Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1174524
Tryckvakten på torkfiltet bryter strömmen direkt till magnetkopplingen då den sitter i serie med klimatpanelen. Men på 240 sitter väl även ett vred att ställa kylan med och den skulle också kunna strula.

Lite OT men min på min 940 här i Thailand går kompressorn konstans även när man kör när temperaturen ute kryper över 37-38 grader. Då orkar den inte kyla någe vidare på tomgång heller.
av errim
#1174625
Tack för all input i den här frågan! Väldigt lärorikt :)

De äldre 240 hade ett termostatvred för ac-n och expansionsventil istället för strypventil ( orifice) som kom från och med årsmodell -91. Min ac har alltså bara på och av samt att kupéfläkten har 4 hastigheter, brukar bli lagom temp i kupén på lägsta fläkthastigheten.

240 hade aldrig ecc (eller heter det acc?) annars är det, som NilsO, skriver, samma system som på 700 och 900. Enda sklillnaden jag vet är att, av någon anledning, så sitter kompressorn på vänster sida på 240 medan på 700 och 900 sitter den på höger sida.

Det är nog helt enkelt så att min bils ac-system har för lite köldmedium. Ska läcksöka men är sugen på att fylla på själv.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1174674
errim skrev:240 hade aldrig ecc (eller heter det acc?
Tidiga 740 (760?) hade ACC (Automatic Climate Controll) och senare ECC (Electronic Climate Control). Exakt vilket år det bytte vet jag inte men min instruktionsbok till min 744 -88B presenterar ACC och då AC som jag har.
Angående att fylla själv, det är lite pyssel, men det finns en video på Enviros hemsida som visar hur det går till.
Och om skräckpropaganda man utsätts för när man inte följer strömmen, den kan man bortse ifrån. Man ska bara inte överskatta sin förmåga, men det gäller ju allt man gör. Det var samma "snack" när jag började köra på etanol. Det handlade om allt från bensinslangar som vittrade sönder av etanolen till motorras. Nu har jag kört på E85 med 2 bilar sedan c:a 2004 och det har gått alldeles utmärkt. Lite jobb har det varit under tiden, men det är mest för jag har letat egna lösningar och inte "följt strömmen".
Den gasen som Envirosafe säljer är (som nämns ovan) en gasolblandning som är brandfarlig. När jag började med min AC så var det i "skarven" när det skulle börjas med en ny gas inom EU. Det var ett "herrans väsen" och Mercedes vägrade just på grund av brandfaran. Det gick så långt så Mercedes fick säljförbud i Frankrike tills dom gick med på att byta till den nya gasen. I och men den var brandfarlig så antog jag att det var samma gas som under många år använts i många andra länder (Cannada, Austalien bl.a) men så var det inte. EU valde en mycket brandfarlig gas som om den brinner utvecklar en gas som har stora likheter med den stridsgas som användes i första världskriget. Så vär mig känns det mer tryggt att den gas jag använder i min AC är mer lik Biltemas Campinggas än R1234yf
Sedan om mitt förra inlägg, jag läste nog lite fort. Det är inte förångaren som jag få ibland lite is på utan torkfiltret. Förångaren har jag nog aldrig fått is på. I alla fall inte så mycket så den slutat fungera.
av errim
#1174831
Körde ett par mil idag. 21 grader och på tomgång gick nu kompressorn 6 sek och stod stilla ungefär lika länge. Vilket visar att vid lägre temperatur behöver inte kompressorn gå lika mycket, alltså helt logiskt.

Jag får också lite is på inloppsröret till förångaren och kondens på torkfiltret.

Lennart, köpte du mässingskranen på envirosafe också? Är nog bra att ha riktiga grejer.

En annan sak jag funderar på är att vid fyllning så kommer det med lite luft från slangen och därmed fukt och det vill man ju undvika?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1174892
errim skrev: Lennart, köpte du mässingskranen på envirosafe också? Är nog bra att ha riktiga grejer
Nej, den fick jag av min svärson. Han köpte den när han fyllde sin Dodge Journey, vet ej var han köpte den. Envirosafe hade innan en i mässing som var dubbelt så dyr. Den dom har funkar bra också, man ska inte "ta i" bara. Mängden luft som kommer in är nog minimal. När du sätter på slangen på nippeln så fylls den från AC-systemet sedan kan man öppna kranen på slangen något så det "pyser ut" lite innan du skruvar i burken. Sedan skruvar du ner kranen i botten och då sticks det hål i burken, sedan öppnar du kranen fullt (det var där jag tog i för mycket) och håller burken uppochner. Den brukar tömmas ganska fort om det fattas något.
När jag skulle byta torkfilter på min (-88B) gick det inte att få tag i filter med lågtrycksnippel. Detta ändrades tydligen omkring -90 när "det nya" systemet kom. Då sitter det 3 st nipplar direkt på kondensorn istället och du får kolla om du har någon lågtrycksnippel . Inte alla bilar har det då får man tydligen sätta en förgrening på tryckkontakten, men det har jag inte behövt göra än. Om jag ska byta torkfilter, så får jag göra det. Om du mailar Fredrik så har han fler och säkert bättre svar än jag.... :lol:
av errim
#1175016
Tack Lennart för tipsen om hur att fylla!
Jo jag har en lågtrycksnippel vid torkfiltret så inga problem där. Däremot kommer jag att behöva en adapter. " Nya" nippeln kom -93 men min är en -92.
Mvh, Bengt
av xxargs
#1175147
När man kollar sådana saker så skall man alltid börja med att ha full fart på ventilationen (och max kyla) och det är inte för kallt ute - 20-25 grader är önskvärt

