Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1195891
TommyP86 skrev:[ Finns inget att jämföra med, du får slamra runt i xc:n några år till. Tacka konservativa bilkoncerner och dess ägare.
Det som är så grymt frusterande är när politikerna använder skattepiskan för att tvinga mig att byta och det finns ingen bil byggd/konstruerad ännu som går att byta till.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1195892
least skrev:Slanta upp 1.4 miljoner vid ett bilköp, utan att öka lånet på villan känns lite väl mastigt.
Det är ju ännu plågsammare att behöva betala av på leasing/lån.
av least
#1195900
Absolut, jag menar bara att det finns många saker jag hellre lägger slantar på, än en ny bil.
Särskilt om jag först ska spara ihop 1 miljon till det.

Och då duger en enkel XC70 trots att den inte går på el.
Användarvisningsbild
av joel80
#1195926
VolvoB20 skrev:
TommyP86 skrev:[ Finns inget att jämföra med, du får slamra runt i xc:n några år till. Tacka konservativa bilkoncerner och dess ägare.
Det som är så grymt frusterande är när politikerna använder skattepiskan för att tvinga mig att byta och det finns ingen bil byggd/konstruerad ännu som går att byta till.

Med nuvarande förslag så kommr du kunna köra XC70 så länge du lever utan extra skatt. XC70 byggs inte längre och förslaget påverkar inte tidigare sålda bilar.

Om några år kommer du ha fina alternativ utan hög skatt och som inte kostar 1,4 miljoner om du nu skulle vilja köpa nått nytt.
Även de bilar som nu kommer säljas (från juli 2018) och få rätt hög skatt kommer du sen kunna köpa uta så stor skillnad då den höga skattehöjningen bara gäller de tre första åren. Så de som sen köper bilarna begagnat åker alltså inte på den stora höjningen.

Bara om du köper ny bil och väljer en som dricker mycket soppa får du den stora skattehöjningen.
Användarvisningsbild
av Momentum
#1195946
joel80 skrev: Med nuvarande förslag så kommr du kunna köra XC70 så länge du lever utan extra skatt. XC70 byggs inte längre och förslaget påverkar inte tidigare sålda bilar.
Men hallå - du menar att man aldrig brukar ändra i befintliga regelverk?
av Malmstroem
#1195959
Att äldre bilar med sämre avgasrening kommer att få högre skatt ser jag som rätt troligt.

Jag tror dock att det kommer att ta ett tag innan dieslar som klarar Euro 6 får någon rejäl höjning, men diselbilar med upp till Euro 5 torde drabbas om något till några år.

Men det är svårt att spå in i framtiden. Eftersom det är många väljare som kör äldre dieselbilar så är det fullt möjligt att höjningarna på existerande bilar blir hanterbara.
av refbob
#1195967
Min XC70 my16 kommer kanske att öka som den sista riktiga dragbilen XC70.
Användarvisningsbild
av joel80
#1195994
Momentum skrev:
joel80 skrev: Med nuvarande förslag så kommr du kunna köra XC70 så länge du lever utan extra skatt. XC70 byggs inte längre och förslaget påverkar inte tidigare sålda bilar.
Men hallå - du menar att man aldrig brukar ändra i befintliga regelverk?
Menade enligt det skatteförslag på ändring som vi väl diskuterade ovan?
Det var väl det som VolvoB20 menade skulle förstöra hans chans att köra det han ville?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1196003
least skrev:Exakt vad är det som de ligger efter i?
Upplevd kvalitet kommer att förbli lika viktigt även framåt i tiden.

SPA-plattformen är redan idag klar för elektrifiering av alla kommande modeller.
Detsamma gäller den mindre CMA-plattformen.
Vill du ändå påstå att man ligger efter i utvecklingen?
Jag tillhör skaran av folk som tycker att den upplevda kvaliteten på tesla är i nivå med övre premiumsegment, bitvis högre till och med.
Det påverkas säkert av vad man själv tycker är viktigt, så det är väl individuellt.
Att den är klar (det finns plats) för helelektrifiering är helt meningslöst utan färdig teknik att montera.
Så ja, utan bil på marknaden är ytterligare en dag på efterkälken.
Missförstå mej inte, hade volvo haft en helektrisk s90 för 500-600k hade jag förmodligen hängt på låset, men hade jag betalat 1 miljon för volvon? Njaa. Då är jag ändå tämligen pro-volvo.
av Mwi
#1196004
2018 är det val, om sittande regering då kraftigt höjer fordonskatten på Volvos storsäljare i Sverige lagom innan valet. Är det någon som tror att det kan påverkar valresultatet?
Det här förslaget kommer att rinna ut i sanden, när media börjar skriva om hur många Svenska arbetstillfällen som riskerar att försvinna.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Hej! Blev nedslag på besiktningen på o[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]