VolvoB20 skrev:joel80 skrev:Så du tänker basera ditt batteri på att kunna dra släp/husvagn 6-7h i sträck utan rast... annars är det för litet batteri? Kör du husvagn året runt? Och tar du aldrig paus??
Om det kan gå 40-50 mil utan vagn och 25-30mil med, skulle inte det funka? De gånger du är ute med husvagn har du väl aldrig superbråttom? Och nog tar du väl ta paus efter typ 2,5 3h?
-Kör olika släp året om, flaksläp, båtsläp, bilsläp, hästsläp, husvagn.
Och du kör alltid mer än 30 mil med dem??!! :shock: :o :o
-Hur många laddplatser tillåter att man baxar in en långt ekipage (husvagn+bil), tror inte jag sett någon faktiskt ?
Jo det finns många ställen du kan köra med släp till laddaren. Som det är än så länge så är de flesta snabbladdarna förutom Teslas enstaka laddare, så att köra och parkera på snedden framför dem är inget problem. När det byggs ut med flera kommer dom förhoppningsvis att tänka på att göra sånna som funkar att köra "igenom" precis som med bensinpumpar. Så har man gjort på många ställen i Norge just för de som drar släp/vagn
-Med hästar i släpet vill man inte stå parkerad en timme och vänta på laddning.
-Paus var 2,5 timme, nej, har 23 mil till djursjukhuset så åker man och lämnar eller hämtar kör man ju 46 mil med släp med ett kort stopp för att lasta i/ur hästen bara.
Och du kan absolut inte tänka dig ett kost stopp på 15-20 minuter under dom dryga 5 timmarna om det i övrigt ger dig väldigt mycket mer tid i form av att du aldrig till vardags behöver åka till macken? Det måste väl hända att du ändå behöver svänga av för att tanka under en sån resa... så att då stanna en kvart istället för 5 minuter kan inte vara avgörande?! Vi snackar ju inte vardagskörning nu.
-På semestern körde vi upp till 16 timmar utan paus, (utan släp) (okejdå 2 min för tankning+kissa men det laddar man ju inget på)
Då behöver du elbil för vår andras skull så att du stannar och tar ordentliga pauser! ;) Det finns anledningar till att man har max körtid utan rast hos yrkestrafiken.
Förresten har jag aldrig lyckas stanna under 10 minuter när det ska "kissas" och så när hela familjen är med.. Det tar likt förbannat 10-15 minuter. :)
Visst funkar elbil, men då behöver jag flera bilar, eller så får man byta livsstil, det kan ju vara ett alternativ. Man skulle ju kunna ha en dieselbil som bara stod hemma , och bara användes vid behov, och så har man en snål elbil för vardagliga jobb-pendlingen, Men det sätter ju regeringen effektivt stopp för med skyhög fordonsskatt som man ska betala även om bilen står helt still istället för att skatta bränslet bara. Så nu blir man tvingad att åka dieselbil hela tiden.
Det har spekuleras/fantiserats lite i elbilsforum jag följer om att man skulle vilja ha möjlighet att typ hyra ett extrabatteri t.ex för husvangssemestern. Alltså att kanske antingen ha ett inbyggt i husvagnen man kan koppla in, eller få in ett extra i bilen. Även om det skulle ta en dm av golvhöjden i bakluckan skulle jag i allafall klara det om man nu hade vagnen med.. Man packar ju rätt mycket i vagnen.
Det kanske är en framtida lösning, så att man slipper åka runt med en massa dödvikt och extra batteri under tiden man inte behöver det.
Man vill ju inte köra tokslut på el heller, då är ju bärgning som gäller och timmavis med laddning innan man kommer vidare och vips har en halv dag gått. Får man soppatorsk tar det ju 1 minut att hälla i reservdunken så är man iväg.
Soppatorsk med en modern bil kan betyda att du måste in med bilen på verkstad!
