Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1195789
TommyP86 skrev:Nu har model x:en säkerligen innertak i alcantara, fullt panorama, luftfjädring och en hel hög med utrustning som återfinns i andra bilar för miljonen och uppåt, så exemplet haltar lite mot svenne-xc70 på 3-400k.

Jag skiter i allt det där lull-lullet. Jag vill ha en bil som drar 2-ton på kroken med 4wd, Klarar att göra det i 30 mil och laddar på vettig tid. Vilken el-bil förutom Teslan för 1,4 millar ska man titta på då och jämföra med min XC70 då menar du ???
Användarvisningsbild
av joel80
#1195803
Jag vill också ha en elbil som drar vagn bra.. Nöjer mig med 1800kg om så är, och skulle klara mig med 20 mil med vagn.

Den bilen finns inte än, men jag känner ändå att huvudbilen snart kommer bli elbil och att vi antingen kan bytlåna med nån släkting eller så eller ta andrabilen med vagnen de gångerna man är iväg och dom knappt 100mil per år jag kör vagn.

Fördelarna de övriga ca 2900 milen väger klart upp för det.

Så småningom (inom 2-3 år är min gissning) finns det ett par bra alternativ även för oss som vill dra vagn med elbil... Och alltså inte lägga drygt en miljon.
av least
#1195830
Finns inte en chans att en regering låter skatteintäkterna som bränsleskatten ger bara försvinna. Snart kommer krav på separat mätning av den el som förbrukas förladdning av elfordon. Lite punktskatter på den förbrukningen så är man hemma.
av least
#1195834
TommyP86 skrev:Nu har model x:en säkerligen innertak i alcantara, fullt panorama, luftfjädring och en hel hög med utrustning som återfinns i andra bilar för miljonen och uppåt, så exemplet haltar lite mot svenne-xc70 på 3-400k.
Aha, så en XC70 för 400 000 kr har nu i rask takt blivit en svenne-bil?
Alldeles nyss var dessa bilar eftertraktade.

Kan det ha att göra med att villan får agera bank för Tesla-köpet?

Kan det inte vara så att en Tesla helt enkelt är överprissatt?
En elbil är billigare att tillverka då den saknar mycket av mekaniken från en vanlig bil.
Ja, batteriet är dyrare men man kan inte gömma sig bakom den kostnaden hur länge som helst.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1195845
least skrev: Kan det ha att göra med att villan får agera bank för Tesla-köpet?
Bilar slantar man ju självklart upp cash, det är bara för tråkigt att ha avbetalningar eller leasingavgifter samtidigt som värdeminskningen äter.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1195877
VolvoB20 skrev:
TommyP86 skrev:Nu har model x:en säkerligen innertak i alcantara, fullt panorama, luftfjädring och en hel hög med utrustning som återfinns i andra bilar för miljonen och uppåt, så exemplet haltar lite mot svenne-xc70 på 3-400k.

Jag skiter i allt det där lull-lullet. Jag vill ha en bil som drar 2-ton på kroken med 4wd, Klarar att göra det i 30 mil och laddar på vettig tid. Vilken el-bil förutom Teslan för 1,4 millar ska man titta på då och jämföra med min XC70 då menar du ???
När tesla lanserade sin model s höll de andra biltillverkarna på att mäta dörrtjoff och cyclebeating. Resultatet är att de ligger sisådär 10 år efter i utvecklingen TROTS släppta patent. Finns inget att jämföra med, du får slamra runt i xc:n några år till. Tacka konservativa bilkoncerner och dess ägare.
av least
#1195882
Exakt vad är det som de ligger efter i?
Upplevd kvalitet kommer att förbli lika viktigt även framåt i tiden.

SPA-plattformen är redan idag klar för elektrifiering av alla kommande modeller.
Detsamma gäller den mindre CMA-plattformen.
Vill du ändå påstå att man ligger efter i utvecklingen?
av least
#1195883
De släppta patenten påverkar inte utvecklingen, de hade påverkat vilka licensavgifter tillverkarna hade varit tvunga att betala till Tesla.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]