- tis 08 aug 2017, 11:45
#1190094
Jag är lite "allergisk" mot undermedel som problemlösare, men det funkar kanske... :roll: Som skrivits ovan, tanka E85. Upp till 30 % ska inte vara problem, börja motorn gå sämre får du hälla i lite bensin. E85 är ju 85% rengöringsmedel (även för magen....) och E85 är även oktanhöjande. Det kan täta igen bränslefiltret om du har otur, men det gäller STP också. Du får 31 liter E85 för samma peng.....
Jag har (du kanske har läst det) i flera år kört min 745-a med B234F motor på 100% E85 och det funkar kanon. I början var det billigare att köra på etanol, men idag är det nog ganska samma pris per mil. Jag gör det inte för "ekonomin", det kör jag alldeles för lite för. Utan det är för "att det går att göra" och så är det ju (i alla fall lite) miljövänligare. Körde även min förra bil (farsans 144 -72) på 100% E85, men det var mest för att slippa blyersättningsmedel (B20 motorn kräver det). Det funkade så länge jag körde med den
Jag har (du kanske har läst det) i flera år kört min 745-a med B234F motor på 100% E85 och det funkar kanon. I början var det billigare att köra på etanol, men idag är det nog ganska samma pris per mil. Jag gör det inte för "ekonomin", det kör jag alldeles för lite för. Utan det är för "att det går att göra" och så är det ju (i alla fall lite) miljövänligare. Körde även min förra bil (farsans 144 -72) på 100% E85, men det var mest för att slippa blyersättningsmedel (B20 motorn kräver det). Det funkade så länge jag körde med den
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V