NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1174988
Bytet kan inte va svårt. Det som tar tid är att lyfta bilen och åla sig in under utan att hacka skallen i allt vasst inunder. Klämmor och slangar kan sitta bra.
Va med och mekade med en A6 3.0TDIQ och det gick ju.
#1175010
timebandit skrev:Fasen vad skönt att höra!!
Tror många inklusive jag som tror att rören och slangarna är bra trots man blåser "rent" dom osv :)

Har du kvittot kvar och kan ge mig artikelnummer på det man behöver köpa?
Vart köpte du dom? :)
Har ju som sagt dragit länge nog på att byta själv tyvärr.

Bytte du själv? Om ja, svårt att byta?

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Nu ska jag inte rista det här i sten men som sagt 99% så tror jag på det här denna gången.
Ja det kan nog va så, jag själv blåste ju rent och bytte endast givaren utan framgång.
Grejen är att jag hade turen att min lilla lokala firma hade bara en liggandes som har blivit över från nån bil sen förr eller något liknande. Don såg iaf ut som nya och verkar funka kanon.
Jag lät dom byta åt mig så jag kan inte uttala mig om det är svårt men det tror jag inte. Lossa uppe vid givaren sen sitter det ju fast före och efter på filtret. Jag orkar inte ligga på asfalten bara annars hade jag nog gjort det själv.
Jag vet tyvärr inte artnr men jag tyckte de pratade om att det nog är Ford som gör dom och inte Volvo. Bästa är nog att ringa Volvo/Ford och fråga efter original, alternativt om det fanns nån uppgradering utan rören och bara slang som någon nämnt.
Sökte lite snabbt och om jag ska va ärlig så hittar jag inte mycket. Svårt att veta vad man ska söka på riktigt. Verkar mest finnas slangstumparna som sitter innan och efter filtret.
Frågan är om man bara inte kan ta 2 st värmetålig slangar och sätta hela vägen?
#1175134
Det vill jag också tro på faktiskt. Som jag tror så lite rost eller pytte små hål som inte lätt hittas påverkar långt mer än vad man tror. Jämför med något som fastnar i tex dammsugarslangen :)

Ja ibland kan man ha tur med sådana saker ja :)

Har i snart 2 års tid planerat att byta rören. Borde ändå vara dags efter 10 år och 31.000 mil :) Har ju redan fått korta av slangstumparna mot DPF pga torrskador.

Har mailat Skandix om varför det är så mycket slang och om tanken är att byta rören mot slangar och om det är bättre.
Kan tänka mig slang är bättre på många sätt men frågan är om man bör vara orolig för att dom kan veckas tex. Vilket är enklast att blåsa rent osv. Finns ju lite funderingar :)

Det som Skandix säljer som Reparationskit är värmetåliga Silikonslangar med tillhörande värmestrumpa på. Man borde bara kunna köpa det billigare och bunta fast slangarna med dom gamla rören och komma billigare undan...
#1175137
Tack Mainrotor för tipset, jag har en 2.0d och känner viss frustration då jag hittar nya fel hela tiden men ingen skillnad på bilen.
Har bytt tex luftfördelningsrör, olja & filter några ggr , Dpf, slangar mm.
Ska nog beställa dessa rör jag åxå. Funderar på att trycktesta insugs slangarna , fick byta packningen på fördelningsrörets högra sida ( pass sida )
Återkommer med info till detta forum.
#1175184
timebandit skrev:Det vill jag också tro på faktiskt. Som jag tror så lite rost eller pytte små hål som inte lätt hittas påverkar långt mer än vad man tror. Jämför med något som fastnar i tex dammsugarslangen :)

Ja ibland kan man ha tur med sådana saker ja :)

Har i snart 2 års tid planerat att byta rören. Borde ändå vara dags efter 10 år och 31.000 mil :) Har ju redan fått korta av slangstumparna mot DPF pga torrskador.

