Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
#1174101
Har precis fått min V90 levererad men har några frågor:

-Jag har det automatiska lastskyddet men det är en stor glipa mellan lastskydd och baksäte samt mellan bagageluckan och lastskyddet. 5 cm så man ser ju rakt in i bagageutrymmet. Skall det verkligen vara så?

-Bilen är INTE levererad med Apple Car Play vilket jag trodde var självklart att det ingick i High Performance men tydligen inte. Gissar att det borde gå att fixa hos ÅF? Någon som vet pris?
Användarvisningsbild
av SWEiNSANE
#1174112
Apple CarPlay ingår aldrig som standard oavsett modell, ett tillval. Runt 2900kr kostar Apple CarPlay och det kan installeras av din ÅF. Hade du beställt det i samband med bilen, om du nu beställt en ny, så hade du fått en extra USB-port.
av Gorban
#1174125
Insynsskyddet sluter inte tätt ann mot bakluckan utan det blir en liten glipa.
av Xanthopteryx
#1174251
Mike68 skrev:Host host, det blir en rejält stor glipa, ganska uselt faktiskt.
Instämmer till fullo. Men om det är till någon tröst så är det lika kasst på det manuella.
Användarvisningsbild
av jcartel
#1174265
Mike68 skrev:Host host, det blir en rejält stor glipa, ganska uselt faktiskt.
Enskilt största designmissen på V90 enligt mig.
Mitt insynsskydd åkte direkt ut i garaget. Känns inte lönt att ens ha det, är ändå mest i vägen när man ska lasta med fällda säten etc. Med tonade rutor är det inte mycket man ser in ändå.
av AndS
#1174267
Om man har behov av utrymmet i en kombi så används nästan aldrig skyddet, mestadels står det i garaget :wink:
Tror knappast att den som avser att göra inbrott i bilen bryr sig om små glipor i skyddet där bak, men är det fördraget så finns potential för något intressant. Finns nog ingen logik i en storstad hos en missbrukare som behöver pengar att extra tonade rutor och insynsskydd skulle förhindra inbrott, dvs vad vi ser som logiskt finns inte hos de som gör dessa inbrott. :)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#1174323
SWEiNSANE skrev:Apple CarPlay ingår aldrig som standard oavsett modell, ett tillval. Runt 2900kr kostar Apple CarPlay och det kan installeras av din ÅF. Hade du beställt det i samband med bilen, om du nu beställt en ny, så hade du fått en extra USB-port.

Ha, ha , det är ju helt värdelöst. I en bil för 500.000 med uppgraderad stereo. Min fru har det i sin Beetle från 2016....

I min frus bil använder hag iofs inte Apple car play då det inte funkar med Waze men jag tror och hoppas att Apple låser upp den för fler appar än deras egna kartor dom är rena skämtet.

I normala fall har jag stenkoll på specen men när jag inte jobbar i Sverige så är specen helt låst.man har också valt att inte ta med körlägesväljaren vilken kostar nada.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#1174326
jcartel skrev:
Mike68 skrev:Host host, det blir en rejält stor glipa, ganska uselt faktiskt.
Enskilt största designmissen på V90 enligt mig.
Mitt insynsskydd åkte direkt ut i garaget. Känns inte lönt att ens ha det, är ändå mest i vägen när man ska lasta med fällda säten etc. Med tonade rutor är det inte mycket man ser in ändå.
Ja det är över 5 cm på varje sida så man ser ju rakt in. Tog man instnsskyddet från V40? Jag har det alltid fördraget då jag kan. Dels för insynsskydd, dels för ljudnivån. Nu funkar det inte för något av dem.....undrar hur de tänkte?
av andersuw
#1174340
AndS skrev:Om man har behov av utrymmet i en kombi så används nästan aldrig skyddet, mestadels står det i garaget :wink:
Tror knappast att den som avser att göra inbrott i bilen bryr sig om små glipor i skyddet där bak, men är det fördraget så finns potential för något intressant.
Så sant. Min V70 -15 är den tredje i raden av bilar med insynsskydd som jag ägt. På den första, 855 -94, lät jag det sitta kvar på prov ett litet tag men sedan hamnade det i källaren. På de följande två bilarna förpassades det till källaren med omedelbar verkan.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]