Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
#977163
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 55#p971650 Detta inlägget finns bilderna i. De är klickbara För ännu större bild. Detta är Eibachs kit för 1020kg framaxel. Supporten sa att både och funkar på dessa kärrorna, oavsett motor. Den är -lite- lägre fram än bak, vill du ha den 100% jämn bör du nog ta 1140kg-kittet men båda kommer funka och hålla.
Jag har även 20mm spacers på varje hjul. Bak sitter de fortfarande lite för långt in för min smak så 25 eller 30 hade nog varit ännu lite bättre men det känns inte bra att ha olika bredd fram och bak så jag bestämde mig för att köra på 20 på både fram och bakaxel ändå.

Överlag mycket nöjd. Påverkan på ljudnivån är knappt märkbar, och då är jag ändå extremt känslig för buller. Det är progressiva fjädrar som är hyfsat mjuka första biten och hårdnar exponentiellt ju hårdare de trycks in istället för linjärt som en normal fjäder så i kurvor gör de stor skillnad men när du bara åker rakt fram är den fortfarande bekväm.
av Weak
#977176
Tack för väldigt informativ text!

Väntar på Eibachs Pro-Kit med 1140 fram, så det är bara få det hemskickat.

Spacers däremot blev inget bra alls för min del. Jag har ET 50 på mina 19".
Och för att få det att ligga flush behöver jag komma ut ca 17mm.
Men med 17mm bolton framme så gick bulten igenom och träffa insidan av fälgen.
Så vet inte hur jag skall lösa detta lilla problem, bak kan jag ha 25mm. Men fram vet i fan om 20 inte blir förmycket..

Folk säger att när du sänker bilen, så kommer hjulen automatiskt längre in i hjulhuset, stämmer detta?

Tack för all info / hjälp, allid tacksamt för oss som försöker lära oss.
Användarvisningsbild
av crumpets
#977180
Har du inte 225 bredd orginal 19"? I så fall borde 20mm funka fint. Mina är slickade mot skärmarna men ta ej i. 255 bredd. Osäker på ET men borde vara samma på alla V40 orginalfälgar med samma bredd.
Eibachs 20mm är TÜV-godkända så de borde funka på alla orginalfälgar. Heico levererar även dessa.

Ang. sänkning och bredd så borde hjulen eventuellt kunna åka in något, men kan också åka ut. Beror hur länkarmen är vinklad under belastning i vanliga fall. Är den parallell mot marken eller till och med riktad uppåt kommer hjulen sugas inåt, är den vinklad neråt (innifrån och ut sett) kommer fälgen istället åka ut något. Har ej kollat hur det ser ut på V40, men gissar på alt 1!
av Weak
#977198
Okej.. Tror det är 225 på mina fälgar. Möjligtvis 235. (Kan ta en titt när jag kommer hem) Men med 17mm spacers(fram) från manton racing, så låg fälgarna iaf precis i linje med kanten. Eftersom min bil inte är sänkt mer än original sportsänkning så vet jag inte om det skulle tagit i skärmkanten, efter 30mm sänkningen. Men då 17mm spacers ingen funkar eftersom original bulten går igenom och tar i fälgens insida så hela ratten hoppar i 50km/h.. Så var det inte ett alternativ, i mitt fall. Så antigen får jag borra upp fälgarna, eller byta bultarna(tydligen ett jävla jobb?)..

Men jag kör nog så som jag har det nu, så väntar jag tills bilen är sänkt och efter det mäter jag upp vad jag behöver för att få det lite mer flush... Men men, ser väl rätt ok ut original fram ändå... bak är sämre... Där är hjulen mycket längre in i hjulhuset.
Användarvisningsbild
av Roger_johansson
#1181136
Hej
har en volvo v40 r design 2015
med sportchassi -15mm ca. original från fabrik
är sugen på HR sänkningsats
läste på hova.com sidan . när den är sportchassi sänkt från fabrik
så sänker inte HR satsen lika mycket
hur mkt mindre sänks bilen???
någon som har bilder...på v40
som har sportchassi original..och sen bytt till HR fjädrar ??
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
#1181139
Den sänks så mycket satsen ger minus orginal 15 så är satsen på 35 mm så blir din bil 20 mm lägre eftersom den redan är sänkt 15 mm

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

IMG_4632.jpeg Om jag står på vä[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]