Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1195791
IMG_20170804_114501806_HDR.jpg
IMG_20170804_114501806_HDR.jpg (46.41 KiB) Visad 486 gånger
Hmm. Den där utsikten förefaller mig omåttligt väl bekant. Om jag inte ser i syne har vi Serralunga d'Alba med sitt "Castello" mitt i bild, vid den främre av de två horisonterna. Själv torde du ha befunnit dig i närheten av Castiglione Falletto när bilden togs. Gissar jag rätt? :D
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1195799
andersuw skrev:
Bilagan IMG_20170804_114501806_HDR.jpg finns inte längre
Hmm. Den där utsikten förefaller mig omåttligt väl bekant. Om jag inte ser i syne har vi Serralunga d'Alba med sitt "Castello" mitt i bild, vid den främre av de två horisonterna. Själv torde du ha befunnit dig i närheten av Castiglione Falletto när bilden togs. Gissar jag rätt? :D
Skarpsynt värre. Stämmer fint. Jag körde lite på måfå med GPS:en norrut på småvägar den dagen :)

Såhär ser min Google Timeline ut:
Bilagor
Screenshot (24).png
Screenshot (24).png (576.13 KiB) Visad 490 gånger
av andersuw
#1195802
Klokt vägval! :D Men du/ni borde ha stannat! Du befann dig just där och då mitt i Italiens bästa rödvinsdistrikt (jag skulle säga världens bästa), det vill säga Barolo (uppkallat efter den "by" vars namn delvis skyms av "Castiglione Falletto" på din kartbild). Som grädde på moset är landskapet bedövande vackert och maten fantastiskt god. Det var landskapsbilden i stort jag först studsade till inför när jag såg ditt foto. Det finns många vackra vinlandskap i Europa men ingenting som riktigt liknar detta. Vi (hustrun och jag) försöker åka dit åtminstone vartannat år och har gjort så nu i snart 15 års tid. Du passerade i själva verket bara några hundra meter från det ställe strax söder om Dogliani där vi brukar bo när vi är där. Om inte annat förstår du också nu varför automatisk nivåreglering är omistlig extrautrustning på mina Volvobilar. ;-)

https://en.wikipedia.org/wiki/Barolo
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1195860
Får ha det i åtanke nästa gång. Jag har den billiga varianten med husvagnsfjädrar så min bil går också att lasta över den tillåtna gränsen utan att se ut som en pilsnerbil :-)

Du du några konkreta tips på t ex vingårdar där man kan köpa blandade lådor av deras olika viner eller på andra sätt är bra att handla av tar jag gärna emot det.
av andersuw
#1195989
Om du bara passerar igenom och vill ha med dig lite olika viner att prova senare rekommenderar jag att du åker till vinoteket Fracchia & Berchialla i Alba. Där får du bra hjälp att välja och priserna är i många fall ungefär desamma som hos odlarna själva. Bara att googla för närmare info om adress m.m. Samma sak gäller övriga tips nedan.

Om du/ni tar er tid att stanna nästa gång (i några dagar eller någon vecka, vilket jag starkt rekommenderar) bör du definitivt ta dig tid att besöka några vingårdar. Om man vill vara helt säker på att det finns någon där som tar emot en och som inte enbart pratar italienska bör man ringa och boka tid men i många fall funkar det bra även om man bara tittar förbi. Sådana här besök kan ofta ta lite tid eftersom man har möjlighet att prova och prata. Men det är bara roligt förutsatt att man tar sig den tiden. Det är också en särskild upplevelse att senare dricka vin producerat av människor man träffat och från en plats man sett. Minnena gör nöjet dubbelt.

Just Barolo (och systervinet Barbaresco) är i absolut bemärkelse inte direkt lågt prissatta. Räkna med minst 20 euro flaskan. Jämfört med annat "finvin" är det fortfarande billigt i förhållande till kvaliteten. Sedan producerar odlarna också en hel del annat än Barolo/Barbaresco (t.ex. viner baserade på druvorna Barbera och Dolcetto samt lite enklare Nebbioloviner än Barolo/Barbaresco) och där är prisläget väsentligt behagligare.

