Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1194554
Har nån hört nått mer om det kommer några lösningar på "riskerna" med gastankarna?

http://www.vibilagare.se/nyheter/verkst ... i-gasbilar

Eller är det bara en storm i ett vattenglas? Bensinbilar brinner bra dom också om man har otur..

Och är det bara att plugga igen en gastank och köra vidare på den lilla bensintanken när gastanken blivit för gammal?

Nya bilar har 20års livslängd på gastanken, så kanske inget man behöver tänka på när man köper ny bil? Eller kan tanken bli underkänd på besiktningen I förtid? Hur vanligt är det?
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... r/gastank/
av Lövet
#1194557
joel80 skrev:Har nån hört nått mer om det kommer några lösningar på "riskerna" med gastankarna?
Ja, det är överdrivet. Vad jag sett har de flesta olyckor vid tankning av personbilar orsakats av hemmagjorda adaptrar för att kunna tanka biogas i bilar som är konstruerade för LPG (ofta importerade bilar).
SBergdahl skrev:GTEn är å andra sidan inte särskilt snål vid långkörning så det beror väl på körmönster om den passar. Slö är den också med all extra vikt.
Den drar samma som 190hk dieseln i verkligheten pga regenereringen av el som alltid uppstår. Och är snabbare.
av andersuw
#1194562
SBergdahl skrev:Ska man utvinna mer biodiesel lär produktionen gå från spill till odlad insats och då lär utsläppen öka dramatiskt. I Indonesien är de redan där med stora odlingar av oljepalm som ska förse dem med biobränsle. Subventionerad amerikansk majsetanol är ett annat exempel på samma tema. Då är det nog bättre att bara dryga ut biogasen med naturgas direkt istället..
Det finns planer på att kraftigt öka produktionen av biodiesel i Sverige. Enbart Preem har exempelvis för avsikt att år 2030 nå en produktion på ca tre miljoner kubikmeter biodiesel (kanske delvis också biobensin) per år. Tre miljoner kubikmeter motsvarar ungefär halva det svenska dieselbehovet i dagsläget. Det man då främst tänker sig att använda som råvara är avfall och restprodukter från skogsbruket, t.ex. sågspån, grot (grenar och toppar) och svartlut. Se t.ex. här:

https://preem.se/asasvarar

Se även denna rapport från Innventia och Skogforsk:

http://www.innventia.com/Documents/Rapp ... %20577.pdf

Användningen av odlade grödor, t.ex. palmolja och majs, minskar snarare än ökar därför att både EU och svenska myndigheter redan har ögonen på de problem det medför och regelverket därför i nuläget förändras i en riktning som gör att bränslen baserade på sådana råvaror inte längre blir lönsamma att tillverka och sälja.

Vad gäller den indonesiska odlingen av oljepalm (som ställer till med problem eftersom den i åtminstone vissa fall innebär regnskogsskövling) sker den mig veterligen inte främst i syfte att få fram biobränsle utan ätlig palmolja. En oätlig restprodukt från palmoljan, kallad PFAD, används till viss del för framställning av biodiesel. Men PFAD svarar för mindre än fem procent av den ursprungliga oljan och kommer sannolikt också att utgå som råvara för biodiesel eller, om den fortfarande används, komma enbart från kontrollerade och certifierade odlingar.
av NilsO
#1194566
Lövet skrev:
joel80 skrev:Har nån hört nått mer om det kommer några lösningar på "riskerna" med gastankarna?
Ja, det är överdrivet. Vad jag sett har de flesta olyckor vid tankning av personbilar orsakats av hemmagjorda adaptrar för att kunna tanka biogas i bilar som är konstruerade för LPG (ofta importerade bilar).
Utöver det så har VW:s gasbilar, Passat Ecofuel och Touran, kanske fler, haft problem med rostande tankar, och VAG har bytt ut många tankar i efterhand. Vilket då inte lett till några olyckor eftersom tankarna kontrollerats som de ska. Volvos gasmodeller har inte haft de problemen vad jag vet.
av Rådlös
#1194578
Joel, du frågade: ” Och är det bara att plugga igen en gastank och köra vidare på den lilla bensintanken när gastanken blivit för gammal?”

