Jag säger fuck-it och kommer ladda upp här också. Hoppas på bra respons och hjälpsamma tips! :)
Mycket har ändrats sedan jag skrivit detta så ni får gärna hänga med i utvecklingen.
Satt på facebook och denna skönhet dök upp på min lokala köp och sälj sida för 500kr, startar och går.
Så jag åkte dit med en vän, köpte den för 400 och körde hem den 2 mil.
Positivt:
• Ny vänster framlykta
• AC fungerar
• Går bra i motorn
• Går bra i lådan
• Bra koppling, inget slirande eller skrapande
• Bromsar bra (vibrerade gött i början men efter några tvärnitar så slutade det)
• Volvo original spoiler med bromsljus
• Ratt i bra skick
• Helt rostfria bakdörrar & huv
• Ser relativt bra ut i underredet, inte mycket rost förutom på de typiska ställen
• ASA fälgar i 16" som ser helt okej ut
• Extraljus fungerar (även Volvo original)
• Dimljus fungerar
• Alla elhissar fungerar
• Allt elektroniskt fungerar som det ska (förutom tändning)
• CD-växlare
Negativt:
• Oljan är gråbrun och klumpig vid oljestickan, men oljan ser bra ut ovanifrån
• Rostiga hundben och bakskärmar (hål rakt igenom vänster sida)
• Lambda lyser (men slocknade sist jag kollade)
• 41k mil (jag bryr mig inte, men visar att kaross och motor har gått långt och behöver definitivt ses över)
• Tändingen är lite glapp, måste flytta tillbaka nyckeln 1mm efter uppstart
• Fuktigt på golvet vid förare och vänster bak
Planer:
Ta bilen på en lift och kolla underredet extra. Ser det bra ut så ska jag prova byta olja. Funkar inte det så kommer jag öppna upp motorn och byta packningar och göra rent. Går saker som det ska så ska den sen till en besiktning för att få ett åtgärdspapper. Sen så avgör det pappret om det blir värt att rädda eller inte. -Stryk detta. Jag kommer försöka rädda.
Förutom en bra vinterbil så söker jag även erfarenhet. Jag äger en T-5R som jag ärvde av min bror, så jag har inte riktigt kunskaper att fixa grejer om något skulle hända den.
Jag vet även att det kommer bli väldigt mycket jobb, men allting kommer vara nytt för mig. Jag har aldrig skruvat motor, jag har aldrig fixat ett chassi, aldrig kapat, aldrig svetsats och aldrig lackat.
Detta kan ge mig en väldigt stor chans till att lära mig dessa saker och går det bra så har jag mig en perfekt bruksbil, går det dåligt så är inte så mycket pengar spenderade ändå.
Min teori om denna bil är att den använts av en barnfamilj och bara rullat och gått ända tills senaste besiktningen (2016) då den helt enkelt fick för många tvåor. Istället för att fixa så ställdes den under ett träd fram tills nu. Alla fel jag hittar på bilen får inte mer än en axelryckning för jag skulle kunna sälja vingen och gå med vinst.. -Stryk även detta. Bilen är fortfarande besiktigad och kommer vara det tills oktober.
Bildbomb!
Blött.