...

Moderator: Moderatorer

#1184881
De är ju alla närsynta vettu :mrgreen:
#1185421
Började fundera häromdagen, satt bakom en BMW vid en mindre rondell och tanken slog mig att det där med att inte använda blinkers inte är slöhet eller inställningen att alla andra är mindre viktiga... Nu börjar jag tro att hela konceptet med körriktningsvisare är helt okänt för dem, de förstår helt enkelt inte funktionen.

I rondellen kom nämligen tre bilar i rad som körde exemplariskt och blinkade ut ur rondellen allihop, och alla körde ur i avfarten innan där jag och BMWn stod. Gissa om föraren av den tyska bilen vågade köra? Självklart inte, vi stod kvar tills det inte fanns någon annan bil inom synhåll...

Kanske inte ska döma för hårt, att tre bilar i rad använder blinkers korrekt i en rondell är ju lika troligt som Harrisburg så han kanske trodde det var en fälla?

Föga förvånande så användes ingen blinkers de fyra rondeller och korsningar som jag låg kvar bakom beemern...
Användarvisningsbild
av joel80
#1185424
I min senaste film såg jag en BMW som använde blinkers! Ett framsteg minst sagt.. att föraren däremot körde rakt fram i en fyrvägskorsning efter att ha blinkat höger får man ha överseende med... han blinkade ju i allafall!! ;)
#1185663
Idag använde jag faktiskt tutan för första gången på väldigt länge. På 45:an söder om Malung. Har legat bakom en bil som uppenbarligen inte använder farthållare ett par mil. Det löser jag genom att hålla en lagom fart och låta den bilen försvinna ibland. Helt OK för min del. Sen hinner vi båda ikapp en husvagn så hastigheten blir stabil men lite slö. Bilen framför ligger husvagnen i baken och jag hänger en bit bak för att kunna acca ordentligt när jag kör om. När omkörningstillfället uppenbarar sig gasar jag på, blinkar och går ut i mötande körfält för att det ska vara tydligt vad jag pysslar med. Bilen framför visar inga tecken på att vilja köra om. När jag är kanske 10-15 m bakom svänger han plötsligt ut utan att blinka och jag som vid det laget kör typ 40 fortare än honom får nita rätt hårt. Då fick han en rejäl salva av tutan. Jag satt och väntade på att han skulle göra exakt så och var därför beredd med bromsen. Någon med lite mindre fantasi och uppmärksamheten längre fram på nästa backkrön hade nog kört in i honom..
Användarvisningsbild
av Derank
#1185666
det där händer ju tit som tät tycker jag, helst då den framförvarande legat bakom ett tag och inte kommit förbi. Du som ligger längre bak ser ju tidigare att det är fri lejd, han som ligger och slickar husvagnen bak i arslet måste ju oftast vika ut för att kolla om det är fritt. alt ligga långt till höger så han ser igenom och framför ( beror liet på vägens sträckning hur lång man ser så klart ).

När jag gör den typen av omkörningar så flashar jag oftast med helljuset, men det händer iaf att framförvarande viker ut.
#1185667
Vad gäller trafiken i Italien så har jag mest kört motorväg och landsbygd/småstad. Där tyckte jag det funkade rätt bra om än lite stökigare än här hemma på ett ganska avslappnat sätt. Jag upplevde att ganska få körde riktigt hänsynslöst. Särskilt vad gäller hänsyn mot andra på vägen som inte sitter i bil. Här hemma verkar många tro att alla ägs av bilar och andra brukare ska skrämmas bort.
#1185668
Derank skrev:det där händer ju tit som tät tycker jag, helst då den framförvarande legat bakom ett tag och inte kommit förbi. Du som ligger längre bak ser ju tidigare att det är fri lejd, han som ligger och slickar husvagnen bak i arslet måste ju oftast vika ut för att kolla om det är fritt. alt ligga långt till höger så han ser igenom och framför ( beror liet på vägens sträckning hur lång man ser så klart ).

När jag gör den typen av omkörningar så flashar jag oftast med helljuset, men det händer iaf att framförvarande viker ut.
Jo det var ju ungefär så jag tänkte ge honom chans att göra genom att gå ut tidigt och blinka vänster hela vägen så att det skulle synas att jag var på gång. Jag började alltså 60-70 m bakom på en av de där jättelånga raksträckorna som finns på 45:an. Jag låg långt bak nog att det fanns gott om tid att blinka och gå ut framför mig med lite mer marginal om människan haft lite koll i spegeln. Som det var nu hade gubben lika gärna kunnat vänta ungefär 3 sekunder till och gått ut bakom mig.

I backspegel väl inne i Malung såg jag samma bil utföra ett antal tveksamma manövrer som blockerade för annan trafik så det var nog inte en slump..
#1185702
SBergdahl skrev:
Derank skrev:det där händer ju tit som tät tycker jag, helst då den framförvarande legat bakom ett tag och inte kommit förbi. Du som ligger längre bak ser ju tidigare att det är fri lejd, han som ligger och slickar husvagnen bak i arslet måste ju oftast vika ut för att kolla om det är fritt. alt ligga långt till höger så han ser igenom och framför ( beror liet på vägens sträckning hur lång man ser så klart ).

