- sön 06 aug 2017, 16:37
#1189668
Och tändstiften är OK och av rätt sort?
Låt framrutan vara större än backspegeln!
Moderator: Moderatorer
Allinug skrev:Och tändstiften är OK och av rätt sort?ja tändstiften är nyligen bytta för 3 månader sedan & även rotor och fördelar locket bytte jag för ca 6 veckor sedan......Motorn den fick en stor service i April månad 2012......vid 13,400 mil när jag köpte den här bilen & nu så står mätaren på 15,287 mil.....
maccus skrev:tändningen ligger på typ ca 13 grader dvs om jag har läst av den rätt nu......Jag kan filma lite ner på grad skivan när jag lyser med stroboskåp lampan så kan du se exakt hur det ser utJag litar på at du ser rätt, det är ju bara streck vid 0, 10 och 20° så lite får man gissa. Prova att sänka till 10° och se hur det blir, det är inga problem att köra med för låg tändning som test. Du lossar skruven som håller fördelaren (det avlånga spåret) så det går att vrida lite på fördelaren med lite kraft, startar motorn och kolla tändläget, vrid på fördelaren och kollar tändläget igen. Du kan göra detta med motorn igång. Akta dig för remmar och fläkten bara.
lennarte skrev:okej Lennarte jag ska göra detta & även kolla på kontakterna/kablarna till knacksensorn & se så att dom är hela/fina & även ge dom en skvätt med oxid clean........sen så fick jag höra en annan teori Ang det spikande ljudet av en God vän......att det eventuellt kan bero på att ventil tätningarna kan vara slitnamaccus skrev:tändningen ligger på typ ca 13 grader dvs om jag har läst av den rätt nu......Jag kan filma lite ner på grad skivan när jag lyser med stroboskåp lampan så kan du se exakt hur det ser utJag litar på at du ser rätt, det är ju bara streck vid 0, 10 och 20° så lite får man gissa. Prova att sänka till 10° och se hur det blir, det är inga problem att köra med för låg tändning som test. Du lossar skruven som håller fördelaren (det avlånga spåret) så det går att vrida lite på fördelaren med lite kraft, startar motorn och kolla tändläget, vrid på fördelaren och kollar tändläget igen. Du kan göra detta med motorn igång. Akta dig för remmar och fläkten bara.
Frrla skrev:Såg att du kört ganska lite med bilen. Sotavlagringar i vv pulsar förbränningsrum osv ställer ju till med en del till slut. Inte minst spikningar.okej men vad är vv pulsar & hur får man bort sot avlagringar osv osv
maccus skrev:Jag kom att tänka på en sak igår kväll ........borde inte motorn även Spika exempelvis på tongången & när man gasar/varvar upp motorn manuellt med Gas reglaget i motor rummet då borde det väl höras spikningar från motorn ??frasse4 skrev:Prova att lossa sladden till knacksensorn och spreja med elektroniksprajokej ska testa det
Mvh
Peter
maccus skrev:borde inte motorn även Spika exempelvis på tongången & när man gasar/varvar upp motorn manuellt med Gas reglagetDet är inte samma belastning på motorn när man "tomgasar". Den kan göra det men då är det något väldigt fel
lennarte skrev:okej Lennartemaccus skrev:borde inte motorn även Spika exempelvis på tongången & när man gasar/varvar upp motorn manuellt med Gas reglagetDet är inte samma belastning på motorn när man "tomgasar". Den kan göra det men då är det något väldigt fel
Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]