Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1195576
joel80 skrev:Fast blir skillnaden i Premier och extra skatt mellan att köpa en motorstark dieselbil mot en motorstark elbil upp mot just kanske 100k på tre år så börjar det få rätt stor betydelse.

60k i premie är ju inte det enda, utan det kan bli 30-40k skatt på 3 år för dieselbilen.

Jag tror det här kommer få betydligt större effekt på folks val av bil från nästa sommar.

Vill man ha en motorstark bil väljer man minst hybrid..
Ytterligare ett bevis på att elbilar inte leverar, då hade man inte behövt toksponsra dem med massor av bidrag och straffskatta ihjäl alla andra.

En bra produkt säljer sig sjäv.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1195594
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Fast blir skillnaden i Premier och extra skatt mellan att köpa en motorstark dieselbil mot en motorstark elbil upp mot just kanske 100k på tre år så börjar det få rätt stor betydelse.

60k i premie är ju inte det enda, utan det kan bli 30-40k skatt på 3 år för dieselbilen.

Jag tror det här kommer få betydligt större effekt på folks val av bil från nästa sommar.

Vill man ha en motorstark bil väljer man minst hybrid..
Ytterligare ett bevis på att elbilar inte leverar, då hade man inte behövt toksponsra dem med massor av bidrag och straffskatta ihjäl alla andra.

En bra produkt säljer sig sjäv.
Folk är snåla och rädda för nya saker.
Användarvisningsbild
av joel80
#1195614
Mwi skrev:
joel80 skrev:Vill man ha en motorstark bil väljer man minst hybrid..
Nu är det väl ingen som vet hur många hybrider som kommer att klara gräsen för supermiljöbilspremien, när mätmetoden skall bli mer verklighetsnära.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... sstampeln/
Man kommer köra med gamla körcykeln bär man baserar skatt och premier i en övergångsperiod fram till 2020. Så det är nog troligt att det också gäller förmånsvärdena.

Sen hinner då biltillverkarna justera sina hybrider med lite vettigare räckvidd på batteri så att de hamnar på den nivå som nya mätningarna sen kräver.
Det blir bättre för oss kunder då bilarna tvingas bli så pass snåla som dom faktiskt gör reklam för att de ska vara.

Jag tror vi kommer börja få se att det blir vanligt med närmre 10 mils räckvidd I hybriderna rätt snart.
Användarvisningsbild
av joel80
#1195618
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Fast blir skillnaden i Premier och extra skatt mellan att köpa en motorstark dieselbil mot en motorstark elbil upp mot just kanske 100k på tre år så börjar det få rätt stor betydelse.

60k i premie är ju inte det enda, utan det kan bli 30-40k skatt på 3 år för dieselbilen.

Jag tror det här kommer få betydligt större effekt på folks val av bil från nästa sommar.

Vill man ha en motorstark bil väljer man minst hybrid..
Ytterligare ett bevis på att elbilar inte leverar, då hade man inte behövt toksponsra dem med massor av bidrag och straffskatta ihjäl alla andra.

En bra produkt säljer sig sjäv.
Du har väl inte ens testkört en riktig elbil! Du har inte en aning om vad det är för "produkt".
Elbilen är och kommer vara helt överlägsen ICE-bilar. Det som varit hämmande är utbudet där man inte kunnat välja den sorts bil man vill ha som elbil. Alla gillar inte Nissan eller Renault...
Men som du kanske också märker håller det på att ändras... samtidigt som priset på dem går ner kraftigt.

Att man sen har olika skattemässiga fördelar kan du ju se som att de som köper bilar som släpper ut skit äntligen får betala för det. Samhällskostnaderna för nedsmutsning och ohälsa är sjukt svåra att räkna på, men dom finns där och har hittills betalats av oss alla oavsett bil.

