Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1197183
Fantastiska bilar som precis "överlevt" fasen med stor utskrotning, jag vet inte om jag skulle säga att det finns ett "enormt" utbud på 240 idag. Tiden då man kunde få en körbar 240 för 500kr är sedan länge förbi. Sällan man ser en 240 i vardagstrafiken idag, i alla fall här i Mellansverige. :(

Vill man ha ett skapligt exemplar idag så får man öppna upp plånboken....

Tyvärr så genomgår 7/900-serien den där utskrotningsfasen nu, ynglingarna tar bort fjädrarna och monterar hoodpipe och gasar slut på dom stackars bilarna. Själv köpte jag en 940 som gått 16.000 väldokumenterade mil för några tusenlappar förra veckan, ska sparas till framtiden... :roll:
#1197191
Problemet med 240 är ju att majoriteten av dom är utan galv, och därmed blivit flintabilar, som i sin tur inneburit skrotning.
740 ligger ju rent årsmodellsmässigt ännu värre till med galv, eftersom 740 fösvann 92 medans 240 hängde kvar till 93. Men 700-serien är/var ändå lite mer rosttåliga än 240is.
940 ligger ju betydligt bättre till när det gäller rost-skrotning, och dom kommer säkerligen hänga med ett bra tag till på marknaden.

Ett stort "problem" som drabbade både PV, 240 och nu 740(och en del 940's med för den delen), är att folk köper dom och förstör dom genom att göra epor av dom (I)
#1197238
Nu är det många år sedan jag sålde min 240 men sista året var det flera gånger det kom fram folk och pratade när jag körde in och tankade...
#1197296
S80_140HK skrev:Fantastiska bilar som precis "överlevt" fasen med stor utskrotning, jag vet inte om jag skulle säga att det finns ett "enormt" utbud på 240 idag. Tiden då man kunde få en körbar 240 för 500kr är sedan länge förbi. Sällan man ser en 240 i vardagstrafiken idag, i alla fall här i Mellansverige. :(

Vill man ha ett skapligt exemplar idag så får man öppna upp plånboken....

Tyvärr så genomgår 7/900-serien den där utskrotningsfasen nu, ynglingarna tar bort fjädrarna och monterar hoodpipe och gasar slut på dom stackars bilarna. Själv köpte jag en 940 som gått 16.000 väldokumenterade mil för några tusenlappar förra veckan, ska sparas till framtiden... :roll:
Enormt utbud var att ta i, jag tycker också det börjar bli dåligt med 240 ute på vägarna. Tyvärr är det nog främst rosten som tagit 200-serien till skroten.

700/900 hade ju som tur var bättre rostskydd. Som du säger så är det diverse tattare och annat löst pack som kommer stå för majoriteten av skrotningarna, inte rosten.

Tragiskt den dagen rödblockarna nästan är helt borta, slitvargar som dessa kommer aldrig byggas igen.
#1197299
är det bara jag som inte förstår varför man gillade dom där bilarna? tämligen värdelösa på det mesta, men gick väl oftast. fast sällan att dom går riktigt bra, misständer alltid lite och går lurvigt, karossen var som ett järnspett, likaså hjulupphängning/fjädring, gungiga och studsiga efter vägen, tvärkastar då det är halkigt och inredning som är gjord av billigaste hårdplasten som gick att frambringa denna tid. absolut känslo lösa bilar som jag gärna kör skiten ur tills den där oljeslukande/läkande rödblockaren ger sin sista suck.
visst var/är det ganska drift säkra bilar, men att alla hyllar dom som världens bästa bil kan jag icket förstå, tyvär
#1197312
Tja, det där med världens bästa är väl ett ganska luftigt begrepp. Det går ju aldrig att kora en bil som är bäst eftersom folk har olika förväntningar. Volvo 240 blev väl älskad främst för att den på den tiden passade så bra ihop med det som svenskar tyckte var viktigt. Den var rymlig, praktisk, hade bra värme, var krocksäker och kändes liksom trygg. Det passade folkhems-Sverige perfekt.

