PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1173612
I min trimmade PV hade jag en fördelare från en 123 GT motor, men dom är kanske inte så lätta att hitta idag. En sak jag fick som råd var att sätta tändningen på c:a 38° vid 4000 varv då alla fjädrar är uttöjda. Denna fördelare har ingen vakuum dosa, så det är kanske inte riktigt jämförbart. B18A och B20A fördelare i gott skick är ganska jämförbara i tändkurvorna, det har ingen större betydelse på en sliten motor i alla fall. Jag har några gånger fixat till heltaskiga fördelare till bättre än halvtaskiga genom att svetsa i fästena för fjädrarna i både plattan och vikterna. Det har blivit mycket bättre fördelare av det, mer "distingt" när man vrider i rotorn och motorn går bättre.
#1173623
Fördelare är intressant... Som många andra har jag träffat ett antal B18/B20 i varierande skick. Fördelarna kan uppvisa en hel del olika "brister", om inte de har fått rätt kontroll och omvårdnad.
¤ Vikterna till C-regleringen fastnat eller tagits bort.
¤ Fjädrarna till vikterna utslitna eller borttagna
¤ Fjäderfästena böjda
¤ Vikter o fjädrar OK, men "nock-axeln" kärvat eller rostat fast på drivaxeln
¤ Vakuumklockans fjäder (motkraften mot vakuumet) borta
¤ Vakuumklockan/fördelarplattan har fastnat i nåt läge
¤ Vakuumklockan läcker

... så det finns lite att undersöka. Och då är inte det elektriska medräknat. Jag hittade för länge sedan en "tillsats" som bestod av en optisk läsgaffel och en sorts fyrvingad adapter som träddes på nockaxeln. Detta tillsammans med ett litet "slutsteg" ersatte brytarspetsarna. Funkade fint och eliminerade justeringar och byten av spetsarna.
#1174318
när vi ändå diskuterar lite hållbarhet osv. tänker på bränslet.
Kan man köra denna motor på tex 95-98 och hä i ett par liter e85 eller lacknafta istället för blyersättning på en tank?
Har sökt runt lite men hittar inget jag känner att man kan lita på riktigt.
#1174331
Häll i så mycket E85 du kan utan att motorn protesterar. Jag körde farsans 144 på "ren" E85 i flera år utan problem, efter motorbytet. Den gick hur bra som helst. Etanolen sänker ju förbränningstemperaturen så det skonar ventiler och säten. Det enda jag gjorde med den motorn var en strypning i förgasaren som minskar insugshålet i förgasaren till 38mm (provade med papperspackningar i olika utföranden först), gjort av aluminium. Och så ledde jag in förvärmningsslangen direkt i luftfiltret och kastade spjället. På vintern när temperaturen kröp under nollan tog jag bort strypning och tankade bensin. Aldrig en droppe blyersättning dom åren jag körde med den (c:a 2001 - 2009)
#1174419
ja den verkar vilja gå lite fett som det är nu. och luftfiltret är skitigt så de gör sig själv då jag sätter på det också :) ska damma i e85 mer å mer under tiden när jag får rull på den, så får vi se vart gränsen går då.

just nu är de bara kopplingswire och torkararmaturen jag väntar på. så får vi se hur bromsarna är när jag ger mig på det innan de blir åka av. (D)
#1174894
Arne skrev:Bränsleslangar far illa av E85 så kolla upp dessa så de tål E85. Har du flottören i plast så kommer den inte att överleva E85 så länge.
Den "propagandan" kördes det hårt med i början när det var prismässigt lönsamt att köra på E85. Detta beror nog främst på en sammanblandning med metanol, den är väldigt aggressiv mot vissa material och går inte att hälla i en vanlig bil utan ombyggnad av vissa delar. Däremot kan etanolen lösa upp en massa gamla avlagringar i tank och systemet. Som dels kan ställa till det genom att det fastnar delar av det på ställen där det inte ska vara, dels att gamla dåliga slangar som är "tätade" av avlagringar kan helt klart börjat läcka. Jag hade inget filter på 140-in när jag började köra E85 på den. Inga problem med vare sig flottör eller bensinpump under dom åren jag körde med den. Och bytte inte en slangbit heller. På 740-in bytte jag filter när jag bytte bränslepumpen, fick då flytta filtret för pumpen var lite större.
Har idag på morronen varit och köpt 10 liter E85 som ska hällas i båten mot e.v kondensvatten (är c:a 50 l kvar sedan i fjor). Det sitter en 4-takt utombordare på 90 kh med elektronisk insprutning och jag gör så varje vår. Liksom att jag varje höst kopplar på en dunk men 2 l oljeblandad bensin (4 - 5 %) som jag kör med tills motorn stannar, sedan startar jag upp motorn på oljeblandad bensin på våren och det har fungerat riktigt bra. Detta kanske är något för er som "ställer av" bilarna under långa perioder, kanske. Det är ju förstås lättare med båtmotorn eftersom alla bensinpumpar sitter på motorn så det är "bara" att byta slangen från tanken. Denna motor, Suzuki DF90 är från 2001 och har aldrig varit problem med, trots många år i saltvatten
#1181893
Startar ingen ny tråd i "onödan" när denna fråga är relaterad tycker jag.

Såg nyligen att jag inte har något motstånd till tändspolen. Den får full stret och är en 12v tändspole.
Hur pass illa är detta för tex kondensator och brytare? Antar de tar stryk som självaste f? Eller kan man köra med "nya" grejer kanske 1000mil endå såhär?

Sen såg jag att den laddar kanske 16volt och själva dosan från generatorn är helkappslad. Kan man ta vilken som helst från en 240 och sätta dit? Är 3 stift på den men bara 2 kablar från generatorn. Röd och grön.
#1182012
Lite generellt ska väl en 12 V tändspole klara 12 V. De som har förkopplingsmotstånd är dimensionerade för en lägre spänning (motståndet begränsar strömmen vid 12 v). Kondingen klarar sig nog fint, men brytarna kan ta stryk om det är "fel" spole (en som ska ha motstånd). Blir spolen varm vid användning? Jag tror inte alla Amazon hade förkopplingsmotstånd, alltså det kom vid nån viss årsmodell. Om du köpt spolen ny bör det kanske finnas nån text om huruvida den ska ha ett motstånd eller ej.
#1182049
tycket inte spolen blir nå varmare än vanligt även när den laddar såhär högt. spolen satt där när ja köpte bilen. men den ser exakt likadan ut som mina reservspolar från 240is. står 12v på dem. på min glt -84 är spolen också likadan.
Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]