Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1196168
andersuw skrev:Tro det eller ej men det finns redan exempel på animerade diskussioner om den saken. :D Här är ett exempel:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1062274

Somliga säger att bladen håller max ett år. Andra, däribland jag själv, säger att de kan hålla väsentligt längre, åtminstone ibland. Nu fick jag dock en skada på vänster torkarblad efter mindre än 1000 körda mil med min nästan nya V70 D4 -15 med VEA-motor och såg mig tvungen att byta ut det. Men jag har inte förrän nu kommit på tanken att det skulle ha något med VEA-motorn att göra. ;-)
Börjar bli dax att byta på vår men då har de suttit på i nästan två år och 3.000mil.
#1196192
Skit jag borde nog byta mina blad, har haft dem sedan jag köpte bilen 201411 och bilen har rullat 6600 mil. Men bladen är hela och torkar rent utan några oljud.
#1196280
Derank skrev:torkarblad kostar ett par tre fyra hundralappar så det byts såklart ochså årligen,
Köper du billiga skräpblad eller har du bara otur på volvo? Mina blad torkar fortfarande rent med 2 år/4000 mil på nacken.
#1196283
På Supran är mina blad +12 år. Började regna när jag var ute nyligen och döm om min förvåning när de torkar helt perfekt.

Bilen står ju i garage och de slipper sol och avfettningsmedel. Avfettning kan ju totalpajja bladen på några tvättar.
#1196295
:D Sist jag diskuterade saken blev jag intensivt motsagd när jag sa' att mina hade klarat fem år och sex tusen mil eller så. Å andra sidan, som sagt, ett torkarblad dog efter något tusental mil och jag ansåg mig tvungen att byta. Men att det ibland går att köra många år och många tusen mil med samma torkarblad anser jag vara ett ovedersägligt fakum. :D
#1196301
Även om jag gillar persienner märkte jag aldrig effekten. ;-) Det är enligt min erfarenhet rätt distinkt när det "ballar ur". Nu senast var det en bestämd rand mitt i alltihopa som säkert berodde på ett bestämt hack mitt i alltihoppa. :D Annars brukar det vara att ändarna på bladet ger upp. Men, som sagt, det kan ibland ta rätt lång tid. Jag vidhåller att det funkar utmärkt att köra sisådär fem år med samma torkarblad om det vill sig. :D
#1196321
apersson850 skrev:Klart det gör. Det är ju också en fråga om hur mycket "persienneffekt" man står ut med, när bladet skrapat över rutan.
Stark avfettning förvandlar ju snabbt bladet till en hård pinne från att ha varit mjukt gummi. Undviker man avfettning och att bilen står i solen tar det många år innan persienneffekten uppstår.
Användarvisningsbild
av Funk
#1196336
Det var ju inte riktigt meningen att göra tråden till en torkarbladstråd...det var mer en klargöring att oljeförbrukningen som jag upplevt den är marginell..

Men på ämnet torkarblad.... Volvos originalblad till min och frugans privatbilar (V40) kostar runt en femhundring och klarar nog max 6-7 månader... bladet på förarsidan är väldigt långt om det nu påverkar. Någon påstod att dessa blad inte kom från samma leverantör som de flesta andra och det kan nog stämma för till andra modeller håller dom bättre.
Så på "min flotta" (ca. 30 bilar) på jobbet går det åt kanske 2500:- i torkarblad per år, men bara 1 liter olja..

/Thomas
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]