SBergdahl skrev:Mycket utrustning är väl å andra sidan sånt som oftast funkar. Larmet t ex, så när som på sirenen då. Svårt att hitta en bil utan också misstänker jag.. Men vissa grejer har ohemult dyra delar som nivåregleringen. Xenonet är så bra(åtminstone före face-lift) att jag är beredd att ta eventuella extrakostnader.
Håller med om att det inte finns några starka skäl att undvika bilar med mycket utrustning. Min V70 T5 -02 är extremt välutrustad men det är något jag bara haft glädje av. Tack vare det har den fortsatt att kännas fräsch och modern mycket längre än vad som annars varit fallet. Det mesta bara funkar och funkar och särskilt dyrt att ersätta är det inte heller på enstaka undantag när, förutsatt att man köper delarna begagnade.
Det enda i extrautrustningsväg som jag kan påminna mig har gått sönder på min är just sirenen, som ju så småningom alltid dör på grund av läckage på dess reservbatteri. Men larm är ju nästintill standardutrustning på bilar av de årsmodeller som här är aktuella.
Det jag varit tvungen att byta i övrigt har varit grejer som finns på alla bilar: Stötdämparna och stötdämparfästena fram, diverse styrleder, bromsslangar, handbromsbackarna och skivorna bak, bakre ljuddämparen, vindrutan (på glasförsäkringen och därför inte dyrare än en vanlig trots att jag har regnsensor), värmeslingorna i förarstolen, AC-kondensorn plus shimsning av kompressorn, kombinationsinstrumentet (dessbättre på begagnatgarantin) och styrenheten i passagerardörren.
Jag har heller inte undvikit nivåreglering, som jag rekommenderar starkt till alla som behöver det för körning med tung last eller släp. Tvärtom har jag eftermonterat det eftersom det var en av de få saker bilen saknade. Nivomaterna är visserligen dyrare att ersätta och numera är det nog svårt att hitta friska Nivomatdämpare på skroten, vilket jag lyckades med när det begav sig. Men även vanliga dämpare kostar en slant och kanske kan man fortfarande få ner kostnaden vid byte genom att köpa Volvos nivåregleringssats som tillbehör snarare än lösa Nivomater som reservdelar. Vet att det av någon anledning var billigare att gå den vägen tidigare och det är mycket möjligt att så fortfarande är fallet.
SBergdahl skrev:Turbon har väl inte heller några direkta modellproblem. Det är ju inte en Saab som kräver turbobyte regelbundet.
Håller med även här. Har inte varit några större problem med turbomotorerna och de är definitivt trevligare att köra än sugisarna utan att för den skull ge upphov till någon merförbrukning att tala om.