...

Moderator: Moderatorer

#1191110
Jag gasar alltid på i uppförsbackar om det exempelvis är 2+1 och jag ska köra om. Däremot händer det inte alltid så mycket då, 125hk (nåja, 136 etanolhästar) med en fullpackad bil gör det tungt, och det händer att jag misskalkylerar det hela och får många sura miner bakom mig.
Försöker dock ha lite bättre planering för sånt men ibland räcker det med lite motvind för att det ska gå extra tungt.

Sa jag att det ska bli skönt med ny bil? :)
av Mikeys
#1191112
Micce1980 skrev:Mikeys: Du skulle ju gjort ett envarsgripande på stört, hade ju varit hysteriskt kul sedan när hans gamla yrke kommit på tal. Om inte så anmäl rövhatten i efterhand. Klart du ska ha en dashcam, om inte så hade det ju varit kul att skicka videon till han :) Hoppas du överlever persen :)
Haha, ja, såhär i efterhand är det ju kul att tänka på allt man kunde ha gjort. Men väl på plats blev jag väl mest lite chockad och satt bara och tittade förvånat genom fönstret på gubbem. Jag är ändå för feg för att göra något annat. Men jag klarar mig :)
joel80 skrev:Absolut läge för dashcam!! Hur gick det med dina fälgar? Blir ju smiting om nån prejar en så man får skador och sen lämnar platsen!
Det gick bra. Främst tack vare att jag kör på 15-tummare och kanten inte var så hög. Hade jag haft 17-tummare som är originalfälgarna på min version hade dom inte sett roliga ut. Men inte bara pga detta utan jag har ju själv klantat mig också vid ett antal tillfällen under mina 6000 mil tillsammans med bilen. Har dock hittills alltid klarat mig med bara smutsiga däcksidor på denna bil. :-)-)

fjohan, det där låter inte alls roligt! Jag åker själv neråt kontinenten på fredag så jag hoppas att jag slipper alla stollar i Sverige och Danmark iaf...
#1193223
Helvetes jävlar! Nu har kommunen blivit klar med ett arbete på gatan och det har tagit nästan ett halvår. Resultatet blev... en ny refug, några gupp och ett par nya sträck i gatan. Trafiksituatione är precis lika illa som tidigare eftersom inget har breddats eller gjorts för att förvättra flödet. Detta har alltså gjorts under nörmare ett halvår och kostat en satans massa pengar.

Nu har man pillat sönder gatan en bit längre upp. Det tog 20 minuter att köra 300 meter eftersom det var köer och växelvis framryckning via trafikljus. Jag antar att de skall hålla på att pilla där i ett halvår till. Det blir till att hitta en annan väg till jobbet.
#1193238
grillchips skrev: 125hk (nåja, 136 etanolhästar) med en fullpackad bil gör det tungt, och det händer att jag misskalkylerar det hela och får många sura miner bakom mig.
Försöker dock ha lite bättre planering ..
Måste säga att det är mycket irriterande med folk som får för sig att köra om utan att ha resurser att göra det på rimligt sätt. Kan man inte göra en vettig omkörning ska man helt enkelt avstå.

Riktiga stoppklossar i trafiken är detta, uppstår farliga situationer. Typiska är ju lastbilschaffisar som masar sig om med absolut minimal hastighetsskillnad mot den omkörde... man blir inte glad som bakomvarande kan jag säga.
#1193241
Leopold skrev: Måste säga att det är mycket irriterande med folk som får för sig att köra om utan att ha resurser att göra det på rimligt sätt. Kan man inte göra en vettig omkörning ska man helt enkelt avstå.

Riktiga stoppklossar i trafiken är detta, uppstår farliga situationer. Typiska är ju lastbilschaffisar som masar sig om med absolut minimal hastighetsskillnad mot den omkörde... man blir inte glad som bakomvarande kan jag säga.
Den farliga situationen uppstår ju inte bara för att en "stoppkloss" masar sig ut. Kan man inte handskas med detta ska man helg enkelt avstå :) :)
#1193242
Micce1980 skrev:
Leopold skrev: Måste säga att det är mycket irriterande med folk som får för sig att köra om utan att ha resurser att göra det på rimligt sätt. Kan man inte göra en vettig omkörning ska man helt enkelt avstå.