Jag kan inte hålla med om att de skulle vara tråkiga eller känslobefriade att köra. I höga farter på motorväg finns det absolut bättre bilar men 240 är ju helskön att köra på landsvägar i farter upp till 80-90. Någon sportvagn är den naturligtvis inte men intrycket av att känna vad bilen har för sig är mycket påtaglig och man upplever ju verkligen att man "gör jobbet själv". Tvärkastar då det är halkigt vet jag inte heller om jag kan hålla med om. Självklart sladdar en bakhjulsdriven bil vid oförsiktig hantering av gaspedalen men 240 är knappast någon värsting på den punkten. Viktfördelningen är ju i det avséendet fördelaktig även om chassikomponenterna på gammaldags vis står för en relativt hög andel av vikten i.

Att 240, 740 och 940 har blivit så långlivade beror väl egentligen inte på någon exceptionell driftsäkerhet (alla bilar går som bekant sönder) utan att det hela tiden varit så enkelt och ekonomiskt att hålla dem rullande. Förutom rost så blir det liksom aldrig så dyrt eller problematiskt att reparera dem att det inte lönar sig. Därför blev de kvar som bruksbilar och familjens andrabil länge efter det att de lämnat nybilsstadiet. Tidigare fanns också fler människor som köpte en fabriksny bil och sedan behöll den över lång tid. Då passade Volvo 240 bra eftersom man inte aldrig åkte på några dyra enskilda haverier.

Men nu gäller ju andra förutsättningar. Ganska få väljer idag en 240 för att det är ett ekonomiskt eller rationellt val. Man köper en 240 av nostalgiska skäl och för att man vill bevara dem. Och då är eventuella tillkortakommanden i olika mätbara egenskaper av mindre vikt, man ser det bara som en egenskap som hör till bilmodellen och nostalgin kring den. Om det finns andra bilmodeller som är bättre är i det läget oväsentligt. Och det är roligt att inställningen till modellen äntligen har vänt och att priserna har stigit på fina bilar så att det inte bara är keps-Johan från landet som kör dem.
#1197327
Och extrautrustningen på en 240 / 740 vintertid var ofta en säck cement eller en väl tillagen påse med grus för att få lite tryck i bakvagnen.Bilar som levde i en tid när man kunde köpa reservdelarna på macken och inte enbart bli serverad korv med bröd.Hade en vinrödaktig 240 GLT med svarta linjer längst upp på dörrarna med fransk V6:a och den gick duktigt fort.På en semester i Finland började bilen gå dåligt och mitt i skogen låg en mack där jag bad om hjälp och mackgubben av vad jag förstod var proffs på Volvo.Visst, visst, ända tills han såg V6:an och slog igen huven och skakade på huvudet ha ha ... Visade sig senare väl hemma igen att ett foder hade börjat sjunka.
#1197331
Ja, speciellt 744 var/är löjligt lätta i bakändan, så pass att det mycket riktigt kunde ställa till problem vintertid. Kombi-modellerna var betydligt bättre dock. :)

Men som många redan poängterat, man köper inte en 240 idag för att det är bra bilar, man köper dom för att man gillar dom och av nostalgiska själ. Det finns bättre bilar för mindre pengar än en 240 idag.
#1197333
osla skrev:är det bara jag som inte förstår varför man gillade dom där bilarna? tämligen värdelösa på det mesta, men gick väl oftast. fast sällan att dom går riktigt bra, misständer alltid lite och går lurvigt, karossen var som ett järnspett, likaså hjulupphängning/fjädring, gungiga och studsiga efter vägen, tvärkastar då det är halkigt och inredning som är gjord av billigaste hårdplasten som gick att frambringa denna tid. absolut känslo lösa bilar som jag gärna kör skiten ur tills den där oljeslukande/läkande rödblockaren ger sin sista suck.
visst var/är det ganska drift säkra bilar, men att alla hyllar dom som världens bästa bil kan jag icket förstå, tyvär
Vad jämför du med?

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]