Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av baggen
#1196913
Har varit ute och kollat på polestars hemsida och även typ Bilias sida. Där visas alla polestar prylarna snyggt upp. Men finns det inte någon officiell prislista eller måste man ringa och fråga efter pris varje gång man hittar något intressant. Eller vänder dom sig till så exklusiva kunder att priset är av mindre betydelse. Är det någon som vet om det finns någon prislista? Tips mottages tacksamt :D
#1197468
Maila/ring och fråga, tänk också på att det kan vara kampanj där du kan tjäna kosing beroende på vad du ska ha. Dom går inte alltid ut med att det är kampanj, så fråga!

Prylar som är dittryckta på min XC60
* Optimeringen 6900 ist för 9200
* Dämpare/fjädrar ca 10 (inkl hjulinställning) ist för 28 (förmodligen lagerrensning)
* Insug/utblås ca 17, vet ej riktiga priset, gissningsvis en bit över 20 vid den tidpunkten

* Pirelli med fälgar skulle kosta runt 30 till min, kör dock andra fälgar

Priserna verkar ha gått ner ganska mycket på sista tiden, tidigare när dessa var de nya modellerna så var det svindyrt.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1197477
DaltonSleeper skrev:Maila/ring och fråga, tänk också på att det kan vara kampanj där du kan tjäna kosing beroende på vad du ska ha. Dom går inte alltid ut med att det är kampanj, så fråga!

Prylar som är dittryckta på min XC60
* Optimeringen 6900 ist för 9200
* Dämpare/fjädrar ca 10 (inkl hjulinställning) ist för 28 (förmodligen lagerrensning)
* Insug/utblås ca 17, vet ej riktiga priset, gissningsvis en bit över 20 vid den tidpunkten

* Pirelli med fälgar skulle kosta runt 30 till min, kör dock andra fälgar

Priserna verkar ha gått ner ganska mycket på sista tiden, tidigare när dessa var de nya modellerna så var det svindyrt.
Upplever du din bil stötigare med Polestar-chassit?
#1197511
fjohan82 skrev: Upplever du din bil stötigare med Polestar-chassit?
Nej inte direkt, tycker tillåmed den går mjukare över många gupp. Förmodligen snabbare adaption på dessa dämpare, men visst finns det gupp som känns. Betydligt bättre väghållning med P* jämfört med R-Design, känns mer som det lutar inåt än utåt i cirkulationsplatset om man trycker på lite, vilket jag gillar. Bilen ligger också betydligt plattare med vägen, så länge den är platt dvs, är den vågig så går bilen vågigt. Vid gaspådrag/broms så niger den inte alls lika mycket och gör man hårda inbromsningar på kurviga avfarter så ligger den slickat utan ostabilitet. I vilket fall så är det perfa för min bil, det är inte ofta det går mot gokartstyrning i en SUV.

På S/V60 hänger det väll med en ny "strutbar", vad nu det betyder, förmodligen bättre styrrespons.
Se gärna mitt inlägg: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 7#p1178067
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1197525
DaltonSleeper skrev:
fjohan82 skrev: Upplever du din bil stötigare med Polestar-chassit?
Nej inte direkt, tycker tillåmed den går mjukare över många gupp. Förmodligen snabbare adaption på dessa dämpare, men visst finns det gupp som känns. Betydligt bättre väghållning med P* jämfört med R-Design, känns mer som det lutar inåt än utåt i cirkulationsplatset om man trycker på lite, vilket jag gillar. Bilen ligger också betydligt plattare med vägen, så länge den är platt dvs, är den vågig så går bilen vågigt. Vid gaspådrag/broms så niger den inte alls lika mycket och gör man hårda inbromsningar på kurviga avfarter så ligger den slickat utan ostabilitet. I vilket fall så är det perfa för min bil, det är inte ofta det går mot gokartstyrning i en SUV.

På S/V60 hänger det väll med en ny "strutbar", vad nu det betyder, förmodligen bättre styrrespons.
Se gärna mitt inlägg: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 7#p1178067
Låter gott! Men 5mm för V60, ja det är väl upplevelsen man betalar för.
Min V60 är betydligt mer instabil med standardchassi än V50n var, vid mer forcerad körning upplevs det som att den kasar i svängarna. Den lutar mer, det känns...
Stut bar är väl fjäderbenstag, mellan fjädrarna under huven.

