Nu är väl dessa motorer inte så knepgia att lufta, men lite jobbigt att hålla på sådär en gång i veckan
Min invändning mot att bara hälla på från expansionskärlet och låta det rinna ut är att vattnet rinner ju bara ned till ungefär nivå med toppen (varierar från motor till motor och bilmärke till bilmärke) och sedan rinner det ut exempelvis från kylaren. Det betyder att vattnet aldrig rinner igenom blocket utan mer eller mindre rinner ovanför det som ligger där (såklart blandas det efter ett långt tag - men är inte särskilt effektivt).
Därför undrar jag om du inte borde kunna klara detta under en enda mekmanöver (liknande vad man ibland gör för att byta styrservoolja när man inte vill eller kan lossa hydraulslangarna av olika anledningar).
1. Sätt värmen på max.
2. Dränera så mycket du kan från kylaren.
3. Ta loss termostaten (och skruva tillbaka locket).
4. Fyll på 50/50 med det du tänkt använda dig av.
5. Starta motorn och låt allt cirkulera i en minut.
6. Dränera så mycket du kan från kylaren.
7. Fyll på 50/50 med det du tänkte använda dig av.
8. Starta motorn och låt allt cirkulera i en minut.
Upprepa 6,7,8 "massor" med gånger.
Det borde rimligtvis späda ut överblivna rester till ett absolut minimum.
En annan "rolig" sak angående glykol, VW leker ju runt med sina G-specifikationer och nu senast har ju Glysantin tagit fram GG40 (vad VW kallar G13 dvs fortsättningen på G12,G12+,G12++ följetongen) där en större del av etylen ersatts av glycerin!
Alla moderna glykoler idag är baserade på etylen, så vi har "bara" behövt oroa oss över alla de olika additivpaketen de blandar in - men nu slänger de in extra mängd av glycerin in blandningen också. Suck... Etylen är tokgiftigt, så de ville ha en lite "miljövänligare" glykol tydligen och då tyckte de det var bra att blanda in massa glycerin in den etylenbaserade glykolen... Suck...