Har mailat Skandix om varför det är så mycket slang och om tanken är att byta rören mot slangar och om det är bättre.
Kan tänka mig slang är bättre på många sätt men frågan är om man bör vara orolig för att dom kan veckas tex. Vilket är enklast att blåsa rent osv. Finns ju lite funderingar :)

Det som Skandix säljer som Reparationskit är värmetåliga Silikonslangar med tillhörande värmestrumpa på. Man borde bara kunna köpa det billigare och bunta fast slangarna med dom gamla rören och komma billigare undan...
Ja det vore ju lite intressant att få reda på om det är meningen med slang hela vägen eller ej. Jag hittade denna artikel som förklarar att slangarna kan orsaka problem. http://www.firstline.co.uk/do-you-know- ... ure-hoses/
#1175185
hockeytok skrev:Tack Mainrotor för tipset, jag har en 2.0d och känner viss frustration då jag hittar nya fel hela tiden men ingen skillnad på bilen.
Har bytt tex luftfördelningsrör, olja & filter några ggr , Dpf, slangar mm.
Ska nog beställa dessa rör jag åxå. Funderar på att trycktesta insugs slangarna , fick byta packningen på fördelningsrörets högra sida ( pass sida )
Återkommer med info till detta forum.

Jag har ju också bytt det mesta nu utan EGR i princip, det sista nu med slangar och rör verkar ha gjort susen för mig iaf. Bilen har gått idag också :D
Det värsta är ju att det verkar vara lite olika vad det är som funkar för folk att byta. Det kan ju va en samling av allt som har gjort att det funkar det vet man ju inte. Men hade jag vetat detta innan hade jag iaf bytt slangarna innan bytet av filter och sett om det fungerat.
Återkom gärna hit du :-)-)
#1175198
Mainrotor skrev: Ja det vore ju lite intressant att få reda på om det är meningen med slang hela vägen eller ej. Jag hittade denna artikel som förklarar att slangarna kan orsaka problem. http://www.firstline.co.uk/do-you-know- ... ure-hoses/
Ja den sidan har jag också vart inne på tidigare :)
Nu har ju inte våran V50 så många centimeter slang som många andra bilar kanske har. Men slang hela vägen borde ju verkligen gå att ordna till och fungera bra.
Har mailat en nära firma om dom har dom rätta dimensioner på slangar + skyddslang. Billigare att byta ut slang + skyddsslang än rören iaf och borde hålla några åtskilliga år och mil :)
Jag tänker prova iaf och bara bunta fast dom med dom gamla rören så är inget borttaget :) Hoppas göra detta nästa vecka eller veckan därpå.
#1175282
timebandit skrev:
Mainrotor skrev: Ja det vore ju lite intressant att få reda på om det är meningen med slang hela vägen eller ej. Jag hittade denna artikel som förklarar att slangarna kan orsaka problem. http://www.firstline.co.uk/do-you-know- ... ure-hoses/
Ja den sidan har jag också vart inne på tidigare :)
Nu har ju inte våran V50 så många centimeter slang som många andra bilar kanske har. Men slang hela vägen borde ju verkligen gå att ordna till och fungera bra.
Har mailat en nära firma om dom har dom rätta dimensioner på slangar + skyddslang. Billigare att byta ut slang + skyddsslang än rören iaf och borde hålla några åtskilliga år och mil :)
Jag tänker prova iaf och bara bunta fast dom med dom gamla rören så är inget borttaget :) Hoppas göra detta nästa vecka eller veckan därpå.
Jag tycker också att det borde fungera. Jag fick byta de små korta slangstymparna uppe vid batteriet samtidigt som jag bytte givare för ett tag sen bara för att en gick sönder när jag pilla bort klamman. då har jag för mig att den ena har större diameter än den andra men det är ju inte säkert det är så nere vid filtret dock.
Hur som helst så återkom gärna hit med resultat och så hoppas jag att det fungerar för dig också. Har vi tur kanske DU har hittat en helande punkt många inte tänkt på tidigare :)
#1175843
Nu har jag åxå monterat slang med värmeskydd hela vägen ,istället för rören. Ska bli intressant att se.
Har bara kört några mil än , verkar positivt änsålänge. Det är väl kanske så liten tryckskillnad ( visst var det millipascal eller nått sånt. ) att även ett litet fel blir avgörande . Jag hoppas.
#1175847
hockeytok skrev:Nu har jag åxå monterat slang med värmeskydd hela vägen ,istället för rören. Ska bli intressant att se.
Har bara kört några mil än , verkar positivt änsålänge. Det är väl kanske så liten tryckskillnad ( visst var det millipascal eller nått sånt. ) att även ett litet fel blir avgörande . Jag hoppas.
Dimensionerna har jag koll på men vad för slang och värmeskydd köpte du?
Har letat efter bra/rätt värmeskydd i dagarna men hittar inte mycket jag blir intresserad av. Skall ju vara flexibelt med :)

Buntade du slangarna i befintliga rör som jag tänkte göra tro?

Har svårt att tro att lite tryckskillnad påverkar, speciellt inte om rören redan är slitna/dåliga :)

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]