Vad man bör tänka på i sammanhanget är att det inte finns så mycket turister att producenterna håller sig med regelrätta butiker där man kan komma och gå lite hur man vill. Samtidigt är de väldigt generösa med att ta sig tid och att öppna även rätt dyrbara flaskor bara för att låta dig prova, flaskor som de sedan inte kan sälja och kanske inte heller återanvända vid nästa besök eftersom vinet då hunnit bli halvdåligt. Vi (hustrun och jag) brukar därför se till att ge dem åtminstone någotsånär valuta för pengarna via våra inköp samt inte prova annat än de viner vi faktiskt tror oss vara intresserade av att köpa. Vi gör så inte därför att odlarna annars gör sura miner utan enbart därför att vi vill vara justa.

Nedan hittar du en lista över producenter som jag själv besökt och kan rekommendera. Håll dig till dem och jag är säker på att du hittar fina viner till vettiga priser och att du blir väl mottagen. Sedan finns det många fler vars viner jag tycker om men som jag inte själv "hälsat på". Här är listan per "commune" (d.v.s. per "by").

Barbaresco
Enoteca Regionale del Barbaresco (ett vinotek för Barbarescodistriktet; bra priser, ungefär samma som hos producenterna själva)

Barolo
Enoteca Regionale del Barolo (ett vinotek för Barolodistriktet där man också kan lära sig lite om Barolodistriktet; dock inte så bra priser när jag var där senast, vilket nu är rätt många år sedan)
G.D. Vajra
Giacomo Brezza
Scarzello

Castiglione Falletto
Terre del Barolo (ett kooperativ som faktiskt har en regelrätt butik; prisvärda viner men inte så personligt mottagande)

Cherasco
Umberto Fracassi

Dogliani
Bottega del vino Dolcetto di Dogliani (ett vinotek för de Dolcettoviner som görs i Dogliani; personligt mottagande och bra priser, ungefär samma som hos producenterna; ingen engelska men däremot tyska)
Anna Maria Abbona
Ca' Viola
Gillardi
Mario Cozzo
Marziano Abbona
Pecchenino
Poderi La Collina (ej Barolo/Barbaresco)

Grinzane Cavour
Enoteca Regionale Piemontese Cavour (ett vinotek för hela Piemonte snarare än en odlare och där man också kan lära sig en del om vinodlingen i området; vettiga priser sist jag var där vilket nu är några år sedan)

La Morra
Reverdito (kanske ingen engelska men däremot franska)

Monforte d'Alba
Alessandro & Gian Natale Fantino (ingen engelska men det brukar funka bra ändå)
Franco Conterno (kanske ingen engelska beroende på vem som tar emot men brukar funka bra ändå)

Serralunga d'Alba
Guido Porro (ingen engelska men det brukar funka bra ändå)
Schiavenza

Verduno
Castello di Verduno
Comm. G.B. Burlotto
Fratelli Alessandria

När det gäller några av dessa producenter går det även att hitta ett och annat vin på Systembolaget. Dit hör Fratelli Alessandria, Franco Conterno (fast till helt "fel" priser i relation till vad man får betala vid besök), G.D. Vajra, Marziano Abbona och Pecchenino. Vill du prova något av dessa, som jag är hyggligt säker på är bra men inte kostar skjortan, skulle jag rekommendera Peccheninos Dogliani Superiore Sirì d'Jermu 2015 och G.D. Vajras Barolo Albe 2012 (fast där 2013 som kan dyka upp när som helst gissningsvis kommer att vara bättre).

Nämnas kan att några av dessa producenter också har övernattningsmöjligheter även om man bara kan stanna någon dag eller två. Dit hör Brezza, som har ett hotell, tillika med mycket fin restaurant och Burlotto, som har ett slags Bed & Breakfast, men ett synnerligen stilfullt sådant. Sedan finns det fler vinproducenter som kan erbjuda boende i form av rum/lägenhet om man stannar en vecka eller två.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1195992
Jag tackar och bockar för de utförliga tipsen!