När jag gör den typen av omkörningar så flashar jag oftast med helljuset, men det händer iaf att framförvarande viker ut.
Jo det var ju ungefär så jag tänkte ge honom chans att göra genom att gå ut tidigt och blinka vänster hela vägen så att det skulle synas att jag var på gång. Jag började alltså 60-70 m bakom på en av de där jättelånga raksträckorna som finns på 45:an. Jag låg långt bak nog att det fanns gott om tid att blinka och gå ut framför mig med lite mer marginal om människan haft lite koll i spegeln. Som det var nu hade gubben lika gärna kunnat vänta ungefär 3 sekunder till och gått ut bakom mig.

I backspegel väl inne i Malung såg jag samma bil utföra ett antal tveksamma manövrer som blockerade för annan trafik så det var nog inte en slump..
Dessvärre kan man inte lära andra att köra bil. Har de inte haft med sig kunskaperna sedan körskolan går det inte att tillrättavisa felkörarna heller. Om och när man påpekar fel handhavande i trafiken skapar det tyvärr bara mer irritation.
Jag kör tankbil i yrket och har lärt mig genom åren att det gäller bara att hålla sig undan och se till sin egen säkerhet så det inte sker något katastrofalt, stora avstånd till framförvarande och att tydligt visa vad och vart jag tänker föra mitt ekipage.
Bilagor
IMG_0634.JPG
IMG_0634.JPG (1.72 MiB) Visad 1197 gånger
#1185820
Derank skrev:det där händer ju tit som tät tycker jag, helst då den framförvarande legat bakom ett tag och inte kommit förbi. Du som ligger längre bak ser ju tidigare att det är fri lejd, han som ligger och slickar husvagnen bak i arslet måste ju oftast vika ut för att kolla om det är fritt. alt ligga långt till höger så han ser igenom och framför ( beror liet på vägens sträckning hur lång man ser så klart ).

När jag gör den typen av omkörningar så flashar jag oftast med helljuset, men det händer iaf att framförvarande viker ut.
Det där är vanligt men den värsta jävel jag råkat ut för var en som gjorde det två gånger under loppet av tio sekunder. Lastbil, Mercedes och jag i led. Vi kom till ett stigningsfält och jag avvaktade mercan men den gjorde inget. Jag blinkade vänster, kollade döda vinkeln och gick ut i omkörning. Någon meter från mercans bakskärm vinglade den ut och skulle köra om, uppenbarligen utan att kolla varken backspegel eller döda vinkeln. Jag tvärnitade, väjde in bakom, tutade och blinkade med helljuset. Mercan avbröt och jag avvaktade två sekunder innan jag gick ut i omkörning på nytt. Då gjorde fanskapet samma sak! Denna gång hade jag passerat bakskärmen och väjde ut i mötande fil över dubbla heldragna linjer eftersom den var fri.

Det där med att blinka med helljuset innan omkörning (jag fick också lära mig det på körskolan) vågar jag inte. Helljusblink kan betyda vad som helst idag och framför allt så kan det tolkas hur som helst, till exempel "kör du om du vill, jag väntar".
#1188042
llesrof skrev:Du har nog svaret i frågan. Det är "fransmän/italienare". Asså... söder om Skåne verkar det finnas en annorlunda trafikkultur där man inte är lika... hm... medvetna som i Sverige. Tyvärr så känns det som att vi är på väg åt det håller i det här landet också.
Tyskland har möjligen den bästa motovägskulturen. Eftersom det är lite vilda västern vad gäller "fri fart" på vissa avsnitt, finns det också en stor medvetenhet om att full fart i vänsterfilen medför att man måste ta hänsyn till "normal"-förare som ibland måste använda den vänstraste filen -- t.ex. för att en långtradare eller husvagn tycker sig behöva använda mittenfilen -- UTAN att för den skull behöva göra det i en fart på 180+.

Jag fick ett enda helljus i häcken i vänsterfilen under femtio mil nu i veckan, och det var av en annan svensk, symptomatiskt nog. Svenskar uppfattar ju ytterfilen - inte som en omkörningsfil - utan som en racer-fil där alla på kort varsel ska kasta sig ur vägen för att racer-kalle ska kunna ligga på dubbel-momsad motorvägsfart utan att ens behöva släppa på gasen. Alltså, före mig, i vänsterfil -- trafikintensiteten ändras ju hela tiden -- låg redan fem-sex bilar i samma fart som jag i den täta trafiken, så han fick väl blinka i häcken på var och en av dessa för att komma 30 sekunder tidigare till nästa vägbygge. Så patetiskt.
  • 1
  • 397
  • 398
  • 399
  • 400
  • 401
  • 544

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]