Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1178765
Ok, nu tror jag att jag rett ut det hela. Riktig jungel med olika bromsar på Volvo på sent 80- tidigt 90-tal. Att alla saker har typ 5 artikelnummer hjälper ju inte heller.
IMG_0667.JPG
IMG_0667.JPG (90.02 KiB) Visad 784 gånger
Det sitter 280 mm skivor på. Och enligt typskylten och volvos fickdatabok sitter det bromsoken för ABS. Således får jag väl anta att det ska vara belägg för ABS :). Exakt vad som skiljer beläggen åt vet jag inte, det är möjligt att de för ABS är något tunnare eftersom 280-skivorna är tjockare.
IMG_0670.JPG
IMG_0670.JPG (71.5 KiB) Visad 784 gånger
IMG_0671.JPG
IMG_0671.JPG (82.27 KiB) Visad 784 gånger
En liten inspektion under visar att det knappast kommer vara rost i underredet som dödar denna bilen.
IMG_0644.JPG
IMG_0644.JPG (75.34 KiB) Visad 784 gånger
Även om jag var ute på djupt vatten och körde för någon vecka sedan ;).
Senast redigerad av 1 frasse4, redigerad totalt 0 gånger.
#1183429
Hej igen, det blev en liten "semester" i Sverige över midsommar. Passade på att köpa lite saker till bilen. Åkte förbi BIltema med mitt dåliga fördelarlock för jag har haft bra erfarenhet av att lämna tillbaka saker där tidigare. Trots avsaknande av såväl kartong som kvitto fick jag ett tillgodokvitto på hela beloppet - så vad gjorde jag, jo jag köpte deras bromspaket med skivor och klotsar fram istället :lol: .
IMG_0685.JPG
IMG_0685.JPG (73.21 KiB) Visad 784 gånger
Frugan var inte så glad när skivor och klossar stannade vågen på 15,6 kg, så fick köpa en väska till... kanske inte blev så bra deal i alla fall :P

Annars är det;
# Fördelarlock och rotor från Bosch
# Oljefilter för service
# Nya knappar till bälten fram
# Packning till termostat
# Lock til spolarvätska
# Belysta fönsterhisspaneler fram (på passagerarsidan åker rutan endast ner i dagsläget)
# Kilremmar till generator, vattenpump och kompressor

Får göra lite uppdateringar framåt när grejorna byts :D

Ha de fint i sommarvärmen!
Senast redigerad av 1 frasse4, redigerad totalt 0 gånger.
#1183667
Det blev inget av det ovannämnda som jag installerade först. Jag köpte en billig backvarnare tidigare i våras. Personligen är jag inte så förtjust i att installera utrustning ur "fel tidsålder", men min fru har klagat på att det är svårt att parkera Volvon. Men så mäter ju faktiskt en 940 sedan 5 cm längre än nya Volvo V90 :shock: . Men jag kan förstå henne också, när man tror man har fritt bakåt passar någon på att svänga in med en motorcykel så det skadar inte med lite varning.
IMG_0697.JPG
IMG_0697.JPG (74.65 KiB) Visad 784 gånger
En remsa med maskeringstejp längst ner på bakre kofångaren att rita på.
IMG_0700.JPG
IMG_0700.JPG (47.82 KiB) Visad 784 gånger
Det skadar inte att skydda plasten när man borrar.
IMG_0699.JPG
IMG_0699.JPG (185.99 KiB) Visad 784 gånger
Jag använde en 22 mm stegborr.
IMG_0702.JPG
IMG_0702.JPG (67.96 KiB) Visad 783 gånger
I brist på kabelgenomföringar tog jag en bit bränsleslang och gick in genom sparklådan. Ström tog jag direkt från backljusen så den aktiveras när man lägger i R.
IMG_0705.JPG
IMG_0705.JPG (75.93 KiB) Visad 784 gånger
Panelen satte jag framför högtalaren på instrumentbrädan.
IMG_0704.JPG
IMG_0704.JPG (67.27 KiB) Visad 784 gånger
Såhär ser det ut när backen är i. Visar avstånd i m, med dioder och pipande, men ganska 80-tals stil i alla fall.
IMG_0706.JPG
IMG_0706.JPG (78.14 KiB) Visad 784 gånger
Ganska diskret med givarna längst ner i kofångaren så de gick att beställa i silver
Senast redigerad av 3 frasse4, redigerad totalt 0 gång.
#1184157
Snyggt! Vad härligt att ha sin bil i en miljö där man slipper salt, slask och rost. Jag vet inte riktigt vad som skulle ta död på en Volvo 940 om man inte hade de problemen.

Jag gillar att du anstränger dig för att få modifikationerna att smälta in så gott det går. En del glömmer det och ofta ser så ser det ganska taffligt ut med synliga kablar, knappar som inte passar in mm. Backvarningsdisplayen påminner lite om Mercedes från 1990-talet. Men den passar bra där den sitter nu.
#1184286
Tack, jo jag har redan förfulat orginaldelar i min ungdom ;). Motorn har ju säker 30000 mil till i sig och lådan är ju nyrenoverad så den rullar nog på många år hoppas jag. Det som dödar dessa bilar är nog bränsletörst i kombination med dyra delar så blir de stående...
Användarvisningsbild
av frasse4
#1185281
Ingen jättestor uppdatering men nya knappar till bälteslåsen fram på båda sidor gör mer än man tror!
IMG_0694.JPG
IMG_0694.JPG (106.21 KiB) Visad 782 gånger
Innan...
IMG_0695.JPG
IMG_0695.JPG (105.29 KiB) Visad 782 gånger
... och efter

Fick också nys om en 760 Turbo intercooler -89 eller -90 till salu inte så långt härifrån. Helt rostfri orginalbil, fullutrustad med elstolar, ECC, stora stereon med EQ. Pris 25 000 kr, men det är inte plats nog på uppfarten för en Volvo till :lol:
Senast redigerad av 1 frasse4, redigerad totalt 0 gånger.
#1186494
Inte sugen på att byta ut 940:n då? En 760 Turbo Intercooler i gott skick är ju ändå ett pinnhål upp från en "vanlig" 940 och en mycket fin bil. På sätt och vis även modernare med delad bakaxel och den nyare instrumentpanelen.

Å andra sidan kanske det är lite tråkigt att sälja 940:n nu när alla dina förbättringar är gjorda. Sedan vet jag inte hur lätt det är att sälja en Volvo 940 i Thailand, det kanske inte är så stort köpsug?
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 36

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]