joel80 skrev:Aten, Madrid, Mexico City och Paris har skrivit under ett beslut om ett totalförbud av dieselbilar till år 2025. Oslo är också ev på gång.
I dagsläget är det väl vissa tyska städer man inte får köra i om man har sämre än Euro6. Och i London får man en extra avgift på några hundra per dag man kör med en dieselbil som är sämre än Euro6.
Inget av detta stämmer riktigt när man tittar närmare på saken. Det finns en del vapenskrammel men inte så värst mycket mer.
Vad beträffar de fyra storstäderna handlar det bara om att deras borgmästare ställt sig bakom en deklaration om att eliminera dieseltrafik till år 2025. Den har så vitt jag vet ingen som helst bindande kraft och det skulle ju förvåna storligen om någon av städerna betedde sig så korkat som att förbjuda moderna och förhållandevis rena dieslar men tillåta smutsigare bensinbilar.
I Oslo finns ett temporärt beslut som ger möjlighet att förbjuda dieslar vissa dagar när luften är särskilt dålig. Det har tillämpats i mycket ringa utsträckning och den norska polisen har vägrat verkställa beslutet och utfärdar således inga böter. Även i detta fall handlar det förstås om ett tekniskt illa genomtänkt beslut från kommunstyrelsen i Oslo eftersom man försöker förbjuda förhållandevis rena dieslar samtidigt som man tillåter smutsigare bensinbilar.
I Tyskland finns sedan ca 10 år tillbaka ett system med miljözoner som förbjuder körning i vissa städer eller delar av städer om bilen inte uppfyller vissa miljökrav. För den tuffaste nivån (grön plakett) krävs katalysator för bensinbilar och partikelfilter för dieslar. En högre nivå (blå plakett) har diskuterats men ej blivit föremål för beslut. I Stuttgart kommer eventuellt ett förbud för körning med dieslar som inte tillgodoser Euro 6 att implementeras 2018.
I London har man beslutat införa en extraavgift på 10 pund för körning med bilar som inte tillgodoser Euro 4 (som infördes 2005) i centrala London. Detta gäller både bensin- och dieselbilar. Beslutet börjar verkställas först i höst.