Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1195294
Tro knappast man bryr sig om skatten om man köper en bil för 400-500k. Det är nog mest här det gormas.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1195301
Derank skrev:Tro knappast man bryr sig om skatten om man köper en bil för 400-500k. Det är nog mest här det gormas.
Nä, skattesaterna har ju aldrig fått folk att köpa miljöklassade bilar, fått nybilsförsäljningen att tippa över mot dieselbilar för några år sedan, eller sett till etanolbilarnas uppgång och fall i försäljningsstatestiken.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1195465
Hmm... såg idag att S+Mp+V verkar vara överrens om nya bilskatten som ger elbilar 60000 i premie och en ny dieselbil får rejält högre CO2 med nya tetstcyckeln + extraskatten vilket kommer ge över 1000 kr per månad i skatt första 3 åren.

1000kr/månad i bilskatt får nog en del att tänka till i alla fall.
Användarvisningsbild
av joel80
#1195481
Var läste du om det? Förlaget jag tidigare läst har summan varit nersatt till 45000kr... även om den första utredningen ansåg 60k var en rimlig premie.

Edit:
Hittade!
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... iga-bilar/


Men skribenten verkar ha dålig koll på nuvarande regler:
Högst bonus på 60.000 kronor får nollutsläppsbilarna, det vill säga elbilar och vätgasbilar. Det innebär en höjning av bonusen för elbilar, som förut fick 40.000 kronor. Bonusen trappas sedan av linjärt till en utsläppsnivå på 60 g/km CO2 där bonusen är 10.000 kronor. Även gasbilar får en bonus på 10.000 kronor vid inköp (de ingick inte tidigare i supermiljöbilspremien).

Det bör innebära att de supermiljöbilar som tidigare hade 50 g/km eller strax under i CO2-utsläpp får cirka 20.000 kronor i bonus. Volvo XC90 T8 Twin Engine har till exempel ett CO2-utsläpp på 49 g/km och får då 20.000 kronor i rabatt enligt det nya förslaget, mot nuvarande 40.000 kronor (= supermiljöbil).
En Hybrid får sen typ 1,5 år tillbaka inte 40 000kr utan 20 000kr. Så för en Twin Engine blir det ingen större skillnad.
av Daniel73
#1195503
Sedan beror det ju på vilken förbrukning en TE hamnar på med nya körcykeln.
Användarvisningsbild
av joel80
#1195509
Dom kommer köra med NDEC till 2020 och sen se över reglerna beroende på hur nya körcykeln ser ut.
Sen tror jag att nyare hybrider inom nått år kommer ha betydligt längre räckvidd på el.

Står om hur dom kommer hantera WLTP i brödtexten till det här beslutet:
http://www.regeringen.se/artiklar/2017/ ... nslebytet/
"Givet den osäkerhet som finns kring effekterna av EU:s nya körcykel WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) anser regeringen att den gamla körcykeln NEDC (New European Driving Cycle) bör ligga till grund för fordonsbeskattningen inom bonus malus-systemet under en övergångsperiod. Den 1 januari 2020 sker en övergång till WLTP. Då finns möjlighet att justera nivåerna så att minst samma miljöstyrning upprätthålls"
Användarvisningsbild
av apersson850
#1195535
Om man ska gå efter vad som skrivs på olika forum, detta inkluderat, verkar många vara mycket intresserade av om förbrukning eller skatt eller något annat kan påverka deras driftkostnad med 1000 kronor om året, på en bil som tappar 100000 i värde varje år, de första åren.
Så underskatta inte vikten av små utgifter.
Användarvisningsbild
av joel80
#1195546
Fast blir skillnaden i Premier och extra skatt mellan att köpa en motorstark dieselbil mot en motorstark elbil upp mot just kanske 100k på tre år så börjar det få rätt stor betydelse.

60k i premie är ju inte det enda, utan det kan bli 30-40k skatt på 3 år för dieselbilen.

Jag tror det här kommer få betydligt större effekt på folks val av bil från nästa sommar.

Vill man ha en motorstark bil väljer man minst hybrid..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1195575
apersson850 skrev:Om man ska gå efter vad som skrivs på olika forum, detta inkluderat, verkar många vara mycket intresserade av om förbrukning eller skatt eller något annat kan påverka deras driftkostnad med 1000 kronor om året, på en bil som tappar 100000 i värde varje år, de första åren.
Så underskatta inte vikten av små utgifter.
Om jag fattar formeln rätt, Koldioxidbeloppet är då summan av 82 kronor per gram koldioxid som fordonet släpper ut per kilometer utöver 95 gram och upp till och med 140 gram, och 107 kronor per gram koldioxid som fordonet släpper ut per kilometer utöver 140 gram.
Skulle tex en En XC60 T6 My-13 som är en 245 grammare skulle landa på 14.925 i årsskatt om jag räknr rätt. Det är väl därför sådana bilar aldrig mer kommer byggas.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]