Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jallemet
#1188547
Artikeln är från i 170527 så den kanske inte är helt aktuell.

Ska Volvo inte ens testa så kanske dom vet något mer än vi, går storsläggan genom Europa mot klassiska drivmedel kanske det inte är värt slantarna att prova det i motorerna om dom ändå ska väck inom 10-talet år.

Jag antar att Volvo är en marginalfigur i den totala andelen sålda bilar på norra halvklotet.
Användarvisningsbild
av joel80
#1188552
Fast systerföretaget Volvo LV har ju testat det och godkänt det som likvärdigt diesel.
av andersuw
#1188571
Jag är också negativt överraskad av att Volvo PV verkar vara mindre på hugget i det här avseendet än flertalet andra personbilstillverkare. PSA har gått i bräschen och heder åt dem för det men även flera andra säger att de testar, överväger etc. VCC har hittills bara sagt "no comments" när det gäller framtiden. Borde ju vara utmärkt publicitet för varumärket att hänga med här.

Rörande möjligheten att upptäcka att man kört på HVO 100 vid en ev. motorskada finns den naturligtvis i teorin. Men jag bedömer det som ytterst långsökt att en Volvoverkstad verkligen skulle sätta igång att mäta och analysera bränslet i tanken så noggrant att de skulle kunna fastställa och vid tvist bevisa att det handlar om 100-procentig HVO snarare än vanlig diesel. Det skulle i så fall vara om det verkligen visar sig finnas någon hake med att använda bränslet i vissa dieslar och det så småningom blir känt exakt vilka följderna brukar bli och det är just de följderna man råkat ut för. Men det är också extremt långsökt att tro att den marginella skillnad i densitet som finns mellan HVO 100 och diesel enligt den europeiska normen (0,78 kontra 0,80) skulle kunna åstadkomma något som helst problem med motorn. Skillnaden är ju så liten att HVO 100 fortfarande är vanlig diesel enligt den amerikanska normen.

Så har långt har jag förblivit en fegis när det gäller att tanka HVO 100 även om jag mer än gärna skulle vilja dra mitt lilla strå till stacken genom att göra det. Men jag vet inte hur länge jag kan hålla mig. Jag hoppas och tror fortfarande att VCC kommer att ge klartecken för bränslet inom kort. Trycket på företaget växer för varje dag som både produktionen av och uppmärksamheten kring HVO fortsätter att växa.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1188573
joel80 skrev:Fast systerföretaget Volvo LV har ju testat det och godkänt det som likvärdigt diesel.
Kanske en större marknadsandel?

LV kanske inte byter drivmedel inom överskådlig framtid så det kanske är värt ett test och ett godkännande där, sen kan vi lägga på 800k på prislappen per fordon jämfört med PV så avansen är lite bättre.
av andersuw
#1188574
Om det finns någon skillnad mellan LV och PV i det här fallet tror jag mest det handlar om att LV är van vid att hantera alla möjliga bränslevariationer i hela världen. PV däremot säljer troligen bara sina dieslar i Europa och vet mindre om hur de funkar med något annat än just vår diesel.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1188575
andersuw skrev:Om det finns någon skillnad mellan LV och PV i det här fallet tror jag mest det handlar om att LV är van vid att hantera alla möjliga bränslevariationer i hela världen. PV däremot säljer troligen bara sina dieslar i Europa och vet mindre om hur de funkar med något annat än just vår diesel.
Sen kan det bero på intresset från ägarna, Geely är väl majoritetsägare i Volvo PV och där ingår väl inte LV?
Användarvisningsbild
av Derank
#1188586
joel80 skrev:Har väl kommenterats tidigare?

Jag skulle inte känna mig helt trygg om jag fick motorproblem (även om det inte var av HVOn) och lämnade in bilen för garantireparation, med 100% HVO i tanken. Eftersom Volvo alltså utryckligen gått ut med att det drivmedlet inte är okej, skulle det betyda att om dom kan upptäcka att det inte är vanlig diesel kan garantin utebli. Jag vet inte hur noga dom är och om datorn skulle kunna avslöja något som är annorlunda vid förbränningen, men eftersom det ändå är ett annat slags bränsle än vanlig diesel känns det inte omöjligt att det skulle kunna upptäckas.

Hade jag en äldre Volvo utan garantier kvar hade jag, om jag hade haft en HVO-pump där jag tankar, tankat enbart HVO100.

Jag tycker inställningen från Volvo PV är trist, eftersom Volvo Lastvagnar har konstaterat att HVO100 funkar utmärkt i alla deras lastbilar.
Funkar det i lastvagnar och arbetsfordon funkar det i personbilar. Det är lika avancerade insprutningssystem i en Hamm vält idag som i en personbil av modernt snitt.
av andersuw
#1188648
Jallemet skrev:Sen kan det bero på intresset från ägarna, Geely är väl majoritetsägare i Volvo PV och där ingår väl inte LV?
Ja PV är ett dotterbolag till Geely och LV är ett oberoende företag med andra ägare så visst kan det i teorin handla om skillnader i vad ägarna tycker. Men jag tror knappast det sitter där.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1189265
andersuw skrev: Ja PV är ett dotterbolag till Geely och LV är ett oberoende företag med andra ägare så visst kan det i teorin handla om skillnader i vad ägarna tycker. Men jag tror knappast det sitter där.
Jag får äta upp en foppatoffel Bild

Urklipp från Ny Teknik;

"Biltillverkaren Volvo Cars har kommit överens med Geely om att Volvomotorer ska sättas in i Geelybilar.

Bilarna kan börja säljas redan i slutet av nästa år, enligt källor till Reuters. Det rör sig om en motor som Volvo utvecklat för mindre bilar.

Tre bolag inom Geely-koncernen – Volvo Cars, Geely Auto och Lynk & Co – skrev nyligen på en avsiktsförklaring att dela på fordonsarkitektur och motorteknologi. Volvo Cars ägs av kinesiska Geely Holding."

Det kanske var hårda förhandlingar och Geely har fått stora skälvan av dieselproblematiken som sköljer över Tyskland.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1190266
Nu har vi tagit lite paus så det dröjer nog till det blir och tanka igen.

En traktorförare tyckte det var lämpligt att plantera sin skopa i min vänstra framände. Bild
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 17

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]