Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CAVT
#1186041
Jag kan också nästan komma ner i de varvtalen i 90km/h om jag använder paddlarna och växlar till åttan. Men min använder sexans växel i 90km/h i automatiskt läge.. för när man trycker på +paddeln så kommer sjuan fram i displayen. Ska testa sen vid vilka hastigheter den vill lägga i sjuan och sen åttan i automatiskt läge. Om det är nåt fel kanske det hjälper med en uppdatering när jag lämnar den för bromsarna :)
Användarvisningsbild
av Perra83
#1186044
Jag behöver aldrig tvinga i varken sjuan eller åttan utan dom läggs i automatiskt.

Kör inte i sport och rör inte paddlarna. Då borde fler växlar användas. Min vill gärna ligga på 2000rpm när jag viker över till Sport.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1186048
Hade en V40 T5 P* innan. Växlade väldigt mjukt och fint utan slir. Bara vid minusgrader kunde lådan slira lite mer i ett par minuter.

Har du testat att köra i ECO+? Då växlar den ännu tidigare och håller på samma växel vid gas.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1186050
Perra83 skrev:I 90 km/h kan i alla fall min D5 VEA ligga på åttan i ca 1260 varv.
Ja men det är ju en D5... Rätt stor skillnad i beteendet på lådan mellan en oljebrännare och en motor som går på finbränsle :)
Användarvisningsbild
av Perra83
#1186072
MartinS skrev:
Perra83 skrev:I 90 km/h kan i alla fall min D5 VEA ligga på åttan i ca 1260 varv.
Ja men det är ju en D5... Rätt stor skillnad i beteendet på lådan mellan en oljebrännare och en motor som går på finbränsle :)
Ja det var det jag menade längre upp men likt förbannat ska åttan användas fast kanske först i 100km/h.
av CAVT
#1186075
Körde i 90km/h och den ligger som sagt på nästan 2000, men det jag märkte nu är att om man lägger i högre växel manuellt låter bilen som en manuell som håller på att få motorstopp :D så T5-motorn är nog gjord för att ligga närmare 2000 på planflykt och gillar inte för låga varv. Så åttans växel används nog inte förren kanske 110km/h :)
av Cuskic
#1186399
Just Volvos nya 8 Växlade Lådor är väldigt nya självklart är dom testade men dom har fått väldigt mycket kritik att dom är väldigt slöa . Själv kör jag en V40 CC -12 D4 Gamla 5an på 177 Hk chippad till 230 hk och 6 växlade automaten den går som en klocka medans flera som har just nya 4 Cylindirga motorn och 8 Stegade autmaten tycker de ren skit . Volvo har tappat lite sin karaktär när dom valde ta bort 5 cyl motorerna
Användarvisningsbild
av MartinS
#1186409
Nu känns det kanske som att tråden kommer spåra ur, men en VEA diesel är ju sååååå mycket bättre i alla avseenden jämfört med de gamla 5-cyl dieslarna. Jag kan inte hitta en enda fördel med de gamla motorerna vid en sådan jämförelse.


Jag tycker mig bara ha läst positiva kommentarer om de nya 8-stagade automaterna. Var har de fått kritik för att de är slöa? Däremot har ju den gamla 6-växlade lådan fått oändligt mycket dålig kritik även om jag själv tycker den är "helt okej" för att vara en automat. Men jag är ju mest en "manuell kille"....
av CAVT
#1186428
Jag är mycket nöjd med min bil hittills :-DD , förutom någon småsak jag ska lämna på garanti.
Men jag undrar en sak till om växellådan. Ibland när man accelererar lite, så lite så att den inte behöver växla ned, så ligger den kvar på samma varvtal men hastigheten ökar. Är det en del av slirningen?
av Lövet
#1186493
Ja
EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]

Jag förstår, en del saker går ju […]

Röret är rätt lätt att ta loss[…]

Hej Bilens motorlampa började lysa gult f&oum[…]