På volvo med Orificer så brukar kompressorn gå konstant i det läget eftersom kylbehovet av luften är större än vad kompressorn orka pumpa fram i kyla och det heller inte säkert att 'torkburken' känns så jättekall kall i det lägen, varvar man upp motorn lite (1500 rpm) så bör det bli kallare då kylkapaciteten ökar.

Drar man ned ventilationen till mellan och lågt läge så kan kompressorn stanna och starta i perioder och torkburken blir ordentligt kall i _botten_ och sommartid börja svettas ymnigt med kondens (kylan i botten visar att det finns flytande köldmedie i botten på burken som kokar och den vägen också visar att det finns flytande köldmedie hela vägen genom evaporatorn) - inte klappra utan det är från och tillslag i kanske 20-30 sekunders intervall.

Att den gör så är att kompressorn skapar mer kyla än kylbehovet i ventilationen, det blir så kallt [~0-2 grader C] och trycket på köldmediet sjunker att pressostaten som sitter på torkburken stänger av kompressorn, och när trycket höjs igen av värmen från luften, så startar kompressorn igen och detta går i intervaller - detta är helt normalt.

Har man läget att kompressor slår av och på i kortare intervaller typ några sekunder även vid relativ låg fläktpådrag och att torkfiltret inte känns kall i botten (men kan vara ganska kall i sin överdel) så är det signatur på kraftig köldmediebrist, och ju högre fart man drar på ventilationen, ju varmare känns korkfiltret och de tjocka rören till och ifrån.

kylsystem som är normalt fylld och inte allt för varm dag med full ventilationfart så är torkfiltrets bottendel iskall i botten, svettas kondens och även rören från kupén svettas, varmare dag så kanske det inte svettas så ymnigt men det hela bör bli kallare när man ökar till motorvarvet till runt 1500 rpm då kompressorn närmar sig sin max kyl kapacitet och det skall heller inte slå av och på kompressorn i det läget.

Kylkapaciteten på en bil-AC är 50-75 % vid tomgång av vad den har vid 1500 rpm motorvarvtal (högre varvtal ger inte speciellt mycket mer kyla pga. olika strypningar i systemet) och när man kolla så skall man alltid också kolla hur systemet beter sig vid förhöjd motorvarvtal. Tänk på att vid rejäl värme ute (> 27 grader C), hög luftfuktighet, max ventilation så är värmepåslaget större än kompressorns kapacitet och det kommer inte arbeta lika kallt som man annars är van vid.

Är det mycket hög luftfuktighet vid varm väder så går det åt väldigt mycket kyla att kondensera ned fukten till kondensvatten och man kanske inte upplever att det är speciellt kallt i utblåsmunstyckena - det är helt normalt då att kondensera ut fukt i luft till kondensvatten kan ta upp till 70% av kompressorns kylkapacitet och de 30% som är kvar används för temperatursänkningen av luften och man upplever att luften inte blir så kall som brukligt.

---

Och slutligen, ganska vanligt förekommande fel, om kylan fungerar i början av bilfärden men slutar efter 5 - 10 minuter (ungefär lagom när man nått full motortemperatur) så beror det på att det är för stort spel i gapet på magnetkopplingen pga. slitage - för när man har fått upp motortemperaturen och det börja komma varmluft från kylaren - så höjs generatorns temperatur också av den varmare luften och drar ned laddspänningen kanske 0.3-0.5 Volt och denna spänningssänkningen räcker för att elektromagneten på magnetkopplingen på kompressorn inte längre orka dra ihop kopplet. Är spelet över 0.8 - 1.2 mm i magnetkopplingen så krävs det åtgärd för att rätta till problemet och det finns många trådar på forumet om detta.
av errim
#1183730
Hej! Idag har lag äntligen kommit till skott och fyllt på mitt ac-system. Systemet var ett R12-system från början men ombyggt till R134a. Lågtrycksporten blev då bytt till en konstig modell som vare sig adapter eller kopplingen från envirosafe passade på. Däremot sitter det en nippel på torkfiltret och där passade adaptern. Jag ringde envirosafe och de sa att det var ok att fylla den vägen. Så det gjorde jag.

Inte alls en svår operation men alltid lite nervöst första gången man gör det. Jag fyllde i en burk och lät mig nöja med det.

Nu funkar ac-n som den ska, kompressorn slår till och från som den ska med lagom intervall. Kondensatorfläkten startar också tidigare.

Sammanfattningsvis är jag helnöjd.

Mvh, Bengt
Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]

Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]