Nästa sommars semester är oklar än så länge men jag har någon sorts förhoppning att kunna få till tre-fyra veckor nere på kontinenten nästa gång vi åker ner så då känns det lockande att ta sig sin tid.
av andersuw
#1196065
Hoppas det går i lås! Och som sagt, det område ni nu åkte igenom, som om man vidgar perspektivet en aning bortom de specifika vindistrikt jag nämnde kallas Langhe efter de tungliknande åsryggar som formar landskapet, är en mycket trevlig del av Italien även om här finns mindre av anrika lämningar från fornstora dar (romarrike, renässans) än på andra håll.

Även om många av invånarna numera har det mycket gott ställt tack vare bl.a. vin-, hasselnötsodling (Nutella ligger i/vid Alba och hasselnötterna i området betingar tack vare sin kvalitet höga priser) och till någon del kanske även den berömda vita Albatryffeln (som mer eller mindre bokstavligen är värd sin vikt i guld) var det länge ett rätt fattigt område. De priser man kunde ta ut för sitt vin var länge mycket lägre än idag och många var också småskaliga vinbönder som tvingades sälja sina druvor till låga priser och under riskabla förhållanden till det fåtal större vinhus som hade den tekniska utrustningen, det tekniska kunnandet och det kontakt- och distributionsnät, nationellt och internationellt, som krävdes för att producera och marknadsföra vinet.

Idag gör många av dem sitt eget vin men har förblivit små familjeföretag. Det här gör området lite speciellt i jämförelse med andra delar av Italien. Feodalismen har historiskt varit ovanligt svag i Piemonte och man har, precis som i Sverige, haft en stor andel fria om än relativt fattiga bönder, med den skillnaden att de odlat druvor istället för brödsäd.

Kanske är det också av den anledningen som Piemonte framstår som mer välordnat än andra delar av Italien, fast med bibehållen italiensk charm. Folk tenderar att vara rättframma, generösa, humoristiska och inte ett dugg fisförnäma men också ambitiösa, envetna och välorganiserade. Det var också härifrån initiativet till Italiens enande kom på 1850-talet och den som då höll i trådarna bakom kulisserna, Camillo Cavour, premiärminister i dåvarande konungariket Sardinien-Piemonte och slottsherre i byn Grinzane i Barolodistriktet (numera kallad Grinzane Cavour efter honom) var också indirekt pappa till det Barolovin vi idag kan glädja oss åt. Om du tittar runt i vilken italiensk stad som helst, oavsett var i Italien du befinner dig, kommer du därför också att med största sannolikhet hitta en Via Cavour uppkallad efter honom, liksom förstås en Via Vittorio Emanuele II (efter dåvarande kungen av Sardinien-Piemonte som vid enandet blev Italiens förste kung) samt Via Garibaldi (efter den man som utgjorde Cavours och kungens "torped" när det gällde de militära operationerna).

Langheområdet, liksom Piemonte i stort, var också ett styrkebälte i motståndet mot Mussolini och därefter mot den tyska ockupationen i slutet av andra världskriget. Den motståndsman vid namn Luigi Einaudi som så småningom blev Italiens förste president, efter att man efter kriget även gjort sig av med kungen på grund av hans eftergivenhet mot fascismen, kom också han följdriktigt från en av byarna i området, närmare bestämt Dogliani. Även han var förstås vinmakare vid sidan av allt annat (professor i juridik, sedermera rektor vid universitetet i Turin, journalist och politiker) och den firma han grundade tillhör numera de större och mer välkända vinhusen i området.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1196936
Tvättat lite klädsel idag. Vattnet både i dammsugaren och det jag kramade ur mirakelsvampen såg ut såhär.. Ska bli intressant att se hur det ser ut imorrn när allt torkat helt, bilen står med en stor torrboll i nu.
Bilagor
PSX_20170909_211244.jpg
PSX_20170909_211244.jpg (619.97 KiB) Visad 634 gånger
Användarvisningsbild
av frasse4
#1196984
Ja då väntar vi spänt på lite bilder på resultatet :)
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 25

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]