Man kommer ju också justera den här premien allt eftersom, systemet ska vara självförsörjande och då andelen törstiga bilar minskar minskar intäkterna och alltså även bonusen. Inom ett antal år (jag tror 5-6 år) kommer också en elbil med halvstort batteri (ca 30mils räckvidd) att vara i samma pisklass som en dieselbil, även utan premien. Batterikostnaden sjunker med ca 20% varje år, och ser man till kostnaden i övrigt för en elbil är den betydligt billigare att bygga än en ICE. 2022-2023 ser man "brake point" där elbilarna blir billigare i inköp än motsvarande ICE. Men redan nu hämtar man hem det på vissa elbilar om man räknar på en 3 eller 5-årsperiod med beparingar på bränsle och servicekostnader.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1195619
joel80 skrev:Jag tror vi kommer börja få se att det blir vanligt med närmre 10 mils räckvidd I hybriderna rätt snart.
Nya WLTP-testcykeln är väl 2,3 mil lång om jag inte har fattat det fel. Det gör väl att tillverkarna försöker köra på batteri i hybriderna exakt så långt och sedan ska de vara sop-slut så vikten av batterierna blir minimal.

Cycle-Beating har väl redan börjat där med...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1195621
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Fast blir skillnaden i Premier och extra skatt mellan att köpa en motorstark dieselbil mot en motorstark elbil upp mot just kanske 100k på tre år så börjar det få rätt stor betydelse.

60k i premie är ju inte det enda, utan det kan bli 30-40k skatt på 3 år för dieselbilen.

Jag tror det här kommer få betydligt större effekt på folks val av bil från nästa sommar.

Vill man ha en motorstark bil väljer man minst hybrid..
Ytterligare ett bevis på att elbilar inte leverar, då hade man inte behövt toksponsra dem med massor av bidrag och straffskatta ihjäl alla andra.

En bra produkt säljer sig sjäv.
Du har väl inte ens testkört en riktig elbil! Du har inte en aning om vad det är för "produkt".
Elbilen är och kommer vara helt överlägsen ICE-bilar. Det som varit hämmande är utbudet där man inte kunnat välja den sorts bil man vill ha som elbil. Alla gillar inte Nissan eller Renault...
Men som du kanske också märker håller det på att ändras... samtidigt som priset på dem går ner kraftigt.

Att man sen har olika skattemässiga fördelar kan du ju se som att de som köper bilar som släpper ut skit äntligen får betala för det. Samhällskostnaderna för nedsmutsning och ohälsa är sjukt svåra att räkna på, men dom finns där och har hittills betalats av oss alla oavsett bil.

Man kommer ju också justera den här premien allt eftersom, systemet ska vara självförsörjande och då andelen törstiga bilar minskar minskar intäkterna och alltså även bonusen. Inom ett antal år (jag tror 5-6 år) kommer också en elbil med halvstort batteri (ca 30mils räckvidd) att vara i samma pisklass som en dieselbil, även utan premien. Batterikostnaden sjunker med ca 20% varje år, och ser man till kostnaden i övrigt för en elbil är den betydligt billigare att bygga än en ICE. 2022-2023 ser man "brake point" där elbilarna blir billigare i inköp än motsvarande ICE. Men redan nu hämtar man hem det på vissa elbilar om man räknar på en 3 eller 5-årsperiod med beparingar på bränsle och servicekostnader.
Klart jag har testkört. Och jag hävdar fortfarande att om de är tillräckligt bra (enligt dig är de ju helt överlägsna) så säljer de sig själva och behöver ingen konstgjord andning och bidrag, folk kommer att byta av egen fri vilja.
Användarvisningsbild
av joel80
#1195626
Man behöver en grön skatteväxling där de som sprider skit för betala för sig, och där man premierar renare produkter.

Som med allt är det dyrare med produktion i en uppstartsfas, och på en väl etablerad bilmarknad, där många aktörer aktivt motarbetar nya ideér och innovationer som hotar deras gamla produkt kan det behövas styrning till en början för att jämna ut spelplan. Om det samtidigt handlar om att försöka förbättra miljön och komma åt uppvärmningen ser jag inga som helst konstigheter i hur man gör.

