Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av baggen
#1191503
Ska verkligen testa det där spray waxet. Både på bilen och fälgarna. Tvättar man bilen ofta som jag gör och sprayar på lite vax så borde dom ju hålla sig fräscha till nästa tvätt. Sen kan man kanske kosta på sig en rejäl vaxning när vinter sulorna är på.
Matt silver kanske inte är så dumt på bromsoken och kanske svart på självatrumman. 8)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1191504
Quik wax håller ju rätt ok. Men jag anser ju att det är bättre att tvätta / polera och lägga på något vettigt vax och sedan kanske spraya någon gång under säsongen för att underhålla. Men det är ju en smaksak, det viktiga är att man ser till att skydda fälgarna på något sätt 8)
av baggen
#1191514
Håller med om att det förmodligen kanske funkar bäst att lägga på ett rejält bra wax kanske i början av säsongen och sen underhålla med quick wax. Men jag ska testa att köra med quick wax säsongen ut. :D
av evojenza
#1191679
Marlboroman skrev:Quik wax håller ju rätt ok. Men jag anser ju att det är bättre att tvätta / polera och lägga på något vettigt vax och sedan kanske spraya någon gång under säsongen för att underhålla. Men det är ju en smaksak, det viktiga är att man ser till att skydda fälgarna på något sätt 8)
Som jag skrev då :-)-)
När man har vinterdäck på bilen så kan man vaxa och polera fälgarna. Mycket trevligare när fälgarna inte sitter på bilen och man kan ha dom i vettig höjd. Då har man ju hela vintern på sig.
Sen under våren och sommaren kan man bättre på med quik wax varannan tvätt beroende på hur ofta man tvättar.
av baggen
#1191683
Är väl lite så jag tänkt mig att göra. Att lägga på en rejält vax skydd när fälgarna åker av för vintern och sen underhålla med någon lätt arbetad produkt under sommaren typ Quick wax av någon bra sort. Borde bli lättare att hålla rent från broms damm. Är lite emot att använda för starka fälg medel då jag har en blank svart och polerad fälg. Många produkter upplever jag väldigt aggressiva. Visst dom tar bort broms damm och tjära . Men i längden borde ju lacken på fälgen ta skada. 8)
av baggen
#1191692
Läste på lite om Ultima paint guard från Bollnäs bilvård . Verkar vara typ det jag letar efter. Något smidigt att underhålla finishen med. Verkar ju mycket lätt att använda. Dock verkar det vara slut i lager. Troligen lägger jag en beställning när dom får in det igen :D
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1191738
Ultima PGP funkar utmärkt! Passa på att vänta ca 20 min (beroende på yttertemperatur iofsig) och lägg på ett (eller två) lager till för ännu bättre effekt!

Jag har även testat Refract Si02 Ceramic från Tershine. Både lack och fälgar blev väldigt blank och extremt hal yta. Oklart hur länge det håller dock.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1191754
Något tips för att få fälgarna ordentligt rena? Jag köpte nya fälgar i våras till min trackday-bil och vaxade dom med Sonax flytande hårdvax. Kör med Carbotech XP8 bromsbelägg vilket dammar något fruktansvärt, ett grått damm som riktigt biter sig fast i fälgen.

Jag har testat med alla möjliga grymma syrabaserade fälgrengörare, avfettningsmedel och annat men det är svårt. Ett j-vla skitgöra faktiskt och inte blir det rent heller.

Nedan är efter 4 mils körning på vanlig väg.... :shock:

Bild

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]