Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mini_ice
#1184280
Har kollat lite forum och liknande i länder som gått över till digitalradio och vilka problem det skapat för bilägare.

Hur tror ni att det kommer att se ut för nyare volvos med sensus tänker jag mest på då. Är man helt låst om man inte har valt till digitalradio eller digitalradio prep? Nu finns ju radioplay via apparna så man är väl inte helt låst. Men jag är lite nyfiken vilka konsekvenser detta kommer att få..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1186524
Om DAB kommer så kommer nog marknaden fyllas av små eftermarknads-mottagare som du monterar in i bilen och som använder bluetooth/line/FM/whatever eller liknande för att få in ljudet i befintlig stereo,

Så är det ju tex i USA där sirius sänder digitalt från satelit.

Bild
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1186538
Norskarna är precis på gång med den övningen. Min chef hade tidigare en xc70 -14 vilken saknade dab-prep då den var sverigeimport (norskarna har varit lite före och rekommenderat det vid nyköp tydligen)
Det blev då en "extra" mottagare med appstyrning etc. Helt totalt skitdåligt, men fungerade.
Vet inte om volvo släpper dab-mjukvaran utan dab-prep men i teorin är det fullt möjligt att få till elen, byta rutan och lägga till mjukvaran. Pengarna för att göra det är nog enorma vid nyköp, men på ebay finns åtminstone elen till salu.
av Nelsson
#1186540
Det är tyvärr många norskar som missat dab.prep men tydligen har flera norska åf lyckats installera original dab i bilar utan detta ändå. Fixat eget kablage och extern antenn​ på insidan av ena bakrutan :)

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1186553
Det kommer bli underbart tyst och skönt när man fimpar FM-nätet. Hemma har vi +50st FM radio, i allt från verkstad, stall, ladugård, tvättstuga, alla traktorer, alla bilar, alla båtar, alla hörselkåpor, alla surroundanläggningar osv som kommer tystna.

Finns ju inte på kartan att man skulle gå och köpa 50 st nya DAB mottagare.
av andersuw
#1187821
Det finns en norrman här på forumet som eftermonterat Volvo original-DAB i en XC70 -09 som inte var DAB-preppad. Det gick men särskilt lätt var det ju inte. Se här för närmare detaljer:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Sedan är ju frågan om det någonsin blir något DAB att tala om någon annanstans än i Norge. Mycket talar väl i dagsläget för att Internet tar över radions roll.
Användarvisningsbild
av Mini_ice
#1187828
Jag har sett och läst en del.. För nyare volvo som har tillval digitalradio borde det ändå vara rätt lätt då som tidigare skriver borde man kunna modifiera mjukvaran.
Men att man skulle behöva byta ruta i stämmer inte i alla. Har sett en kille i ett engelskt forum som monterade ALLT orginal el och antenkablar, där satt det en lös antenn. Det han inte lyckades med var mjukvaran.

Frågan är ju om det finns något intresse av att göra detta på "gamla" bilar. Vad jag hört så är det inte aktuellt att ta upp frågan om dab förän någonstans 2020. Men med den sandlådepolitiken vi har så kanske det dröjer också.. Men i dagens läge med all teknik så vet man ju inte vart man ska vända rumpan för att försöka få det så framtidssäkert som möjligt..
av andersuw
#1187863
Om DAB blir en realitet och FM-nätet släcks i Sverige, precis som i Norge, kommer det säkert att tas fram lösningar av ett eller annat slag. Skulle jag köpa ny bil idag skulle jag nog se till att få den DAB-preppad för säkerhets skull, förutsatt att merkostnaden är marginell. Min V70 -15 som jag köpte nästan men inte helt ny är inte DAB-preppad men det är inget jag oroar mig särskilt mycket över.
av Lagerpe
#1190348
Jag såg till att ta DAB radio som tillval när jag beställde min XC60 2011. Bor nu i Schweiz där dom nyligen la ner DAB och ersatte det med DAB+... :( Är det nån som vet om man lätt kan updatera mjukvaran på en sensus radio från 2011 för att göra den DAB+ kompatibel?

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]