Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1196627
Du kan ju alltid skaffa rails I silver. Sitter väl på senare xc-modeller om jag inte missminner mig?

Jag köpte mitt helljusxenon på aliexpress billigt. Hade dock lampor liggande redan från humanhabit så bara ballasterna därifrån. Funka prima och gör stor skillnad.
av Xabet
#1196778
Det skulle bli något liknande denna med allt i silver. Hittade en variant som ser intressant ut. Den har lite svarta detaljer kvar som bryter av.

Vad för slags ballaster har du, SBergdahl?
Jag försöker förstå mig på vilka som har snabbast uppstart av analog/digital, men det kanske är så pass marginell skillnad att det kvittar.
av Xabet
#1200574
Det kom ett xenonkit med posten idag så det fick bli lite mek nu på kvällen.

Bild

Trodde först att det blev fel med beställningen för jag kryssade i H7 lampor, och sen fick jag höra att det sitter HB3 i v70n. Men det visade sig vara H7 när jag tog ur gamla lamporna så det var skönt att slippa returnera sakerna.

Bild

Började med att leta kopplingsschema, hade en aning om hur det skulle kopplas men ville vara helt säker. Sen mätte jag på matningen till halogenlampan vad som var plus och minus. Förmodligen överkurs men vafan.

Sen skulle det borras hål i kåpan som sitter för helljuslampan. Såklart hittade jag inte min hålborr så det fick bli en vanlig borr och sen karva runt med en kniv. Det blev riktigt fult men tätningen på kabelgenomföringen täcker upp bra så det syns ändå inte.

Bild
Bild

Efter det så hade jag stor beslutsångest om var ballasterna skulle placeras. Tror jag höll på i en timme och letade efter en bra placering. Slutade med en provisorisk lösning (som antagligen blir permanent host host) under den främre svarta plåten i motorrummet.

Bild
Bild

Ballasterna sitter åtminstone fast och flyger inte runt. Sen blev det lite dolt också. Helt okej.

Gjorde en provtur före och efter med ett försök till bildbevis men det är snudd på lönlöst med den mobilkamera jag har. Hursomhelst..

BildBild

Xenonlamporna lyser starkare och har eventuellt något mer spridning på ljuset, känns det som iaf.
Det blev ingen WOW-känsla men klart bättre ljus än original halogen. Nu tycker jag dock att xenonen i halvljuset har gulare ton än helljuset. Läste någonstans att de ska ligga på 4300k precis som dessa jag har köpt. Men men.

Hade nog velat ha lite mer spritt ljus, men då lär väl det till extraljus i fram och det vill jag helst inte ha.

Problemet nu är att man inte gärna vill slå av till halvljus.. hehe.

Bild
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1200611
Det ser ut som att allt lyser ner i asfalten mitt framför bilen? Lite svårt att se när du lägger upp så små bilder iofs ;-)

Jag tycker helt klart att original xenon med extra xenon i helljuset levererar bra ljus. Passagerare brukar också anmärka på att det lyser som tusan.

I mitt fall blev det ett lyft med fräscha lampor i halvljus också. Vet inte åldern på de gamla.
av Xabet
#1200638
Jag tror det är halvljuset som lyser upp asfalten när de lyfts upp. Trippelkollade så att lamporna inte sattes snett. Får kika på det!

Reglerna säger att bilderna inte får vara särskilt stora så jag lägger in lite mindre storlekar. Men kvalitén på mörkerbilderna är ändå kass så det spelar ingen roll.
av Xabet
#1201116
Idag provade jag mig fram i Vida. Lite rörigt är det men diagnostiken kom jag nog underfund med hur den fungerar.
(nu kan man klicka på bilderna för att få dem större!)

Bild

Det kom upp många felkoder i rullistan men det mesta var dubbletter kändes det som.
En del felkoder på motorn dök upp och ett förslag på felsökning var att kontrollera slangar. Så jag kollade slangarna från magnetventilen samt lossade tryckröret. Det såg okej ut förutom slangarna som hör ihop med vevhusventilationen så jag lär väl ta och byta hela det paketet snart.. måste få tid bara. :roll:

Kontakten på tryckgivaren såg skum ut däremot.

Bild

Full med olja. Och i slanganslutningen var det en del jox. Så jag rengjorde med elektronikspray och en trasa, gör nog ingen skillnad dock.
Sprayade lmm med elektronikspray samtidigt och lät torka. Förebyggande åtgärd kanske, antagligen inte orsaken till mina problem.

Skrev ju tidigare om att övre motorfäste kändes dåligt. Såhär blev det när jag lossade staget som sitter fast i det:

Bild

Får ta och beställa nytt.
av Xabet
#1201802
Har fått en del strul med bilen nu.

Motorlampan tändes idag. Funderar på om det blev nå skit efter att jag kollat slangar och rengjort lmm.
Motorn går inte sämre än vad den gjort innan, men jag kollade felkoder och fick CEM-1A62. Kommunikationsfel mellan cem och ecm tydligen. Får ta och kolla genom kontakter och sladdar senare. Att det helt plötsligt kommit fukt i kontakterna på cem eller att de skulle blivit ärgade från en dag till en annan tror jag inte. Blev säkert efter att jag var och pillade i motorrummet.

