Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av maccus
#1189672
Allinug skrev:Och tändstiften är OK och av rätt sort?
ja tändstiften är nyligen bytta för 3 månader sedan & även rotor och fördelar locket bytte jag för ca 6 veckor sedan......Motorn den fick en stor service i April månad 2012......vid 13,400 mil när jag köpte den här bilen & nu så står mätaren på 15,287 mil.....

1..ny olja +filter
2..ny kamrem + spännrulle
3..nya T - stift nya T - kablar
4..nytt fördelar lock + rotor


Mvh
Peter
Användarvisningsbild
av lennarte
#1189713
maccus skrev:tändningen ligger på typ ca 13 grader dvs om jag har läst av den rätt nu......Jag kan filma lite ner på grad skivan när jag lyser med stroboskåp lampan så kan du se exakt hur det ser ut
Jag litar på at du ser rätt, det är ju bara streck vid 0, 10 och 20° så lite får man gissa. Prova att sänka till 10° och se hur det blir, det är inga problem att köra med för låg tändning som test. Du lossar skruven som håller fördelaren (det avlånga spåret) så det går att vrida lite på fördelaren med lite kraft, startar motorn och kolla tändläget, vrid på fördelaren och kollar tändläget igen. Du kan göra detta med motorn igång. Akta dig för remmar och fläkten bara.
Användarvisningsbild
av maccus
#1189727
lennarte skrev:
maccus skrev:tändningen ligger på typ ca 13 grader dvs om jag har läst av den rätt nu......Jag kan filma lite ner på grad skivan när jag lyser med stroboskåp lampan så kan du se exakt hur det ser ut
Jag litar på at du ser rätt, det är ju bara streck vid 0, 10 och 20° så lite får man gissa. Prova att sänka till 10° och se hur det blir, det är inga problem att köra med för låg tändning som test. Du lossar skruven som håller fördelaren (det avlånga spåret) så det går att vrida lite på fördelaren med lite kraft, startar motorn och kolla tändläget, vrid på fördelaren och kollar tändläget igen. Du kan göra detta med motorn igång. Akta dig för remmar och fläkten bara.
okej Lennarte jag ska göra detta & även kolla på kontakterna/kablarna till knacksensorn & se så att dom är hela/fina & även ge dom en skvätt med oxid clean........sen så fick jag höra en annan teori Ang det spikande ljudet av en God vän......att det eventuellt kan bero på att ventil tätningarna kan vara slitna Bild Bild

Tack för hjälpen
Lennarte den uppskattas

Mvh
Peter
Användarvisningsbild
av maccus
#1189755
Frrla skrev:Såg att du kört ganska lite med bilen. Sotavlagringar i vv pulsar förbränningsrum osv ställer ju till med en del till slut. Inte minst spikningar.
okej men vad är vv pulsar & hur får man bort sot avlagringar osv osv BildBild

Mvh
Peter
Användarvisningsbild
av Frrla
#1189798
Ett sätt är ju att tanka några liter e85, bränna ut på motorvägen och låta den jobba lite hårdare en timme eller så. Men de kanske inte är jättesmart i ditt läge.
Man kan, om det är mycket avlagringar inne i motorn tippa ut en liter motorolja och slå i diesel, köra en vecka i lungt tempo. Inte att rekommendera dock.
Jag brukar demontera vevhusventilationen delvis (lämnar koppen i blocket) och spruta i veidec clean shot någon dag innan oljebyte. Det kan man även göra rent lmm, gasspjäll, lamdasond mm med. Vet verkstäder som kopplar sprayburken EFTER lmm när motorn är igång på 2500rpm varmkörd motor och duschar in någon sekund åt gången för att bli av med sot, rengör i stort sett hela systemet på det viset. Bäst är såklart att ta del för del. Men man kan komma långt på det sättet
Pulsar är väll hela manicken med återcirkulation av avgaserna. Brukar bli packad med sot tids nog.
Användarvisningsbild
av maccus
#1190061
maccus skrev:
frasse4 skrev:Prova att lossa sladden till knacksensorn och spreja med elektronikspraj
okej ska testa det Bild

Mvh
Peter
Jag kom att tänka på en sak igår kväll Bild........borde inte motorn även Spika exempelvis på tongången & när man gasar/varvar upp motorn manuellt med Gas reglaget i motor rummet Bild då borde det väl höras spikningar från motorn ??

Mvh
Peter
Användarvisningsbild
av lennarte
#1190065
maccus skrev:borde inte motorn även Spika exempelvis på tongången & när man gasar/varvar upp motorn manuellt med Gas reglaget
Det är inte samma belastning på motorn när man "tomgasar". Den kan göra det men då är det något väldigt fel
Användarvisningsbild
av maccus
#1190075
lennarte skrev:
maccus skrev:borde inte motorn även Spika exempelvis på tongången & när man gasar/varvar upp motorn manuellt med Gas reglaget
Det är inte samma belastning på motorn när man "tomgasar". Den kan göra det men då är det något väldigt fel
okej Lennarte
Jag testade med att köra motorn varm & gasa lite från motorrummet men den spikar inte ett dugg vilket är bra ju......sen så hittade jag ett nytt medel från STP en typ av komplett insprutnings/motor rengöring Bild jag funderar på att köpa den här & hälla i tanken på bilen & fylla på med full tank Bild

Mvh
Peter

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]

XC90 eller V90CC

Finns inte en enda nyare bensin V90 CC om jag ko[…]

Solenoiden byter man bara. Den går inte att […]