NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av T16AeRo
#1197313
Dagen började lite spännande då vår V50 2.0D -07 fick "gashäng" på väg till jobbet. Gick inte att stänga av med nyckeln så den gick på fullvarv till den självdog tillslut. Rök j*vlar..

Efter att ha googlat lite under dagen förstår jag att jag inte är ensam om detta problem. Frågan är ju hur man ska bemöta verkstaden om den nu ska in dit. Hur ser Volvo från centralt håll på detta problem..? Den har i nuläget gått ca 20k mil. Servad i vår ägo hos Rejmes från ca 8000mil. Partikelfiltret bytt av Rejems runt 12k mil.

Den står på jobbet och jag har tappat ur den gamla oljan som var full med diesel. Fyllt på ny och försökt att få igång den.. men den vill inte tända. Ser ut som det är massa luft i bänslesystemet, så ska försöka lufta imorn. Hur nu detta kan ha gått till ??:-/
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1197387
Så dax nu, men för att försöka rädda motorn är väl den enda utvägen att stanna, lägga i högsta växeln och försöka köra motorstopp...
Användarvisningsbild
av frasse4
#1197397
Jag tror inte du kan räkna med någon goodwill på detta. När var det senast du kollade oljan?

Synd att man inte utrustar alla turbodieslar med ett enkelt mekaniskt luftspjäll som styrdatorn kan stänga om den skenar, hade säkert räddat många motorer...
Användarvisningsbild
av Perra83
#1197472
fjohan82 skrev:Så dax nu, men för att försöka rädda motorn är väl den enda utvägen att stanna, lägga i högsta växeln och försöka köra motorstopp...
Ja absolut va ja tänkte.
Men hur blir det med en automat?
av mange38
#1197625
som föregånde säger tyvärr nog motorbyte ... på dom här gäller hålla benkoll på oljenivån gäller att alt är frid och fröjd med regeneringar ,mm ju mer den regenerar ju mer späder den på hade ford c max den kollade jag oljan på minst 2 gånger i veckan och tappade ur lite då och då samt fylde med ny olja
av T16AeRo
#1197688
Var ansluter man komp.testaren..? Är det där glödstiften sitter..?
Det är inga missljud när man maler på starten. Men fattar inte hur det kan vara så mycket luft i bränslereturledningen. Har sugit med en handpump men helt omöjligt att få ur luften.

http://teknikensvarld.se/varning-livsfa ... vo-190642/
Lite konstigt att Volvo inte tar detta stora problem med lite goodwill. Nu vey jag inte ens om det är nån ide att bogsera bilen till Rejmes och betala dom för en felsökning.. bara för att sedan få höra att motorn är helt slut :-(O)
av mange38
#1197709
hade luft i min med en gång när jag åkte på byta hela filterhuset enda trots jag förkte få ur luften själv så fick jag surt betala volvo för vacumsugning av bränsle systen var det enda
av Perra_367
#1197729
Har alltid fått ut luften med hjälp av en moddad oljesugarpump, i mitt fall Jula 650213 där jag skurit av slangen och monterat 8mm(?) bränslerör. Sätt den på returen (Grön??) och pumpa tills tilloppet i stort sett är utan luftbubblor, återställ returen (ta bort oljesugen), sedan är det bara att kranka o starta.
IMG_20150528_110252.jpg
IMG_20150528_110252.jpg (101.06 KiB) Visad 1802 gånger
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]