Sen avgassystemet, borde väl göra lite även på en diesel...
Vid 1:50 & 2:48 i klippet nedan (dock V40 men samma spis)är ljudet råare om inte annat.
https://youtu.be/cKDI8kv5voo
#1197529
fjohan82 skrev:Låter gott! Men 5mm för V60, ja det är väl upplevelsen man betalar för.
Min V60 är betydligt mer instabil med standardchassi än V50n var, vid mer forcerad körning upplevs det som att den kasar i svängarna. Den lutar mer, det känns...
Stut bar är väl fjäderbenstag, mellan fjädrarna under huven.

Sen avgassystemet, borde väl göra lite även på en diesel...
Vid 1:50 & 2:48 i klippet nedan (dock V40 men samma spis)är ljudet råare om inte annat.
https://youtu.be/cKDI8kv5voo
Min gamla S60 (2009) var riktig svampig om man jämför med R-Design chassit på XC60 (och då väger XC60 300 kg mer, 1500 vs 1800), och P* är en ganska rejäl uppgradering därifrån. XC60n med P* lutar inte speciellt 'ns om man svänger i 200 km/h, men jag var tvungen att bredda fälgar/däck för väggreppets skull, däcken hjälper också otroligt mycket vid acceleration från stillastående (hjulspinn).

Och ja, 5 mm är lite snålt :)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1197532
DaltonSleeper skrev:
fjohan82 skrev:Låter gott! Men 5mm för V60, ja det är väl upplevelsen man betalar för.
Min V60 är betydligt mer instabil med standardchassi än V50n var, vid mer forcerad körning upplevs det som att den kasar i svängarna. Den lutar mer, det känns...
Stut bar är väl fjäderbenstag, mellan fjädrarna under huven.

Sen avgassystemet, borde väl göra lite även på en diesel...
Vid 1:50 & 2:48 i klippet nedan (dock V40 men samma spis)är ljudet råare om inte annat.
https://youtu.be/cKDI8kv5voo
Min gamla S60 (2009) var riktig svampig om man jämför med R-Design chassit på XC60 (och då väger XC60 300 kg mer, 1500 vs 1800), och P* är en ganska rejäl uppgradering därifrån. XC60n med P* lutar inte speciellt 'ns om man svänger i 200 km/h, men jag var tvungen att bredda fälgar/däck för väggreppets skull, däcken hjälper också otroligt mycket vid acceleration från stillastående (hjulspinn).

Och ja, 5 mm är lite snålt :)
Får ta mig en funderare till på detta med P*... 8)
#1197548
Jag betalade ca 11200kr för mitt avgas till V40, men det var med lite rabatter.

Volvo verkar vilja sälja komplett paket med luftfilter, avgas och diffuser därför det springer iväg i pris :)
Användarvisningsbild
av corb06
#1279064
DaltonSleeper skrev: tis 12 sep 2017, 22:06
fjohan82 skrev: Upplever du din bil stötigare med Polestar-chassit?
Nej inte direkt, tycker tillåmed den går mjukare över många gupp. Förmodligen snabbare adaption på dessa dämpare, men visst finns det gupp som känns. Betydligt bättre väghållning med P* jämfört med R-Design, känns mer som det lutar inåt än utåt i cirkulationsplatset om man trycker på lite, vilket jag gillar. Bilen ligger också betydligt plattare med vägen, så länge den är platt dvs, är den vågig så går bilen vågigt. Vid gaspådrag/broms så niger den inte alls lika mycket och gör man hårda inbromsningar på kurviga avfarter så ligger den slickat utan ostabilitet. I vilket fall så är det perfa för min bil, det är inte ofta det går mot gokartstyrning i en SUV.

På S/V60 hänger det väll med en ny "strutbar", vad nu det betyder, förmodligen bättre styrrespons.
Se gärna mitt inlägg: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 7#p1178067
Vi har en R-Design classic och jag funderar på att köpa Polestarfälgar nästa sommar. Stod att man rekommenderade Polestar Chassi eller Sportchassi med fälgarna. Satte du in Polestar Chassi i din R-Design?
Tycker redan att R-Designen ligger sjukt bra på vägarna jämfört med en vanlig XC60 generation 1 som vi hade innan.
Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]