NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1190614
Hej forumet. Märkligt fel som jag inte förstår mig på och hoppas någon har svaret. När jag vill starta bilen så stoppar jag i nyckel, då hörs ett klick ljud, därefter vrider jag om och släpper nyckel så den studsar tillbaka då startar bilen, finns säker något ord för denna funktion men jag kallar den för turn and release function :P.. Men I förrgår när jag skulle ta en tur så funkar det inte helt plötsligt att starta bilen på det sättet. När jag stoppar i nyckel vrider om och släpper så blinkar bara LCD skärmen och inget händer. jag måste hålla in nyckeln i läge III för att bilen ska starta. Detta startalternativ kom på senare v50, på dom gamla håller man in vid läge III som jag går göra nu men varför har mitt vrida och släpp slutat funka? Är det tändningslåset som gett upp? fanns inga felkoder när jag kollade OBD. Här är en video på hur det beter sig.

Tacksam för svar och ev hjälp :)
#1190640
Walkmann skrev:Jag hade samma fel på min, var givaren som sitter på kopplingspedalen som felade. Kostade några hundringar på volvo, men sitter lite tokigt till. Lycka till :)
Oh fasen. Bilen har precis fått ny huvudcylinder och kopplingspedalsgivare :/ då får jag kontakta verkstaden igen och be dom kika på de :)
#1190652
Consan skrev:
Walkmann skrev:Jag hade samma fel på min, var givaren som sitter på kopplingspedalen som felade. Kostade några hundringar på volvo, men sitter lite tokigt till. Lycka till :)
Oh fasen. Bilen har precis fått ny huvudcylinder och kopplingspedalsgivare :/ då får jag kontakta verkstaden igen och be dom kika på de :)
Ok, ja gör det, hoppas det löser sig!
#1190854
Walkmann skrev:
Consan skrev:
Walkmann skrev:Jag hade samma fel på min, var givaren som sitter på kopplingspedalen som felade. Kostade några hundringar på volvo, men sitter lite tokigt till. Lycka till :)
Oh fasen. Bilen har precis fått ny huvudcylinder och kopplingspedalsgivare :/ då får jag kontakta verkstaden igen och be dom kika på de :)
Ok, ja gör det, hoppas det löser sig!
Jag ringde bilia idag och köpte en ny sån kopplingspedalsgivare, dom kallar den strömställare. Bytta den själv men likt förbannat så är det samma bekymmer :/ har du eller någon annan nån ide vad felet kan bero på?
#1190962
Ok, ja gör det, hoppas det löser sig![/quote]
Jag ringde bilia idag och köpte en ny sån kopplingspedalsgivare, dom kallar den strömställare. Bytta den själv men likt förbannat så är det samma bekymmer :/ har du eller någon annan nån ide vad felet kan bero på?[/quote][/quote]

Trist, det sitter två givare på min.. En som är intryckt när pedalen är uppe o en som trycks in när pedalen trycks ner. Vilken bytte du? Kanske skiljer på bensin o diesel dock?
#1190965
Walkmann skrev:Ok, ja gör det, hoppas det löser sig!
Trist, det sitter två givare på min.. En som är intryckt när pedalen är uppe o en som trycks in när pedalen trycks ner. Vilken bytte du? Kanske skiljer på bensin o diesel dock?
Jag bytte den som trycks in när man trycker ned pedalen, Den sitter ovanför kopplingspedalen jag hittade ingen annan givare :/ vart ska den andra sitta i såna fall?

såhär såg den ut som jag bytte
Bild

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]