Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1177877
Schmoyoho skrev:Säger som vanligt att det är kul med 850-trådar :-)-) Vågar man hoppas på att inredningen inte också är blå?

\;-) \;-) \;-) \;-) \;-)

Inredningen är så blå som den kan bli! Men går bilen som jag vill till slut och om mitt hjärta öppnar upp en plats för den så kommer jag definitivt försöka byta till svart men helst beige R inredning!
#1177886
Jag säger fuck-it och kommer ladda upp här också. Hoppas på bra respons och hjälpsamma tips! :)
Mycket har ändrats sedan jag skrivit detta så ni får gärna hänga med i utvecklingen.

Satt på facebook och denna skönhet dök upp på min lokala köp och sälj sida för 500kr, startar och går.

Så jag åkte dit med en vän, köpte den för 400 och körde hem den 2 mil.

Positivt:
• Ny vänster framlykta
• AC fungerar
• Går bra i motorn
• Går bra i lådan
• Bra koppling, inget slirande eller skrapande
• Bromsar bra (vibrerade gött i början men efter några tvärnitar så slutade det)
• Volvo original spoiler med bromsljus
• Ratt i bra skick
• Helt rostfria bakdörrar & huv
• Ser relativt bra ut i underredet, inte mycket rost förutom på de typiska ställen
• ASA fälgar i 16" som ser helt okej ut
• Extraljus fungerar (även Volvo original)
• Dimljus fungerar
• Alla elhissar fungerar
• Allt elektroniskt fungerar som det ska (förutom tändning)
• CD-växlare


Negativt:
• Oljan är gråbrun och klumpig vid oljestickan, men oljan ser bra ut ovanifrån
• Rostiga hundben och bakskärmar (hål rakt igenom vänster sida)
• Lambda lyser (men slocknade sist jag kollade)
• 41k mil (jag bryr mig inte, men visar att kaross och motor har gått långt och behöver definitivt ses över)
• Tändingen är lite glapp, måste flytta tillbaka nyckeln 1mm efter uppstart
• Fuktigt på golvet vid förare och vänster bak

Planer:
Ta bilen på en lift och kolla underredet extra. Ser det bra ut så ska jag prova byta olja. Funkar inte det så kommer jag öppna upp motorn och byta packningar och göra rent. Går saker som det ska så ska den sen till en besiktning för att få ett åtgärdspapper. Sen så avgör det pappret om det blir värt att rädda eller inte. -Stryk detta. Jag kommer försöka rädda.

Förutom en bra vinterbil så söker jag även erfarenhet. Jag äger en T-5R som jag ärvde av min bror, så jag har inte riktigt kunskaper att fixa grejer om något skulle hända den.

Jag vet även att det kommer bli väldigt mycket jobb, men allting kommer vara nytt för mig. Jag har aldrig skruvat motor, jag har aldrig fixat ett chassi, aldrig kapat, aldrig svetsats och aldrig lackat.

Detta kan ge mig en väldigt stor chans till att lära mig dessa saker och går det bra så har jag mig en perfekt bruksbil, går det dåligt så är inte så mycket pengar spenderade ändå.


Min teori om denna bil är att den använts av en barnfamilj och bara rullat och gått ända tills senaste besiktningen (2016) då den helt enkelt fick för många tvåor. Istället för att fixa så ställdes den under ett träd fram tills nu. Alla fel jag hittar på bilen får inte mer än en axelryckning för jag skulle kunna sälja vingen och gå med vinst.. -Stryk även detta. Bilen är fortfarande besiktigad och kommer vara det tills oktober.

Bildbomb!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Blött.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
#1177909
Lucif3r skrev:Ja, mer perfekt bil att öva och lära sig på lär vara svårhittad :) för 400kr spelar det ju noll och ingen roll om all plåtlagning blir katastrofalt dåligt, eller om du felmonterar hela motorn så den totalskär osv osv.
Om du får igång den och i hyffsat skick så är ju det bara en bonus :-)-)
Ja som tur är så är skyddsnätet väldigt nära hela tiden, jag kommer även försöka göra detta projekt så billigt som möjligt. Byta ut delar jag har på gården, leta billigt begagnat eller besöka skroten! :D

Imorgon kommer jag slänga ut ännu en uppdatering så det inte blir så mycket på en gång :-)-)
#1178032
Hade googlat lite senaste dagarna och kommit över väldigt intressanta trådar där en annan har exakt samma problem, och då visade det sig att värmepaketet läckte. Det gav ut exakt likadana symptomer (blött golv, vattennivå ändras i expansionskärlet samt att det kan bli gäggigt i oljesticksröret.)

Hälsade på 850n igår. Försökte starta den och den startar lika bra som senaste dagarna. När jag körde fram bilen så märkte min vän att bromsarna tog i och lät endel, så vi tänkte åka och bromsa lite här på grusvägarna. När vi åkte iväg märkte jag att bilen betedde sig som om det skulle bli bensinstop och låg på 500rpm på tomgång. Jag backade tillbaka och när jag stängde av motorn så märkte jag att motorfläkten fortfarande var igång. Vi hade preics startat den så den var inte varm..

Försökte starta bilen igen men batteriet var dött. Tidigare ägare sa att batteriet bör vara bra men av någon anledning inte är det. Här kanske vi har anledningen nämnde polaren. Gick till reservdels delen av gården och hämtade relä för fläkt från tidigare 850. Hittade även relät för strålkastar-torkarna som vi bytte ut på bilen.

Bild


Efter att vi bytte ut dom så startade vi upp den med kompisens olivgrön, fläkten beter sig bra och 1 strålkastar-torkare fungerar! Efter detta kunde jag stänga av den och starta den igen som vanligt.

Bild


Kollade även olja igen, verkar som att den blivit bättre? Jag börjar se olja nu istället för gegga, men det kanske är för att den äntligen är igång efter att ha stått i 1 år? Och som ni ser så ser oljan mycket bättre ut ovanifrån.

Bild

Bild


Denna slang var även av, kastade ur resterna men verkar sitta sånt fult rör på originalt. Jag undrar om det vore bättre med redig gummislang eller om jag ska försöka rycka denna ur en 850 på skroten?

Bild

Bild


Luktade efter avgaser och kollade efter bubblor i expansionskärlet, då dom kan tyda på trasig packning, men jag märkte inget av dom! :)

Bild


Överraskning efter överraskning med denna bilen.. På denna lapp står det att den fått ett kamremsbyte vid 394023km, 4 år sedan. Just nu sitter den på 412385km! (Och ja, trippmätaren funkar)

Bild


Tyvärr har instrumenthuset den lilla färddatorn och när motorn blir frisk kommer jag ge bilen en riktig städning.

Bild

Bild


Som tur är har jag ett hus med stor dator liggandes. Jag borde kunna byta ut dom.

Bild


Även 2 bra framskärmar!

Bild


Planen var att idag åka och hälla ut olja, i med en rensnings-sats och sedan hälla i ny olja. Men pga tandproblem och ett akut besök hos tandläkaren idag så får det vänta några dagar.

Bild
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]