Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1193430
DayDreamer skrev:Förmodligen mycket luft i systemet som orsakar ljudet och även bubblorna :) för så länge du inte har startat motorn och kört den en längre tid tom på vatten så ska ju inte blockpackningen bara ge sig så där.
Håller tummarna. Motorn var inte helt tömd på vatten, bara så mycket så att det inte ska forsa ut ur värmepaketet. (vilket det gjorde ett par sekunder ändå..) Men fyllde på helt innan jag startade och fyllde därefter på igen ett par minuter senare när jag märkte att det slurpat i sig vatten.

Att det ryker ur oljestickeröret måste betyda att det är dret i vevhusventilationen? Kommer inte ihåg att det var så innan men jag har ju bytt olja sedan dess. Även om min bror och hans vän båda sa att det inte gör något på dessa bilar, bara det inte ryker extra mycket ur avgasröret.
#1193464
Japp vevhusventilationen är tät, eller mycket slitna kolvringar men det första är mest sannolikt. Gör du inte något åt vevhusventilationen så riskerar du att blåsa packboxarna, har du otur så blåser du packboxen mellan motor/växellåda och då blir det ner med låda, koppling och svänghjul för att byta den. Även avgasvärdena blir fel så besiktningen lär gnälla. Min kompis körde med tät vevhusventilation och ibland så sköt den upp oljestickan och dränkte hela motorrummet i olja.
#1193465
Om kompet skulle leta sig ut i kylsystemet så borde det stinka avgaser ur expenasionskärlet.

Jag fick fylla på bortåt totalt 2l under en veckas tid(ca 5-6 gånger) innan nivån stabiliserade sig efter jag böt kylvätska i min.

Systemet är till 95% sjävlluftande, men ibland kan man få behöva hjälpa till genom att smygöppna locket för att smygpysa ut lite av luften.
#1193536
Uuh vad ni lugnar ner mig. :D

* Bubblorna var mycket mindre när jag startade den nu
* Värmepaketet läcker inte (körde konstant värme på i 10 minuter)
* Satte i interiören igen
* Radion funkar

Lät bilen stå på tomgång i ca 30 minuter och körde runt med den (170hk 850s är läskigare än vad jag förväntade mig på grusvägar), ingen överhettning eller ens läckage från expansionskärlet.

* Hittade gasvajer-kåpa
* Sprutade ner motorrummet
* Bytte till en fräschare vänsterblinkers (alla ljus fungerar)
* Satte dit aluminium-röret från luftboxen. Såklart så gick det sönder och fick en stor reva i sig, men inget som en liten ghetto-mod inte kunde fixa.

Mycket positivt och nästan inget negativt idag, planerar att fixa rost med lite biltemaplåt och rensa vevhusventilationen och byta oljefälla samt rengöra oljesticksröret inom en snar framtid. Sen iväg på besiktning och antagligen få en dom på bromsarna runtom då dom inte känns helt 100.

Och såklart; bilder

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
#1193593
SBergdahl skrev:Läskig på grusväg? De är ju perfekt utväxlade för det. Man lägger i trean så ligger man i sweetspot för de flesta normalslingriga grusvägar :)
Uhja, så jävla rolig. 5500 på tvåan och dra i trean var otroligt härligt, trött är den iallafall inte.. Inte när man sitter själv i den iallafall :mrgreen:
#1194157
Det är konstant cirkulation på vattnet i värmepaketet, även om du drar på full kyla så är fortfarande värmepaketet varmt och har cirkulation. Detta är en av anledningarna till varför värmepaketen ger upp, plasten mår inte så bra tillslut av konstant värme.

Ja det är ett riktigt bra drag i dom där sugmotorerna, nästan så att dom drar ifrån en motor med turbo :wink: :mrgreen: :mrgreen:
#1201036
2 uppdateringar i 1.

Första uppdateringen gjorde mig så trött att jag ignorerade GLTn i ett par veckor.

Åkte till Helmia i Karlstad där det står en riktig goding. Behövde nästan haklapp för att inte dregla på den haha. Köpte även en insugspackning, för nu ska här rensas oljefälla. Och som förväntat så var den igenkloggad, lite bromsrengörare gjorde susen och körde med det tills vätskan rann genom fällan och kom ut i ursprunglig färg. Försökte även göra rent så bra som möjligt i motorblocket.

Bild

Bild

Bild


Såklart så ska saker inte gå smidigt, jag hade sönder ena röret som går ut från kylaren. Motorn är ihopskruvad igen och kylaren är det enda som hindrar mig från att starta och köra bilen. Förhoppningsvis kommer det lösas inom kort.

Bild


Andra uppdateringen är en liten skönhetsuppdatering. Jag måste få upp motivationen lite och vilket sätt är bättre än att dra på en glasfiber R-front? :D

Bild

Bild

Bild
#1202669
Förhoppningsvis håller kylaren genom hela vintern.

Bild

Bild


Allt såg faktiskt bra ut och det är dags att bereda den för dagligt användande.

Bild

____________________________________________________________________________

Money shot!

Bild


Här har det nog varit orört ett tag..

Bild


Konstigt att det vibrerar när jag bromsar. :P

Bild


8) 8) 8)

Bild

Bild

Bild


Denna slang hoppade ur häromdagen och gjorde så att bilen dog under tomgång. Stoppade tillbaka den och bilen blev normal igen. Satte dit en slangklämma idag för att förhindra den från att hoppa ut igen.

Bild


Gamla termostaten, kylde vid 70 grader och fick inte bilen att gå varmt. Man ser även att den lilla packningen är trasig.

Bild


Nya på plats.

Bild


Medans systemet var tomt på vatten för sista gången på ett tag så gjorde jag rent expansionskärlet.

Bild

Bild


Sist och antagligen minst. Fick plocka med mig denna från skroten och ska tydligen hålla högre tryck än vad det gråa locket kan.

Bild
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]