Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1188268
Jag har köpt en extra "hållare" som jag satt fast i caddyn på jobbet. Sen hade jag sen tidigare kamera en extra strömsladd över, så den låter jag sitta i jobbilen. Har satt fast den runt men klämt fast kontakten i passagerarens solskydd så den inte ska hänga och dingla. :P

Fästet kostade typ 200kr.. Kommer inte ihåg var jag köpte det.. Kanske ebay.
Finns här också:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=238211

En extra sladd lär ju inte kosta så mycket...
av Leopold
#1189562
Hittade en trevlig billig dashcam, Viofo A119. Ca en lusentapp inkl GPS-kit och hardwiring-kit, inkl ett 32 GB Transcend microSD som klarar detta att skrivas över kontinuerligt. Från kina-sajter då typ deal extreme eller vad det var.

Bildkvalitet är utmärkt, syns väl inte i detta klipp så mycket hur det klarar mörker men det är ok tycker jag.

[youtube]
[/youtube]

Finns enormt mycket på Youtube om denna grunka. Det jag ser som viktigt är att man kompletterar med ett cirkulärt polariserande filter för en hundring, CPL filter kallas det för helt enkelt. Gör att reflexerna i vindrutan försvinner i stor utsträckning även vid riktigt jobbig sol rätt in.

Trevliga egenskaper var att man kan montera den väldigt "stealth", detta är med GPS-fästet. Fästet sitter kvar i rutan med kablage anslutet till GPS-plattan och man kan snäppa loss enheten från denna om man har lust. Men den kan lika gärna sitta kvar, det lilla micro-SD-kortet är fullt åtkomligt om man sätter enheten på förarsidan av backspegeln och den döljs nästan helt där bakom.

Försökte bifoga några bilder hur det ser ut men tyvärr var de "ogiltiga".

Egentligen skit samma med det, kameran syns knappt från utsidan.

Men jag skulle behöva ha hjälp med att koppla in det där "hardwiring"-kitet i säkringscentralen under handskfacket på min s80. Har googlat massor på detta och förstår fortfarande inte vilka säkringar i den centralen som är spänningssatta endast när tändningen är på.
Användarvisningsbild
av joel80
#1189565
Leopold skrev:
Spoiler »
Du kan inte bädda in en kortlänk som youtube på forumet.. du måste använda hela länken, eller den unika "kodsträngen" i adressen som står efter watch?v=

Då blir det rätt... Fast nu verkar du ha inställning att man inte kan spela upp klippet på extern sida.
[youtube]X0yiFlh-Aeg[/youtube]

Under avancerade inställningar under "information och inställningar" på ditt klipp ställer du in det:
Skärmklipp 2017-08-05 22.58.09.png
Skärmklipp 2017-08-05 22.58.09.png (213.24 KiB) Visad 1512 gånger
Användarvisningsbild
av joel80
#1189568
Väldigt bra kvalité för en kamera i den prisklassen!

Du skrev att du hade GPS-kit. Kan du få fram så att hastighet då syns på inspelningen också?
av Leopold
#1189570
joel80 skrev:Väldigt bra kvalité för en kamera i den prisklassen!

Du skrev att du hade GPS-kit. Kan du få fram så att hastighet då syns på inspelningen också?
Jadå den syns någon minut in i klippet när GPS:en fiskade upp satelliterna från att ha varit i parkeringshuset. Det funkar klockrent.

Beklagar att jag fumlat en del med Youtube-inställningarna jag är litet ovan vid det där.

Skulle gärna vilja visa hur otroligt "stealth" det blev som man ser utifrån. Ska se om jag kan hitta hur detta kan laddas upp.
Användarvisningsbild
av joel80
#1189579
Ah.. vid 2:10 typ kom det.. :D Jag kollade inte så länge.. sorry. ;)

Ja skicka gärna upp en bild.

Är du via datorn går du på "besvara"-knappen här nedan, sen kan man ladda upp bilder där och sen "placera i inlägg".
:)
av Leopold
#1189583
Ok så här pass "Stealth" ser den där sketbilliga Viofo A119 ut sett från utsidan. Tyvärr blev det inga jättebra bilder idag pga reflexer men jag tror man får en hum om hur litet det syns ändå. Objektivt sett från min subjektiva synvinkel så syns det knappt... :D
DashCamSmall1.jpg
DashCamSmall1.jpg (1.13 MiB) Visad 1523 gånger
DashCamsmall2.jpg
DashCamsmall2.jpg (819.43 KiB) Visad 1513 gånger
Den här grunkan vill jag installera i elcentralen under handskfacket om det finns uttag som bara är spänningssatta när bilen är igång.
piggybackSmall1.jpg
piggybackSmall1.jpg (425.77 KiB) Visad 1508 gånger
Och så här ser det ut i instruktionsboken för denna S80 -07, ingen aning om någon av dessa säkringsplatser gör det jag vill:
Central_GloveC.jpg
Central_GloveC.jpg (728.58 KiB) Visad 1511 gånger
Ni som vet, berätta gärna. Orkar inte prova mig fram om det finns enklare sätt.
Användarvisningsbild
av Derank
#1189585
enklast är väl att ta en multimeter och mäta var du har konstant spänning.
Användarvisningsbild
av joel80
#1189587
Jag tänker att nr17 skulle kunna vara smart.
Kan det ev vara fördröjning på den t.o.m eller sitter fördröjningen efter säkring?

Tänker att belysningen i bilen brukar funka 30sek efter man stängt av... det är rätt bra för en dashcam med lite fördröjning, så stänger den inte av direkt när man stänger av bilen.

Nån annan som har nån koll på det?
av Leopold
#1189592
Det enda jag vill ha är en säkringsplats som är spänningssatt när man kör bilen. Typ som 12V-uttagen är.

Fifflat litet med voltmeter men blir inte klok på detta. Visst man kan ta detta från centralen i motorrummet men finns det i centralen under hansdkfacket så vore det mycket smidigare! Som synes... jag är verkligen ingen bilelektriker bara söker enklast möjliga lösning :-)
  • 1
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 66

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]