Tar det slut på el behöver du mer el.. Du behöver inte lufta systemet eller något sånt. Bärgning till närmsta stolpe.. Men det är betydligt lättare att se vad man har kvar i en elbil jämfört med en diesel/bensinare. Och du får också direkt återkoppling om du t.ex sänker hastigheten. Om, du nu har en mil kvar till laddaren och bara har 9km räckvidd, ja då kanske du får sänka farten från 110km/h till 100km/h den milen.
Varför skulle det ta timmvis med tid att ladda bara för att du kört slut? Det går väl lika fort som vanligt. I nya laddare som sätts upp nu har man 150kw som standard. Det ger 1,8-1,2 mil i minuten beroende på förbrukning. I bilarna som finns ute nu samt många av laddarna som inte är uppgraderad är det 50kw som är toppeffekten. Det funkar för många det också, men kanske inte för dig då om du kör många långresor. Tesla har 120kw i sina stolpar, dom har väl lite visat vägen för vad som fungerar.
I TeknikensVärld testade man ju elbilar för oss vanliga dödliga, det rullade ju bara en bit över 20 mil i 17 grader, sol och bra väglag utan AC eller värme. Hur funkar det med AC, Värme, Snömodd och dubbdäck som rullar trögt. Jag brukar tanka när jag har 10-15 liter kvar, det är ju 20-30 mil utan släp. Med elbil är det ju som att köra på reseven hela tiden och jaga efter nästa "mack" trots att man just laddat fullt. Du har ju själv en hybrid så du har aldrig behövt uppleva räckviddsångesten själv för när batteriera i din bil kroknar tar ju dieseln över.
Vi pratar ju om framtida bilar, och att förändringen kommer snart. Många av bilarna jag nämnde ska ha 30-50 mils räckvidd, och vid köp kommer man också kunna välja olika batteristorlekar beroende på behov. Dagens bilar rullar en bit över 20 mil.. För några år sen var det knappt man kom 15mil. Det går som sagt åt rätt håll, och rätt snabbt.
Jag har nog mer räckviddsångest än elbilisterna! Jag hatar när dieselmotorn hoppar igång! :D
Jag tänker hela tiden på hur resan skulle funka med elbil, och kommer fram till att i alla mina resor utan husvagn skulle jag klara mig bra med ca 25-30mils räckvidd utan att det skulle påverka restiden märkbart. Jag kör ofta Gävle-Stockholm t.o.r under dagen.. Det är drygt 32mil.. Men i 9 av 10 fall har jag möjlighet att stå parkerad vid en stolpe under dagen, och de få dagar jag inte har det skulle jag kunna ta en snabbladdning på 5-10 minuter för att fylla upp tillräckligt för att komma hem. Har kört nån resa i jobbet upp till Umeå. En sån resa skulle med en bil med 25-30mil ta lite längre tid än med dieselbilen, räknar med en timme extra ungefär. Men sånna resor gör jag 1-2 gånger per år och kan lätt acceptera den förändrningen. Alla andra fördelar med elbil väger upp.
AC och värme påverkar lite, men inte så väldigt mycket. En AC drar väl på max effekt ca 1kw. I en bil med 60kw batteri drar den alltså en sextiondel per timme.
Värmen brukar väl ligga på 2-3kw, fast i bilar med typ luftvärmepump är de effektivare och förbrukar mindre även fast de ger en värmeeffekt på 3kw. (Typ som luftvärmepumpen hemma.. min drar 800w och ger som bäst ca 4,5kw värme.)
Det än en sak att läsa om det på nätet, en helt annan sak att sitta bakom ratten och alltid behöva planera och vara orolig att bilen plötslig blir två ton orörlig klump som behöver bärgning.
Räckviddsångest är nästan enbart något som drabbar sånna som inte har elbil när dom försöker sätta sig in i hur det är. De flesta som har elbil har aldrig räckviddsångest. Man lär sig sin bil rätt fort, och märker att det väldigt sällan är problem. De gånger jag läst om folk som fått "ångest" är när laddare varit trasiga. Med fortsatt ökad utbyggnad blir den risken också mindre och mindre.
Jag har haft rävkviddsångest i bensinbil.. Semester i norrland och plötsligt märker man att det är 8 mil till närmsta by och lampan börjar lysa.