Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Picapica
#1197569
Kommer man att märka något om man optimerar min D5 kostar 9,2 får ju inte många hästar mer men något högre drivmoment
av zweistein
#1197593
Min erfarenhet efter uppgradering är att om man normalt kör i comfortläget så får man större skillnad att växla till dynamic-läget än att uppgradera med Polstar. Nackdelen då är ju att den drar lite mer diesel. Förbrukning av diesel är så gott som oförändrad efter uppgraderingen förutsatt att man behåller körstilen.

Sammantaget är skillnaden är marginell, växlingarna sker lite smidigare och framför allt märks en effektskillnad speciellt vid omkörningar, men om det är value for money beror nog på den egna plånbokens tjocklek. Rimligare hade varit att denna datoruppgradering hade ingått från början.
Senast redigerad av 1 zweistein, redigerad totalt 0 gånger.
av Hoppe
#1197594
Hej,

Jag uppgraderade min D5:a direkt innan leverans. Bilen blir "rappare" och du får kraften precis där man vill ha den (mellanregistret). Mycket stark och snabb vid omkörningar. Växlingar sker snabbare, gasresponsen bättre. Personligen tycker jag bilen är trevligare och mer alert jämfört med en icke optimerad D5:a (handlarens demo). Vad beträffande tanken att uppdateringen skulle ingå som standard så bör man väl tänka på att bilen ska passa så många kunder som möjligt och alla har ju inte samma preferenser. Sen så ser ju naturligtvis Volvo sin chans att tjäna mer pengar. Men personligen tror jag att det är kompromissandet som är största anledningen till att uppdateringen inte ingår som "standard".

Mvh

Hans Olof
av perhall
#1197601
Jag tror att det beror på att de vill tjäna pengar... ingen köpare hade blivit ledsen av mer effekt och vrid och skulle det handla om för "kvick" gasrespons finns ju olika körprogram.

Alla biltillverkare gör väl så här - många nedtrimmade motorer i marknaden - så inget konstigt
av para
#1197665
Hoppe skrev:Hej,

Jag uppgraderade min D5:a direkt innan leverans. Bilen blir "rappare" och du får kraften precis där man vill ha den (mellanregistret). Mycket stark och snabb vid omkörningar. Växlingar sker snabbare, gasresponsen bättre. Personligen tycker jag bilen är trevligare och mer alert jämfört med en icke optimerad D5:a (handlarens demo). Vad beträffande tanken att uppdateringen skulle ingå som standard så bör man väl tänka på att bilen ska passa så många kunder som möjligt och alla har ju inte samma preferenser. Sen så ser ju naturligtvis Volvo sin chans att tjäna mer pengar. Men personligen tror jag att det är kompromissandet som är största anledningen till att uppdateringen inte ingår som "standard".

Mvh

Hans Olof
En nyfiken fråga bara. Har du provat handlarens demobil efter att du fått din optimerade eller nära inpå leveransen?
Många provkör ju bara innan man beställer och sen tar det 10-20veckor innan leverans och en sån jämförelse kan ju bli lite sned.
av Hoppe
#1197703
para skrev:
Hoppe skrev:Hej,

Jag uppgraderade min D5:a direkt innan leverans. Bilen blir "rappare" och du får kraften precis där man vill ha den (mellanregistret). Mycket stark och snabb vid omkörningar. Växlingar sker snabbare, gasresponsen bättre. Personligen tycker jag bilen är trevligare och mer alert jämfört med en icke optimerad D5:a (handlarens demo). Vad beträffande tanken att uppdateringen skulle ingå som standard så bör man väl tänka på att bilen ska passa så många kunder som möjligt och alla har ju inte samma preferenser. Sen så ser ju naturligtvis Volvo sin chans att tjäna mer pengar. Men personligen tror jag att det är kompromissandet som är största anledningen till att uppdateringen inte ingår som "standard".

Mvh

Hans Olof
En nyfiken fråga bara. Har du provat handlarens demobil efter att du fått din optimerade eller nära inpå leveransen?
Många provkör ju bara innan man beställer och sen tar det 10-20veckor innan leverans och en sån jämförelse kan ju bli lite sned.
Jag har kört bilarna samma dag och samma sträcka.

Mvh
Hans Olof
av intruder1400
#1197890
Bilen är tänk för alla marknader !
Prova ryss bränslet ! Lovar att bilen går mycke bättre på den en svenska bränslet :lol:
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]