NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1194333
Har fått ett skumt fel. Bilen gör som i rubriken. Ljudet kommer från panelen någonstans och det rycker till lite ?:-/ Kanske någon datasignal som försvinner en millisekund? Felet kommer och går. Ryckningarna märks tydligast i i höga hastigheter runt 90-110 km/h. Har haft den inne på verkstaden 1 gång. Felkoder på CAN näter fanns. Dom böt ett styrenhet i förardörren. Var lite ärgat på några stift. Men felet är kvar.
Någon som varit med om något liknande?
Ska lämna in bilen igen för felsökning.
Kommer aldrig rekommendera någon att köpa en V50 om man inte vill drabbas av oväntade servicekostnader
Senast redigerad av 1 tassen77, redigerad totalt 0 gånger.
#1194389
tassen77 skrev:Har fått ett skumt fel. Bilen gör som i rubriken. Ljudet kommer från panelen någonstans och det rycker till lite ?:-/ Kanske någon datasignal som försvinner en millisekund? Felet kommer och går. Ryckningarna märks tydligast i i höga hastigheter runt 90-110 km/h. Har haft den inne på verkstaden 1 gång. Felkoder på CAN näter fanns. Dom böt ett styrenhet i förardörren. Var lite ärgat på några stift. Men felet är kvar.
Någon som varit med om något liknande?
Ska lämna in bilen igen för felsökning.
Kommer aldrig rekommendera någon att köpa en V50 om man inte vill drabbas av oväntade servicekostnader
Mjo, man ska nog inte ha bil om man inte vill drabbas av oväntade service kostnader, alternativt köper man nya och har de under garantitiden.

Men, hade med problem med ärgning, elspray och sedan lossa och sätta dit kontaktstycket gjorde att det i alla fall fungerat i en fyra år nu (bilen är såld till en släkting idag).

Jaja ska sluta klaga, ogillar bara när man har ett problem och sedan ska man avråda alla att köpa den. En idé, generatorn är en svag punkt på V50, iaf tidiga, se om du kan spåra ljudet dit. Min förra V50 var den bytt på när jag köpte den. Den började rycka vid ungefär 15 000 mil, då var det drivhjulslagret, när det var bytt gick hela bilen som om den var ny :)

Eftersom det är så enkelt att kolla kan du se efter slangen till vevhushusventilationen, vet inte men kanske kan det rycka om den är på väg att ge sig http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... +luftslang

Hoppas något hjälper, kan bara bidra med vad man vet, :wink: så mycket skönare när allt fungerar :)
#1194478
Generator och ackompressor rasade förra året. Bytt båda hjullagren fram, ena bak är på g, releä till bränsleinsprutning pajade , har haft bilen i 2 år och problemen avlöser varandra. Den hade gått 12000 mil vi köp, nu 14000 mil så jag har all rätt vara bitter på den här modellen.
Nu är det ett elfel. Inga felmedelanden på motor.
#1199782
Har haft den på verkstad för felsökning igen. Nu hittade dom felet. Det är AC kompressorn som är felande och behöver bytas ut. Den nya funkade alltså i ett år :shock: Det bytet gick på 9000 kr, det kommer gå på garanti som tur är.
Det är när något relä slår till, som det piper till och man känner hur bilen rycker lite.
Han hittade även att kopplingen inte går tillbaka helt, och tyckte att ett kopplingsbyte snart är i antågande. Dom ville ha 14200 kr för bytet... Jag byter nog in skrotet när kompressorn är bytt...
#1199805
tassen77 skrev:Generator och ackompressor rasade förra året. Bytt båda hjullagren fram, ena bak är på g, releä till bränsleinsprutning pajade , har haft bilen i 2 år och problemen avlöser varandra. Den hade gått 12000 mil vi köp, nu 14000 mil så jag har all rätt vara bitter på den här modellen.
Nu är det ett elfel. Inga felmedelanden på motor.
Hade du kollat lite här på forumet innan ditt köp så hade du snabbt konstaterat att hjullager skall nog bytas snart då bilen gått 12000mil, för det får de flesta S40/V50 ägare (andra bilmärke också) göra vi de milen, generator ; ja en del har tur och de håller, andra får byta, lite lotteri med det. AC kompressor är väl däremot rätt ovanligt, oftast kondensorn som ärjat sönder. Peppar, peppar, min original kondensor håller än 12 år snart.


Jag har bytt bägge hjullagren fram, bakre vänster hjullager morrar just nu (15500mil), generator fick jag bytt via försäkring =självrisk

Förstår att du känner dig bitter, men det hade du nog gjort med många andra bilmärken också vid aktuellt miltal. De flesta bilmärken har sina olika svagheter.
#1219206
Måste bara skriva av mig. Idag äntligen skulle bilen få tillbaka sin AC kompressor efter en struligt garantiärende. Och så skulle jag äntligen kunna sälja skiten. Sambon skulle köra in den till stan. Självklart så tänds oljelampan ( finns olja i motorn)... Bärgare beställd till närmsta verkstad. För några veckor sedan gick fjädern till stötdämparen av och fjäderbenet läckte olja... Kvalitet rakt igenom på den här kärran... Har kört 600 mil sen jag servade den... Ja, jag borde ha läst på mer om den här modellen. Jag skulle aldrig ha köpt den :( Frågan är vad jag ska byta till? Känner mig helt skadad/ har tappat förtroendet för volvo tack vare den här v50 n
#1219401
Låter faktiskt som du haft lite väl mycket otur i sammanhanget dock. Vi hade vår förra V50 1.8 -06 mellan 2013-2016 och mellan 12000-16500 mil. Den rullade på riktigt bra även om ett typfel för modellen som var väntat samt två hjullager inträffade. En släkting har nu ägt den bilen i 15 månader och en oljetrycksgivare är det enda som felat sedan dess, kostade dom ca 300kr.
#1225678
Dags igen. Efter 4 dagar med min nya splitter nya AC kompressor inmonterad upptäcker jag att det är ett missljud från den också :( När man står utanför bilen låter det inte alls bra. Verkstaden ska plocka bort den imorgon och kolla vad som är problemet. Blir knappt upprörd över att den här kompressorn inte heller håller måttet... Har avverkat 3 AC kompressorer på 1,5 år... Svårslaget
#1225683
Ser att detta står som *LÖST* i trådtiteln men det verkar ju inte så.

Håller med om att det tycks svårslagna bilbekymmer. Ibland har man otur helt enkelt, ibland råkar man ut för modellserier med många systemfel.

Ska inte snacka skit om Volvo, den S80 -07 jag kör mest nu har orsakat mycket få bekymmer (ta i trä), 15 k mil nu och köpte den vid ca 12k för ett par år sedan med nyss utbytt vevhusventilation (korta körsträckor är inget bra för någon bil, då blir det igensatt). Möjligt att man får byta stötdämpare inom kort pga en smula struttig gång på ojämnt underlag men det kan vara förlåtet.

Angående AC så tror jag min gamle bmw e39 -97 har rekord på alla bilar jag haft, perfekt funktion fortfarande (ta i trä...). Det är rätt utsatta system detta på svenska saltstänkta vintervägar men att behöva gå igenom tre AC-kompressorer på 1,5 år är ju helt uppåt väggarna om det nu inte är så att man ersatt med begagnade defekta kompressorer... eller att det finns grava designfel i systemet.

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]