Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1197171
Tesslor är 300% ointressant då de är på tok för dyra men miljöaspekten är viktig i denna tråden då författaren undrar om det är lönsamt att lösa ut bilen i förtid.

Om det är lönsamt kommer ju bero på vart skatten tar vägen och om man kommer hissa eller dissa dieselbilar under den tid som leasingen löper.

Svågerns lite äldre, XC90 har man ju dragit upp till 8.500 kr i skatt vilket är förödande för andrahandsvärdet.
Användarvisningsbild
av joel80
#1197215
Nya Tesla Model 3 blir ev lite intressant framöver. Den har ju precis börjat levereras i USA för ca $375k. Ungefär 300 000kr i svenska pengar, fast man får lägga till 75-100k för transport och skatt.. och sen dra av 40k (snart 60k) för premien.
Jag blev besviken speciellt på bakluckan när jag såg den och är inte intresserad, men dom har bra många förbeställningar (över 500 000) så viss betydelse kommer den nog att få.
I slutet på 2018 väntas de komma igång med leveranserna till Europa... Vi får se om dom blir omsprungna av något vettigare innan dess.
Användarvisningsbild
av Guligan
#1197892
VolvoB20 skrev:
least skrev: Kan det ha att göra med att villan får agera bank för Tesla-köpet?
Bilar slantar man ju självklart upp cash, det är bara för tråkigt att ha avbetalningar eller leasingavgifter samtidigt som värdeminskningen äter.
Hur tänker du nu? Eftersom en ny bil uppenbart minskar i värde rätt snabbt så är det ju inte speciellt smart att betala cash för den. Snacka om att slänga pengar i sjön som man kan få bättre avkastning för.
Användarvisningsbild
av Guligan
#1197893
svenl skrev:Jag får inte köpa bilen till restvärdet utan det är marknadsvärde som gäller dvs inköpspris hos bilhandlare.

Min poäng är att om bilen ändå inte kommer att tappa mer än 15000:- fram till maj så är det ju dumt att betala skatt på förmånsvärdet fram tills dess? Visserligen går ju bilens kostnader på bruttolönen men det lär inte bli så mycket innan dess om inget oförutsett händer.
Har du fått ta del av företagets leasingavtal? Är det fråga om finansiell leasing så har kunden (din arbetsgivare) rätt att lösa bilen till restvärdet vid avtalsslut. Vid operationell leasing finns inte den möjligheten reglerad. Man brukar dock få genom att överlåta leasingavtalet till ny kund nu eller senare. Överlåts avtalet till dig så sker ingen försäljning i traditionell mening, och eventuellt övervärde (finansiell leasing) tillfaller dig som ny leasingtagare.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]