enda som saknas är egentligen skyltar och vägmarkeringar – refugen och annat ser precis ut som det gör vid övergångsställen, med kantsten och så.
av llesrof
#1197512
Är det verkligen frågan om en omkörning? Handlar det inte om att TS passerar en bil? Om jag inte minns fel så finns det en definitionsskillnad där. Fotgängarna kan nog delvis skylla sig själva men TS menar att de var skymda bakom bilen som skulle svänga vänster. Då tänker jag som så att bilen som TS körde också var skymd för gångtrafikanterna. Man kan också fundera över lämpligheten att passera den svängande bilen när man inte kunde se vad som fanns bakom den, två gångtrafikanter till exempel. Det är sånt här man kan fundera över när man sitter hemma i soffan och själv inte vart med om det. Vi har nog alla gjort liknande saker. Det är så olyckor inträffar.

Själv höll jag på att köra på två ungar på ett övergångsställe för ett par år sedan. Bilen i mötande fil hade stannat på övergångsstället på grund av köbildning. Jag hade ingen kö och passerade därför förbi den. Då dök det upp två ungar som gått runt den stillastående bilen. Eftersom de dök upp precis när jag passerade så hann jag inte bromsa. Tur att ungarna såg mig. Jag hade sett dem om inte den andra bilen stått på övergångsstället. Det är därför man aldrig skall stå på ett sånt utan istället lämna en lucka där. ÄVEN vid köbildning.
Användarvisningsbild
av erikn
#1197686
NilsO skrev:Korsningen byggdes om för tre–fyra år sedan, och bilden på Google Streetview stämmer inte. Men jag ska se om jag kan ta ett foto.

Det har nog inte funnits ett övergångsställe där tidigare, korsningen är nyanlagd. Men det enda som saknas är egentligen skyltar och vägmarkeringar – refugen och annat ser precis ut som det gör vid övergångsställen, med kantsten och så.
I Nykvarn har de gjort likadant. Vägen rustades upp och det är gång- och cykelbanor där nu, och refuger som gjorda för att det ska bli övergångsställen, men det är inga där (än).
Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]