Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1192486
V60D5AWDPolestar skrev:Fösta hela tanken uppkörd utan påverkan av att ha ett släp kopplat till bilen. 0,64l/mil diesel
förbrukat under 85mil mestadels snabb motorvägskörning mätt vid pump.
Riktigt okej förbrukningen.
#1192494
gillar att du valt manuell :-)-)
#1192537
Gurra82 skrev:gillar att du valt manuell :-)-)
Tackar 8) Satt och filosoferade lite kring manuella växellådor i bilen nu i veckan. Då automater nu börjar närma
sig tvåsiffriga antal växlar och det känns som om de manuella har fastnad på sex(av nog förklarliga praktiska skäl),
vore det då inte läge för Volvo att damma av overdrivekonceptet från 70-och 80-talet? Bara att klämma in en knapp
på växelspaken och jag skulle känna mej som om jag satt i farsans-79as 244GL! 7-växlar, here we come!!
#1193897
Det var dags att tanka idag, har kört ca 450mil sedan vagnen var ny. Mätte 0,611l/mil vid pump och då stod
snittförbrukningen i bilen på 0,59. Har kört ett par mil med släp under denna tank. Annars ca 80% E4 och 20% stad.

Har noterat något med start/stopp dock. Inkopplingen av denna funktion är väldigt smidig. Enligt min uppfattning,
den bästa jag har varit med om på en manuell bil. Dock gör den fina smidigheten i motorn att jag gärna smyger på låga varvtal i korsningar och rondeller och utnyttjar motorns vrid på låga varv, vilket får start/stop att tro att jag håller på att stanna när jag växlar mellan 1:an och 2:an. Resultat, motorn stängs av.... klar aha-upplevelse första gången och nu har jag varit med om det ett antal gånger i Stockholmstrafiken. Apropå Stockholmstrafik så fungerar motorn och den manuella lådan så bra att jag inte har saknat automat ett dugg (i dessa lägen, skulle aldrig hända aldrig annars). Lådan och kopplingen är mycket smidiga och ihop med motorn gör det detta till en drivlina jag verkligen gillar! Skall in för Polestar-uppdatering om ett tag och det skall bli spännande att ser hur skillnaden blir på D4:an.

När det gäller Sensus-skärmen och att Volvo skulle ha försakat för många knappar så kan jag bara säga, håller inte med och det går att ta bort fler! Keep going Volvo. Varför ha stationsknappar vid ljudvredet när de finns i ratten? Ta bort.
#1195202
1 månad och 530 mil senare så trivs jag bättre och bättre med CCn. Noterade att jag inte har putsat Sensus-skärmen från fingeravtryck ännu, lite förvånande då man läst om att detta skulle vara ett irritationsmoment. Satt med tändningen på i ett par minuter i dag och noterade att klockan i instrumenteringen gick en minut före den i Sensusen.... I samma ögonblick jag slog på motorn synkroniserades bägge.

Träsmaken efter dagens 45mil kvarstår men har blivit lite bättre.

Har också noterat att gasresponsen blir betydligt bättre i Dynamic-läget, hade inte förväntat mej någon skillnad...

I morgon skall 1600kg husvagn dras 45mil och jag återkommer om detta.
#1195537
Nollställde trippmätaren och körde sedan 45mil E4 med en snittförbrukning på 0,9l/mil.
Nytt rekord med min 1600kg tunga och 2,5m breda husvagn. Tidigare hade min Passat GTS
rekordet på samma sträcka 1,0 l/mil
#1199482
Vinterdäck levererade.

Fick mina Goodyear Ultragrip Ice levererade i dag. Gillar att bythjul.com hade slagit in dem fint.
Blir min fjärde bil som får gå på dessa vinterdäck och jag misstänker att jag kommer att bli lika
nöjd som tidigare.
Bilagor
IMG_1089.JPG
IMG_1089.JPG (106.81 KiB) Visad 752 gånger
IMG_1088.JPG
IMG_1088.JPG (147.13 KiB) Visad 753 gånger
#1199802
självklart ingår det inte, men man kan köpa till det-nu vet jag inet om ovanstående är ett privatköp el tjänstebil, hos oss köps alltid vinterdäck vid sidan om ( utanför Prisbasbeloppet ) för att kunna klämma in kite till på bilarna. Och det är ochså tredjeparts, Autolease har någon leverantör vi använder oss av.
#1199811
Schmoyoho skrev:Ingår det inte alltid vinterhjul när man köper en sprillans ny bil? Nästan lite hädelse att köra femekrade tredjepartsfälgar på en V90 :shock:
Nä, 90-serien har nog inte kommit till det läget som gör att Volvo behöver skicka med kampanj-vinterdäck. CCn är en tjänstebil men bara därför skulle jag aldrig betala dom priser som Volvo skall ha för däck och fälg. Lägger hellre dom pengarna på någon fabriksutrustning.
Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]