...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SRT
#1168223
llesrof skrev:
För egen del med mer än trettiofem olycksfria år bakom ratten och mc styret så är många vägavsnitt rent för lågt skyltade och skapar ofta bara irritation som då förmodligen lättare leder till olyckor som ju var tänkta att undvikas med en lägre hastighet som t ex 80 km/h på tidigare 90 km/h sträckor.
Blir man så irriterad på att exempelvis hålla 80 där det tidigare vart 90 så att risken för olycka ökar, ja då har man seriösa problem.
Vet faktiskt inte hur det känns att hålla 80 km/h på tidigare 90 km/h sträckor när jag på mc brukar plana ut på ca 120 km/h just på dessa vägavsnitt.Men i bil har jag däremot sett de mest egendomliga och farliga situationer i denna 80 km/h hastighet från de som vill om och ofta stöter på mötande trafik som ibland leder till skador och död när vägen medger ett klart högre tempo som med motsvarande sänkta hastighet istället skapar många farliga situationer.Och det är ett serisöst problem, det håller jag med om.
av rid54
#1170364
Hastighetsgränserna sätts nog ibland av personer som har ätit nån svamp eller så. Vissa sträckor av E45 (söder om Sveg) medger 100, men det är en rätt smal väg. Gamla E3 (typ Strängnäs - Eskilstuna) är bred och bra, men där har man nyligen sänkt från 90 till 80. Hur orkar man? Finns inget bättre att lägga pengarna på? Den sistnämnda sträckan är ju direkt ödslig, eftersom de flesta kör motorvägen...
Användarvisningsbild
av joel80
#1170376
Tanken med att sänka gamla riksvägar kan ju kanske vara för att styra om trafiken till motorvägen.. att det ska gå så pass mycket snabbare att folk undviker landsvägen... Man vill ha bort trafik från icke mötesfria vägar.
av rid54
#1170413
joel80 skrev:Tanken med att sänka gamla riksvägar kan ju kanske vara för att styra om trafiken till motorvägen.. att det ska gå så pass mycket snabbare att folk undviker landsvägen... Man vill ha bort trafik från icke mötesfria vägar.
Möjligt... och just det förstör ju respekten för hur man sätter hastighetsgränserna; det har kanske inget alls att göra med den aktuella vägens faktiska status ("farlighet"), utan med vad man vill "påverka" bilisterna att göra. Irrelevant i en situation där man faktiskt befinner sig på vägen... av något skäl. Vissa bor ju liksom längs vägarna, även gamla E-vägar.
Användarvisningsbild
av joel80
#1170438
Mja.. Jag förstår hur du tänker och håller med i vissa fall också.. Men genom att t.ex nedklassa en tidigare huvudväg kommer man också undan vissa kostnader. T.ex kan man ändra gräns för när man ska ploga en sån väg, och hur mkt snö man ska tillåta på vägbanan. Även andra säkerhetsåtgärder man kanske behövde göra om det var högre hastighetsgräns kan kanske skippas.. Ett räcke här och en lampa där. Reglerna för hur ofta och hur djupt man måste beskära vid sidorna av vägen är säkert olika också beroende på vad dom klassar vägen som. Och har man nu byggt en större snabbare väg vill man säkert styra om kostnaderna.

Men känslan av att en väg som året innan gick utmärkt att köra i 90 eller kanske t.o.m 100kmh nu bara ska klara 80kmh blir lite skev..
av llesrof
#1170780
joel80 skrev:Tanken med att sänka gamla riksvägar kan ju kanske vara för att styra om trafiken till motorvägen.. att det ska gå så pass mycket snabbare att folk undviker landsvägen... Man vill ha bort trafik från icke mötesfria vägar.
Det funkar ju skitdåligt. Det finns nämligen ingen motorväg där jag brukar köra. :mrgreen:
av llesrof
#1171061
joel80 skrev:Äääh.. Du kanske bara inte kör en tillräckligt lång omväg!! ;)
Man kan aldrig köra för långa omvägar när man gillar att köra bil. Närmsta motorvägen är tre mil bort, i Jönköping. Men jag kan ju ställa bilen där och ta bussen hem :D
Användarvisningsbild
av Robbi
#1184748
Märkligt, i Sverige sätts gränserna så de oftast känns som för låga. I resten av Europa sätts gränserna så att de nästan känns lite obekväma att köra, åt andra hållet. Ja, ni speeders kan skippa att kommentera detta.
av rid54
#1184762
Grejen är väl lite den att föraren är ansvarig för att köra på ett säkert sätt, inklusive att inte köra "för fort". Om en väg är skyltad 70, så är det ju inte minsta tillåtna hastighet, utan största tillåtna. Jag körde just idag på vägar i Roslagen, där bashastigheten (70) gällde. Jag tror att även drivna förare i sportiga bilar haft svårt att faktiskt hålla ens i närheten av 70 på en del av sträckorna där - man får anpassa sig, helt enkelt. Jag har hört all detta om fartens oerhörda farlighet (krockvåld) och alla annat säkerhetsnarkomaniskt om hastighetsgränser, men tror ändå inte att farten i sig orsakar olyckor för erfarna förare. Det är nåt annat elände som händer och då kan såklart en hög fart förvärra utslaget. Oerfarna förare ska inte köra fort, de ska köra försiktigt. Att Trafikverket tror att man kommer åt olycksstatisktiken bara genom att driva hastighetsgränser (för de är lätta att mäta och bötfälla folk för), är patetiskt.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]