Sen har det uppkommit ett missljud vid fullt gaspådrag. Vinande/tjutande ljud. Typ som att man har någon ruta nere litegrann och det blir ett tjutande vinddrag. Står bilen helt still eller vid måttligt gaspådrag hörs inget. En tanke var att någon av komponenterna vid multiremmen spökar.
Kollade oljenivån på styrservon med motorn varmkörd och nivån ganska långt ner på stickan, vid cold-markeringen. Kanske för låg nivå som gör att servopumpen tjuter? Jaja, har ju ny spännare till multiremmen som ska bytas så då får allt gås igenom.

Fick hjälp med att justera xenonlamporna på helljuset så nu har jag en betydligt bättre ljusbild. :-)-)
Det lyste mycket riktigt, som SBergdahl påpekade, ner i asfalten. Ställde dem högre och vinklade ut litegrann.

Han som hjälpte med lamporna såg att taket på min v70 verkar vara bytt en gång i tiden och lackeringen efteråt är dåligt utfört, vilket lett till att det börjat rosta vid a-stolpe och under railsen. Tänkte jag skulle höra med en lackverkstad vad de kan vilja ha för fixa till det (om det går.. kanske har gått för långt).

Mja, dessa bilar.
Användarvisningsbild
av SRT
#1202203
Precis, dessa bilar!.Bytte också till Autotech,s magnetventil efter att ha matat den med BSR trim.Satte senast dit ett koniskt sportluftfilter för det roliga i det hela.Mycket elektronik i dagens bilar som kan kludda och som också gör det mellan varven.Annars är det kul med alla svenne Volvo som går som ett apespjut till många BMW och Audi bilars förfäran. :D
av Xabet
#1202266
Magnetventilen sålde jag vidare till en jobbarkompis som höll på och tjatade om att han ville ha den till sin v70 T5. Han har också trimmat med BSR och jag lär säga att det blev skillnad med autotechs ventil jämte hans original. Jämnare gång och bättre bottendrag.

Men jag är nöjd med 2.5t, när den väl går bra..! Perfekt kombination med automatlådan. Kan tänka mig att det blir ganska optimalt med ett trimsteg till ca 250hk.
av Xabet
#1204795
Vevhusventilationsbyte. Del 1.

Gav mig på bytet av vevhusventilationen i fredags. Det är egentligen ganska straight-forward procedur, men det fanns ett par moment som strulade såklart. Tänkte att jag skulle gå igenom kortfattat det som jag minns.

Ryck säkringen till bränslepumpen och kör motorn tills den dör.

Lossa minuspolen på batteriet.

Bort med överliggande staget.
Bild

Bort med tryckröret över motorn.

Av med ventilkåpor.
Bild

Ta bort kontakterna på spridarna.

Töm ur det bränsle som går via ventilen på sidan av spridarbryggan. Det kommer antagligen finnas kvar en skvätt i vilket fall.

Sedan bort med spridarbryggan.
Här hade jag problem med att lossa bränsleröret för man ska trycka in två clips och samtidigt lyfta/dra bort bryggan. Bilar från 2005 har tydligen en annan lösning på detta.
Bild

Sen bort med oljeröret, det sitter hårt.

Bort med slangar och anslutningar på insuget, lossa slang på gasspjället.

Ta bort de övre bultarna på insuget, lossa på de undre men ta inte bort.
Här var det otroligt drygt att komma åt bulten som sitter vid termostathuset. Jag hade dock en specialhylsa (kråkfot) som jag skruvade med men fan va dum placering.

Lyft upp insuget och lossa kontakt på gasspjället.

Bild

Jag tog bort luftfilterboxen och inloppsslangen efteråt för en del som ska bytas i den här satsen är ett vattenkylningsrör som går från termostathuset bort till andra sidan motorn, och då ville jag ha mer plats.
Bild

Nu har man mycket plats att meka på och kan lätt byta vevhusventilationen.

Så bort med det gamla..
Bild

..och in med det nya.
Bild

När den gamla burken kom loss så såg det ut såhär inuti.
Bild

Ser ut som vatten blandat med olja men på oljestickan ser oljan ok ut, så jag antar att det är kondens som inte hunnit förångas. Det försvinner inget kylarvatten iaf. Återstår att se.

Med så mycket plats runtom så passade jag på att borra ur den avdragna bulten till generatorn. Det gick över förväntan bra!
Fick kapa en borr på hälften så att borrmaskinen fick plats och sen borrade jag ett par millimeter i bulten och slog in en flatmejsel och kunde efter det skruva ur bulten.
Bild

Bild

Nya bultar ligger och väntar vid återmontering.

Det står "del 1" i början av inlägget och det är för att jag har hittat ett par tryckslangar som ska bytas ut. Tänkte köpa bränsleslang på biltema, de duger väl?
Sen så läckte det såklart ut en del kylarvatten vid bytet av röret jag skrev om, så då får det bli ett fullständigt byte av kylarvatten när jag ändå är igång.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]