Sen gällande körcykeln så har det i allafall i NEDCs fall varit så att man med pluginhybrider kör flera omgångar:
Själva körcykeln är samma som för alla personbilar, NEDC, New European Driving Cycle, vilket innebär en elva kilometer lång körcykel på 20 minuter. Först mäts räckvidden i eldrift.
Sedan körs förbrukningstestet två gånger. I första körcykelprovet tillåts att batteriet töms. Man kör alltså uteslutande med eldrift och mäter hur mycket el bilen
drar.
Sedan körs prov två då man mäter hur mycket bensin eller diesel bilen drar i körcykeln, utan att batteriet töms på el.
Volvo V60 fick räckvidden 57 kilometer i NEDC-testet.

I prov två mättes förbrukningen för V60 Plug-in Hybrid till 0,48 liter diesel per mil (4,8 liter per 100 kilometer).
Eftersom EU vill förenkla budskapet och bara låta bränsleförbrukningen synas viktas förbrukningsvärdet.
Finessen med uträkningen är att förbrukningen i prov två blir lägre ju längre elräckvidden är.
För V60 Plug-in Hybrid är räckvidden 57 kilometer, vilket i uträkningsformeln betyder att bensinförbrukningen i prov två viktas med 0,305.

Sålunda: Testförbrukningen som i verkligheten är 0,48 liter per mil blir med vikten 0,305 lika med 0,146 liter per mil (0,305 x 0,48 = 0,146 l/mil). Det är det viktade värdet som Volvo i normala fall skulle ha marknadsfört.
http://teknikensvarld.se/volvo-saltar-f ... na-117345/

Jag vet inte hur man kommer göra i nya testet, men tror att man ska göra det hårdare så att det krävs längre räckvidd på el för att komma så lågt i siffrorna.


Edit:
Hittade info om nya testerna, det görs på liknande sätt.
Roll-out of the WLTP signifies a major change for plug-in hybrid vehicles, which have both an electric drive and a combustion engine and can be externally recharged. These vehicles complete the test several times. They start up with a full battery. The cycle is repeated until the battery is empty. The combustion engine operates for a longer time each cycle. Emissions are measured with each cycle. This is followed by a measurement with an empty battery in which the drive energy originates solely from the combustion engine and regenerative braking. This multi-stage measurement can not only be used to determine fuel consumption and CO2 emissions more precisely, but the electrical range and total range as well. The CO2 value to be determined is then calculated as the ratio of the electrical range to the total range. At the same time, a so-called “utility factor” (UF) is introduced.

The UF represents the proportion of vehicle distance traveled electrically. In the case of pure electric vehicles, a UF of 100% applies. In the case of traditional internal combustion engines, the UF is 0%. In the case of plug-in hybrid vehicles, the UF increases with their electrical range. Lawmakers thus use the UF to evaluate a vehicle’s ability to drive without emissions. The higher the electrical range, the lower the CO2 emissions. This is quite close to real-life conditions since the driver of a plug-in hybrid will have to refuel less often when he or she has sufficient current available, e.g. to drive typical commutes purely electrically. In practice, the actual consumption behavior of a car with plug-in hybrid drive will vary widely from user to user. In the case of long-distance trips, the electrical distance traveled is negligible and the consumption will be on a par with the traditional combustion engine. On the other hand, many short-distance trips and commutes can be covered almost entirely electrically, with actual fuel consumption close to 0 l/100 km.
https://www.vda.de/en/topics/environmen ... sured.html
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1195763
Men det är ju en helt annan story som jag kan acceptera. Elbilarna kan idag inte konkurrera rakt av mot ICE bilarna och därför måste man straffa ICE bilar hårt och subventionera el bilar för att tvinga över bilisterna med piska till elbilar för att förbättra luften i stan.


En kollega har bytt till en model-X och det är den första elbil som börjar bli ett möjligt alternativ till min xc70, den klarar att dra en husvagn/släp, i alla fall i 20 mil och den har någorlunda bra räckvidd och vettig laddtid. Tyvärr gav han 1.4 millar så det är låååååååååångt över min budget. En subvention på en million på den hade gjort den intressant.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1195771
Nu har model x:en säkerligen innertak i alcantara, fullt panorama, luftfjädring och en hel hög med utrustning som återfinns i andra bilar för miljonen och uppåt, så exemplet haltar lite mot svenne-xc70 på 3-400k.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]