Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1190270
Jallemet skrev:Nu har vi tagit lite paus så det dröjer nog till det blir och tanka igen.

En traktorförare tyckte det var lämpligt att plantera sin skopa i min vänstra framände.
Spoiler »
Fan så trist... Svårt att se på bilden, men hoppas att den går att återställa så den inte har större invärtes skador eller utlösta kuddar.
Har sett bilar med mindre eller liknande skador som man har löst in.
av andersuw
#1190273
Ja tråkigt att se/höra. Hur gick det till? Stod du parkerad och blev påkörd? Eller hände det under körning? Något problem med skuldbördan i så fall?
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1190274
Traktorföraren tog på sig skulden då han hade last i skopan med skymd sikt så det var en no-brainer.

Åkte sakta på byvägen hemma, höll så mycket höger jag kunde och tutade när jag såg han komma lite för nära. Det var ingen hög hastighet men jag han aldrig få i backen tyvärr.
av andersuw
#1190275
Skönt att det inte är några problem med skuldbördan. Men sådant här är ju himla trist och jobbigt i alla fall. Hur tror du lösningen blir? Reparabelt eller hamnar bilen på skroten? Tycker spontant det borde kunna gå att fixa men det är förstås svårt för mig att säga exakt hur svåra skador det blev på sådant som är knepigt att rätta till.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1190277
andersuw skrev:Skönt att det inte är några problem med skuldbördan. Men sådant här är ju himla trist och jobbigt i alla fall. Hur tror du lösningen blir? Reparabelt eller hamnar bilen på skroten?
Blir ännu lite ot här, hoppas moderatorerna har överseende Bild

Hög risk för inlösen, mycket mjuka saker som blivit tryckta, appen varnade för låg nivå på spolarvätska och lampbyte Bild

Det är för eländigt, jag gillar den här bilen starkt så jag hoppas den blir bra lagad. BildBild
av andersuw
#1190281
Huvudsaken är nog ändå att bilen inte blivit sned i några bärande delar. Resten går ju alltid att fixa. Men sedan hänger det förstås också på hur högt värdet på bilen bedöms vara. Någon billig lagning lär det ju inte bli. En hel del plåt och plast som behöver bytas och lackas och en hel del manicker som behöver fixas i motorrummet också. Diagnostikfunktionen verkar dessbättre funka som den skall. :D Sedan borde du förstås få extra ersättning från försäkringsbolaget eftersom det numera handlar om en "supermiljöbil". ;-) Se, där fick jag till ett sätt att återknyta till topic. ;-)

Sedan skall man uppenbarligen inte köra omkring med kylskåp i traktorskopor. De skall man ha i Volvokombin, trots att Volvochefen har fått för sig motsatsen. ;-)
Användarvisningsbild
av Derank
#1190287
Det där är garanterat inlösen.
av Elektrikern84
#1206540
Har kört min VW Transporter på HVO i närmare 2000 mil utan skillnad. Service ar gjorda utan kommentarer. Inge skit med spridare el dylikt. Nu funderar jag på gå över till det i min V90 också. Preem har även nu börjat med sin nya Evolution med 50 % HVO JMF med dagens 25-40%.
I vår aänka priset på HVO med 1,22 kr per liter då Bränslet skattebefrias. Då finns även ett ekonomiskt incitament att byta.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1274362
Sent ska syndaren vakna :)

Min bil blev faktiskt lagad, det tog en månad ungefär men blev som ny...
(förutom att en torxskruv till undre motoskyddet saknades och batterikåpan var spräckt.).

Åkt cirka 4500 mil med HVO100 sedan inköpet i Jan -17, inget att anmärka.

Förbrukningen stack iväg i vintras när jag körde värmaren 2ggr/dag men ligger efter den här sommaren på snitt 0,49L/mil.

Nu är är dock soppan uppe i 17:-/L...

Jag kan tycka att riksdagen kunde subventionera miljösoppa istället för tvärtom men det är knappast miljön som är i fokus, business as usual.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 17
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]