Nej, så enkelt är det inte. Vid 20 år måste man göra något. Antingen byta gastankar eller konvertera bilen till enbart bensin. I båda fallen är det dyrt och byråkratiskt. Gör man inget av detta så blir det automatiskt körförbud vid 20 år. Läs mer:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... r/gastank/
av Rådlös
#1194588
Lövet: Du skrev: ”Ja, det är överdrivet. Vad jag sett har de flesta olyckor vid tankning av personbilar orsakats av hemmagjorda adaptrar för att kunna tanka biogas i bilar som är konstruerade för LPG (ofta importerade bilar).”

Det stämmer säkert rätt bra. Antalet bränder är väl inte så stort. Det har ju visat sig att det är bilar bl.a från Östeuropa som brinner och där man brukar ha ett resonemang ungefär: ”Regler, det är något som inte gäller här och nu. Och framförallt inte för mig!” Men tänkt och sagt på något slaviskt språk.

Det har ju faktiskt brunnit ett antal biogasbussar också här i landet. Jag vet inte vilken kategori, bilar eller bussar som ”leder tabellen” med bränder. Men biogasbussarna har definitivt inte några hemmagjorda adaptrar.
av NilsO
#1194600
Rådlös skrev:Det har ju visat sig att det är bilar bl.a från Östeuropa som brinner och där man brukar ha ett resonemang ungefär: ”Regler, det är något som inte gäller här och nu. Och framförallt inte för mig!” Men tänkt och sagt på något slaviskt språk.
Fördomsfullt.

Men din analys av vad som orsakat olyckorna är dessutom felaktig. Jag känner till två (2) sådana olyckor i Sverige. Det som hände var att man försökte tanka bilar – eller möjligen fylla på lösa gasbehållare – i tron att det var LPG, motorgas, alltså gasol, i tankstationen. Det är inte så konstigt eftersom man i ett antal länder kan göra precis det på tankstationer för gas. Med ett slags adapter. Vad de som tankade inte visste var att fordonsgas, det vi tankar i Sverige, håller ett 20 gånger högre tryck. Efter detta satte man upp varningsskyltar på gasmackarna i Sverige.
av Mwi
#1194603
Vad du skall välja för första bil 2019/2020 har jag inget bra förslag på med tanke på hur diskussionen om vilka drivmedel som skall gälla i framtiden, elbilar utvecklas men än så länge har de ganska stora begränsningar, dieselbilar börjar ju politikerna ifrågasätta så dieselbilen har säkert haft sin peak nu, troligtvis borde en hybrid med hög batterikapacitet och en liten bensinmotor vara framtidsvalet och bör finnas 2019.
Andra bilen är mer självklar, din nuvarande V70 med gasdrift kommer troligtvis att ha ett värde runt 150,000:- år 2019 och uppfyller dina krav på säkerhet och miljöpåverkan.
av Mwi
#1194604
Lövet skrev:Bil 1 låter som Passat GTE till dess V90 T8 hamnar på rätt pengar. Bil 2 låter något svårare. Svårt att komma ifrån att diesel är svårslaget vid långpendling.
Enligt vissa så har ju Passat GTE lite brister och som även gäller många andra hybrider, ingen testartikel men en ganska bra reflektion mellan biltillverkarnas marknadsföring om miljövänlighet och förarens verklighet :wink:
http://m3.idg.se/2.1022/1.674945/elbilar
av Lövet
#1194615
Den där artikeln var...inte särskilt professionell om jag får uttrycka mig snällt.

Sant är att GTE har kortare räckvidd än utlovat men det borde förvåna lika mycket som att en V90 D5 inte drar 0,45 lit/mil vid verklig landsvägskörning.

Jag har runt 75 kollegor som kör passat GTE och de kommer i verkligheten ungefär 4 mil på en laddning och bilarna drar vid övrig körning samma som en normal diesel, typ 0,65. Alltså finns en uppsida jämfört med diesel men ingen nämnvärd nedsida. Bilarna är dyrare i inköp men det kompenseras av lägre förmånsvärde. Sen är de snabbare och knattrar inte.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Nu är det dags att ta tag i styrenheten. Hitt[…]

HUD (Head Up Display) skulle jag verkligen priorit[…]

Jag har en V60 2018 som inte varnar för att[…]

Brainys V60

Oj! Såg inte bra ut vid batteripolen! :-/