- lör 26 aug 2017, 17:49
#1193897
Det var dags att tanka idag, har kört ca 450mil sedan vagnen var ny. Mätte 0,611l/mil vid pump och då stod
snittförbrukningen i bilen på 0,59. Har kört ett par mil med släp under denna tank. Annars ca 80% E4 och 20% stad.
Har noterat något med start/stopp dock. Inkopplingen av denna funktion är väldigt smidig. Enligt min uppfattning,
den bästa jag har varit med om på en manuell bil. Dock gör den fina smidigheten i motorn att jag gärna smyger på låga varvtal i korsningar och rondeller och utnyttjar motorns vrid på låga varv, vilket får start/stop att tro att jag håller på att stanna när jag växlar mellan 1:an och 2:an. Resultat, motorn stängs av.... klar aha-upplevelse första gången och nu har jag varit med om det ett antal gånger i Stockholmstrafiken. Apropå Stockholmstrafik så fungerar motorn och den manuella lådan så bra att jag inte har saknat automat ett dugg (i dessa lägen, skulle aldrig hända aldrig annars). Lådan och kopplingen är mycket smidiga och ihop med motorn gör det detta till en drivlina jag verkligen gillar! Skall in för Polestar-uppdatering om ett tag och det skall bli spännande att ser hur skillnaden blir på D4:an.
När det gäller Sensus-skärmen och att Volvo skulle ha försakat för många knappar så kan jag bara säga, håller inte med och det går att ta bort fler! Keep going Volvo. Varför ha stationsknappar vid ljudvredet när de finns i ratten? Ta bort.
Kör Volvo V40 T4 AWD CC
Tidigare Volvos: V90 D4 AWD CC Polestar -18, Volvos:V60D5AWD-14, V60D5AWD-Polestar -11, V50 T5 AWD -05, V70D5 AWD -08, S60 AWD Aut -06, S60 AWD -03, S40 2.0 -96, 440GLT -89