Riktiga stoppklossar i trafiken är detta, uppstår farliga situationer. Typiska är ju lastbilschaffisar som masar sig om med absolut minimal hastighetsskillnad mot den omkörde... man blir inte glad som bakomvarande kan jag säga.
Den farliga situationen uppstår ju inte bara för att en "stoppkloss" masar sig ut. Kan man inte handskas med detta ska man helg enkelt avstå :) :)
Tro mig... jag har mer än tillräcklig erfarenhet för att kunna hantera även irriterande stoppklossar :D

Men det hindrar inte mig att tycka att det är förbannat irriterande beteende i trafiken. Har man ett undermotoriserat fordon så får man banne mig agera efter detta.
#1193243
Leopold skrev: Måste säga att det är mycket irriterande med folk som får för sig att köra om utan att ha resurser att göra det på rimligt sätt. Kan man inte göra en vettig omkörning ska man helt enkelt avstå.

Riktiga stoppklossar i trafiken är detta, uppstår farliga situationer. Typiska är ju lastbilschaffisar som masar sig om med absolut minimal hastighetsskillnad mot den omkörde... man blir inte glad som bakomvarande kan jag säga.
Sen kan man ju alltid diskutera vad som är ett rimligt sätt/vettig omkörning.
Vi kan se det ur det här perspektivet: det är en 100-sträcka och 2+1-väg, jag gasar om i 110 och kommer sakteliga förbi. 2+1-sträckan i exemplet är inte superlång, så det är kanske jag och en till som hinner om låt säga en lastbil. Att BMWn som ansåg att 140 är en bra snitthastighet på en 100-sträcka får ju stå för denne och det är ju OMÖJLIGT mitt fel att denne inte "hann förbi".
Jag är fartglad, det är inte det, men att "behöva" bränna om i 140+ bara för att så många som möjligt ska hinna förbi är ju inte rimligt.
Nu tog jag det lite over the top, jag förstår vad du menar men jag hoppas att även du förstår vad jag menar.

Lastbilarna kan jag hålla med om, det känns tröttsamt mellan varven. Däremot ska väl även de någon gång kunna masa sig förbi husvagnen som såsar framför.

Angående farliga situationer så är det ju snarare de som KASTAR sig ut i omkörningsfilen (likt BMW-exemplet ovan) och trycker på för att hinna om 20 bilar som är de farliga, dessa lägger sig ju gärna i röven på den som redan låg i omkörningen men tar det lite mera lugnt.
#1193244
Leopold skrev: Men det hindrar inte mig att tycka att det är förbannat irriterande beteende i trafiken. Har man ett undermotoriserat fordon så får man banne mig agera efter detta.
Vad definierar ett undermotoriserat fordon egentligen? Framförallt om man har mitt föregående exempel i åtanke.
Du "får" ju fortfarande inte köra fortare än x på väg z, vare sig det är omkörning eller ej. Att du SNABBT kan göra en omkörning pga hög acceleration är ju trevligt, men det är ju knappast ett tvång. Att du gör 80-120km/h på 3sec medan jag gör det på dubbla tiden, har jag ett undermotoriserat fordon då och bör avstå omkörningen?

Sidnot: Jag kastar självklart sten i glashus, jag svor mången gång över sölpittar i semestertrafiken. Jag är mer nyfiken på hur du resonerar generellt, för där håller jag inte riktigt med.
#1193246
Många med välmotoriserade fordon kan ju ändå inte köra bil taktiskt utan kastar sig ut till vänster i de 84 lastbilen höll och accar där så att de är ivägen för oss som hänger bak lite och tar sats :roll:
#1193247
Mycket enkelt. När jag bestämmer mig för att köra om ska det ske raskt, med minimal påverkan på andra trafikanter.

Sitter jag med ett tungt släp eller en husvagn bak bilen så har jag betydligt färre vettiga omkörningstillfällen. Eller om jag sitter i en bil som saknar vettig accelerationsförmåga rent generellt, då får jag anpassa mig efter det.

Det handlar om att vara smidig i trafiken, komma iväg och förbi så raskt som möjligt så man inte är i vägen för folk och orsakar faromoment.
  • 1
  • 400
  • 401
  • 402
  • 403
  • 404
  • 543
Strålkastarglas (plast) fix

Testa polera med tandkräm och ta wax på[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]